Menu

Po Českých Budějovicích v bruselském stylu

V pražském provozu bylo možné bruselské Volvo 7900A Hybrid potkávat od 6. února do posledního května 2019. Hybrid opatřený ev. č. 6000 právě na snímku z prvního provozního dne přejel východní část Odstavného nádraží Praha – jih (ONJ) a brzdí do zastávky Záběhlice. (foto Matěj Stach)
V pražském provozu bylo možné bruselské Volvo 7900A Hybrid potkávat od 6. února do posledního května 2019. Hybrid opatřený ev. č. 6000 právě na snímku z prvního provozního dne přejel východní část Odstavného nádraží Praha – jih (ONJ) a brzdí do zastávky Záběhlice. (foto Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
02. 06. 2020 15:46
Redakce
1 minuta čtení

Volvo 7900A Hybrid (Volvo 7900LAH) ze série prezentačních autobusů pro bruselský STIB-MIVB nalezlo po půl druhého roku dlouhém předváděcím angažmá po České republice konečné útočiště v jihočeské metropoli. Dopravní podnik města České Budějovice jej i na základě výsledků vlastního testování zakoupil na počátku května. Do ostrého provozu vůz poprvé vyjel dne 28. 5. 2020, a to na linku č. 1.

V pražském provozu bylo možné bruselské Volvo 7900A Hybrid potkávat od 6. února do posledního května 2019. Hybrid opatřený ev. č. 6000 právě na snímku z prvního provozního dne přejel východní část Odstavného nádraží Praha - jih (ONJ) a brzdí do zastávky Záběhlice. (foto Matěj Stach)

Během loňského testovacího turné se autobus představil nejprve v hlavním městě Praze, kde byl po dobu 4 měsíců mezi únorem a květnem 2019 vypravován pod ev. č. 6000 průběžně zhruba na desítku kloubových autobusových linek garáží Hostivař. Druhou a poslední štací mu pak byly právě České Budějovice, které hybrid testovaly jako ev. č. 285 v průběhu měsíce října.

Kloubový čtyřdveřový vůz o délce 18,135 m je poháněn dieselovým motorem D5K240 vlastní provenience o objemu 5,1 litru a výkonu 177 kW v kombinaci s elektromotorem I-SAM o výkonu 150 kW. Osazená automatická převodovka Volvo I-Shift je dvanáctistupňová se speciálním módem pro hybridní provoz. Energie uložená v bateriích je využívána především pro rozjezdy, okolo rychlosti 20 km/h dochází ke krátké odmlce a přepnutí na naftový pohon. Baterie se standardně dobíjí rekuperací při brzdění, z principu věci tak vůz oproti elektrobusům v podstatě nemá omezený denní dojezd. Pražský dopravní podnik vyhodnotil na základě vlastních dat z provozu v tomto módu úsporu paliva oproti běžnému kloubovému autobusu na 20–25 %, což zhruba odpovídá průměrné spotřebě 34,41 l/100 km dosažené při testování v jihočeské metropoli.

Bruselské Volvo 7900A Hybrid v Praze podruhé. Vůz opatřený ev. č. 6000 na fotografii z 23. února 2019 opouští na tangenciální lince 177 lokalitu Kunratic a vydává se na sáhodlouhou cestu na Polikliniku Mazurskou. (foto: Honza Tran)

Dopravní podnik města Českých Budějovic zakoupil ani ne tříletý vůz dne 7. května 2020 za příznivou částku 6.347.000 Kč bez DPH, do které spadá i roční záruka a dále servis po dobu 36 měsíců. Hybridní Volvo bylo následně v souladu se smlouvou dopraveno v pondělí 18. května do nového domova. Odtamtud po proběhnutí nezbytných úprav vyjelo přesně o deset dní později (28. 5.) poprvé na linky. U DPMČB obdržel autobus ev. č. 178, které přímo navazuje na trojici červených kloubových Solarisů z roku 2015.

Po více než půlroční odmlce se tedy do provozu v České republice vrátil alespoň jeden kloubový autobus nesoucí značku známého švédského výrobce. Zatímco v tomto článku opěvovaný prezentační „bruselák“ do něj nezasáhl od 30. října, dlouhodobě jediné české kloubové Volvo provozované na příměstských linkách na východ od Prahy společností ČSAD POLKOST vyjelo naposledy pouze o necelý týden později, a sice dne 4. listopadu 2019. Od té doby je definitivně odstavené v areálu firmy v Kostelci nad Černými lesy.

Matěj Stach

Podobné články