Menu

Do Kodaně dorazila první tramvaj Siemens Avenio

První tramvaj Siemens Avenio pro Kodaň na zkušební trati Siemensu v německém Wegberg-Wildenrathu. (foto: Siemens)
První tramvaj Siemens Avenio pro Kodaň na zkušební trati Siemensu v německém Wegberg-Wildenrathu. (foto: Siemens)
Stáhnout PDF
Tramvaje
03. 09. 2023 18:32
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dánská metropole dál kráčí za obnovou svého tramvajového provozu, který byl zrušen v roce 1972 navzdory tomu, že v letech 1960 až 1966 pořídilo město stovku nových tramvají z produkce západoněmeckého Düwagu. Úvahy o možném návratu tramvají v nadcházejících letech ztroskotaly, reálných obrysů začal projekt nabývat až po roce 2013, kdy došlo k politickému koncensu, který otevřel dveře k zákonu o kofinancování první trati z prostředků státního rozpočtu, jenž opustil dánský Folketinget (místní jednokomorový parlament) v květnu 2016.

Přestože se všeobecně hovoří o návratu tramvají do Kodaně, jde o označení poněkud nepřesné, protože první linka na své 28 km dlouhé trase (s 29 zastávkami) bude kromě metropole propojovat osm samosprávných obcí, byť – jak už to v podobných případech bývá – jde o sídla s Kodaní takřka srostlá. Jde tedy spíše o místní dráhu než o typickou tramvaj, ostatně i název systému – Hovedstadens Letbane – lze přeložit jako „lehká železnice regionu Hovedstaden“ a slovu „tramvaj“ (sporvogn) vyvolávající konotaci městské pouliční dráhy se povětšinou v oficiální komunikaci všichni vyhýbají. Obce napojené na tramvaj se podílejí i na financování její výstavby (a do budoucna provozu), přičemž navíc na projektu participují i tři obce, jimiž trať přímo neprochází. Jejich podíly se pohybují od 0,88 do 12,54 % a v součtu drží „menší hráči“ 53,81 %, zatímco na Kodaň připadá zbylých 46,19 % (stát z projektu formálně vystoupil v roce 2018, takže už dráhu nespoluvlastní, nicméně zde šlo o standardní řízený proces dle dánské legislativy a na spolufinancování projektu ze státní pokladnice tím nebylo nic změněno).

Prototyp kodaňského Avenia dorazil do metropole Dánska dne 23. 8. 2023. (foto: Hovedstadens Letbane)

Siemens dodává pro novostavbu lehké železnice nejen vozidla, ale také další technologie (zajišťuje zejména elektrizaci tratě, signalizační a komunikační zařízení, údržbu vozidel a části infrastruktury po dobu 15 let). V projektu figuruje společně s lokálním partnerem Per Aarsleff A/S jako člen konsorcia. Čtyřčlánkových tramvají o délce 37 m a šířce vozové skříně 2,65 m z rodiny Siemens Avenio bylo pro projekt objednáno v roce 2018 celkem 27, k nimž byly v mezičase doobjednány další dvě v rámci využití opce.

První vůz byl dokončen v srbské továrně Siemensu v Kragujevaci (kam byla přesunuta většina produkce z vídeňského závodu Siemensu) v závěru loňského roku, načež byly zahájeny statické zkoušky ještě v Srbsku, než došlo dne 14. 2. 2023 k nakládce a transportu na zkušební trať Siemensu v německém Wegberg-Wildenrathu, kde se tramvaj poprvé projela dne 17. 2. 2023. Na 30km trati byly v dalších měsících prováděny nejrůznější zkoušky výrobce. Po jejich dokončení byl prototyp kodaňského Avenia opět naložen na silniční trajler a vydal se na zhruba osmisetkilometrovou pouť do již dokončené vozovny v Kodani, v níž byl složen večer dne 23. 8. 2023. Přestože se do Kodaně dá doputovat i po souši, byla pro přepravu zvolena kratší trase s nutností využití trajektu přes Fehmarnskou úžinu (mezi německým Puttgardenem a dánským přístavem Rødby).

Pvním vozidlem ve službách Hovedstadens Letbane pohybujícím se vlastní silou po kolejích vozovny se stal dálkově ovládaný manipulátor umožňující i jízdu po silnici. (foto: Hovedstadens Letbane)

Pro pohyb ve vozovně je prozatím používáno prvního kolejového vozidla ve službách Hovedstadens Letbane, jež bylo dodáno v létě od dodavatele ze Stuttgartu – jde o bateriový dálkově řízený manipulátor, jenž může dle potřeby jezdit díky zabudovanému adaptéru buďto po kolejích, anebo po silnici. Zahájení zkoušek s dodanými tramvajemi pod trolejovým vedením se předpokládá až v příštím roce (záměrně zde hovoříme již v plurálu, neboť do Kodaně by nyní měla přicházet jedna nová tramvaj vždy v intervalu zhruba tří týdnů). Cestující by se měli svézt tramvajemi až v roce 2025, přičemž se předpokládá, že tramvajemi bude ročně cestovat až 14 mil. cestujících, tedy zhruba 44 000 denně (pro srovnání: nejvytíženější pražskou tramvajovou linku číslo 22 použije denně okolo 130 000 cestujících).

Podobné články