Menu

Do Kroměříže zamíří autobusy MAN Lion’s City EfficientHybrid

Dvojice mild-hybridních autobusů MAN Lion’s City v německém Koblenzu. (foto: Matěj Stach)
Dvojice mild-hybridních autobusů MAN Lion’s City v německém Koblenzu. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 02. 2024 18:37
Matěj Stach
1 minuta čtení

Hanácký Volvoland pomalu začíná uvadat. Technické služby Kroměříž provozující v historickém městě prošpikovaném památkami MHD podepsaly v prosinci 2023 smlouvu na dodání dvou nových mild-hybridních autobusů se společností MAN Truck & Bus Czech Republic, která ovládla výběrové řízení vypsané loni v září. Vozidla mají být dodána do začátku dubna 2024, přičemž nahradí nejstarší autobusy od Volva, jejichž věk se pohybuje okolo 20 let.

Kroměřížské technické služby jsou spolu s Dopravním podnikem města České Budějovice jedinými tuzemskými provozovateli klasických hybridních autobusů. Zatímco v jihočeské metropoli jezdí článkový vůz Volvo 7900 LAH ev. č. 178, Kroměříž křižují dva obdobné autobusy v sólo provedení, které KTS nakoupily postupně v letech 2021 a 2022. Už tehdy přitom bylo avizováno, že by v roce 2023 měl městskou flotilu čítající celkem 11 vozů doplnit další hybridní autobus.

Otevřené řízení na dodání dvou nových hybridních autobusů vypsaly KTS dne 1. září 2023. Požadována byla kombinace spalovacího naftového motoru s elektromotorem pomáhajícím vozidlu při rozjezdu, což je parametr splnitelný i s mild-hybridní technologií. Samotný spalovací motor měl mít výkon minimálně 240 kW. Cestujícím měl autobus poté nabídnout minimálně 29 míst k sezení (93 celkem) a celovozovou klimatizaci. Mezi další podmínky patřila dojezdová vzdálenost do autorizovaného servisu do 20 km, což zadavatel v pozdějších vysvětleních zadávací dokumentace upřesnil jako vzdálenost místa k předání autobusu servisním technikům dodavatele. Doba dodání autobusů byla stanovena do 4 měsíců od uzavření smlouvy, což je požadavek odpovídající například loňské soutěži Dopravního podniku Cheb. Cenové nabídky do zakázky v předpokládané hodnotě 12 milionů Kč bylo možné nejdříve podávat do 2. 10. 2023, později byl tento termín prodloužen až do 6. října.

Pomyslný vítězný vavřín si tentokrát premiérově odnesl MAN Truck & Bus, resp. jeho české zastoupení s autobusy NL 330 Lion’s City 12C EfficientHybrid, za které Kroměřížské technické služby zaplatí 11 647 188 Kč bez DPH. Tuzemská pobočka německého výrobce byla zároveň jediným uchazečem, jenž podal nabídku. Ze zaslaných dotazů k zadávací dokumentaci ale lze odtušit, že kolem zakázky kroužilo také Iveco Bus, resp. nějaký z jeho dealerů. Tradiční dodavatel Volvo Bussar se nepřihlásil s ohledem na v té době již naplánované ukončení výroby v Evropě.

K podpisu smlouvy došlo 7. 12. 2023, z čehož plyne, že autobusy by do Kroměříže měly dorazit do začátku dubna letošního roku. Vozy MAN Lion’s City 12C budou vybaveny dieselovým motorem MAN D 1556 LOH17 o výkonu 243 kW, který bude spřažen s automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith D 864.6 Sensotop. Celkový počet sedadel pro cestující veřejnost se zastavil na 31 kusech skořepinových sedáků ve verzi Advanced, řidiči se pak mohou těšit na sedadla Isri CityActive 2.

Pro německého výrobce MAN jde o další úspěch na českém trhu, kde se s poslední generací autobusů Lion’s City postupně etabluje. Jeho vozy hned u několika dopravců oblékají barvy Pražské integrované dopravy, jezdí také z Plzně směrem do Tlučné a Vejprnic a nejnověji v rámci MHD Sokolovsko.

Podobné články