Menu

Do Prahy zamíří trolejbus Škoda 36 Tr

Prototyp trolejbusu Škoda 36 Tr na posledním vypravení dne 11. 12. 2022 v rámci zkušebního provozu s cestujícími v západočeské metropoli. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Prototyp trolejbusu Škoda 36 Tr na posledním vypravení dne 11. 12. 2022 v rámci zkušebního provozu s cestujícími v západočeské metropoli. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
15. 01. 2023 09:30
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Pro obsluhu pražské trolejbusové linky číslo 58, jež je do doby dodání nových trolejbusů (kdy bude možné převést do trolejbusového režimu celou současnou autobusovou linku číslo 140 spojující libeňskou Palmovku s Miškovicemi) obsluhována ve víkendovém režimu, bude zapůjčen prototyp trolejbusu Škoda 36 Tr. Ten nedávno dokončil homologační proces v Plzni.

Pražský DP především pro účely zkoušek a zácviku řidičů zamýšlel původně zapůjčit už od podzimu trolejbus Ekova Electron 12T, který byl v Praze v minulosti testován. S vlastníkem vozidla, společností Škoda Ekova, byla v říjnu uzavřena smlouva o pronájmu, jenomže, jak se ukázalo až po podpisu smlouvy, trolejbus po dlouhé době odstavení na nekrytém stání nebylo možné v krátkém čase uvést do provozu. Navíc je vůz prototypem, který využívá řadu atypických dílů, takže v případě závady by nebylo možné garantovat včasnou opravu (pokud by vůbec byla taková oprava možná).

Po vzájemné dohodě tak došlo k odstoupení od původní smlouvy a pražský DP zvolil cestu prodloužení pronájmu trolejbusu Škoda 30 Tr ev. č. 9506 od DP města Hradce Králové (zde pod ev. č. 38), jenž měl být původně v metropoli do 29. 11. 2022, avšak dodatkem smlouvy došlo k protažení do 21. 12. 2022. S pražskými cestujícími jezdil trolejbus naposledy na lince číslo 58 o předvánočním víkendu (17. a 18. 12. 2022). Od 7. 1. 2023 pak na linku číslo 58 vyjel ve zkrácené trase z Letňan do Čakovic pražský vůz Škoda 24 Tr, jenž byl přečíslován na ev. č. 508 (z původního čísla 9508). Od konce ledna lze předpokládat, že již do provozu vyrazí prototyp trolejbusu Škoda 36 Tr.

Tento vůz je totiž vedle nepojízdného trolejbusu Ekova Electron 12T jediným, který plní podmínky pražského DP na pronájem vozidla. Žádný jiný „bezprizorní“ parciální trolejbus, který by mohl být nasazován v českých městech do provozu, totiž k dispozici na trhu není. DP hl. m. Prahy vypsal opakovanou veřejnou zakázku na pronájem dne 14. 12. 2022 s tím, že na podání nabídek bylo osm dní (do 22. 12. 2022). Do té doby podle očekávání podala nabídku jen Škoda Electric s částkou 4 500 Kč bez DPH za den pronájmu (tj. o 4 Kč méně, než počítala původní smlouva s Ekovou). Smlouva se Škodou Electric byla podepsána dne 11. 1. 2023, v registru smluv prozatím zveřejněna nebyla (což znamená, že ještě nemá právní účinnost).

Prototyp trolejbus Škoda 36 Tr využívající karoserii tureckého výrobce Temsa, jenž je spoluvlastněn skupinou PPF (která je i vlastníkem Škodovky), byl testován v síti Plzeňských městských dopravních podniků nejprve v režimu bez cestujících, a následně od září 2022 i s cestujícími. V Plzni nesl vůz zkušební evidenční číslo 989 a stanovenou porci kilometrů najezdil na vloženém pořadí linky číslo 13 (kurz 99) dne 11. 12. 2022, kdy byl vypraven na „svůj“ kurz naposledy. Zdárně ukončený schvalovací proces znamená možnost uvádět do provozu další trolejbusy téhož typu, které si již objednala Ostrava a Opava. Právě tyrkysové trolejbusy pro Ostravu jsou nyní v ulicích Plzně k vidění na zkušebních jízdách.

Podobné články