Menu

Dánské Odense se konečně dočká tramvají

Pro provoz bylo dodáno celkem 16 tramvají Variobahn z produkce Stadleru. Na snímku vidíme vůz během zkoušek v srpnu 2021. (foto: Libor Hinčica)
Pro provoz bylo dodáno celkem 16 tramvají Variobahn z produkce Stadleru. Na snímku vidíme vůz během zkoušek v srpnu 2021. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Tramvaje
26. 05. 2022 21:29
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dánské město Odense se v sobotu 28. 5. 2022 konečně dočká návratu tramvají, které ve městě jezdily již v letech 1911 až 1952. Moderní linka bude mít délku 14,5 km (s 26 zastávkami), její výstavba se ale dostala do značného skluzu. Zhotovitel stavby, na němž hodlá město ve spolupráci s provozovatelem systému uplatňovat penále, nabral při realizaci tramvajové tratě zpoždění osm měsíců.

Stát potvrdil zájem o spolufinancování projektu tramvají v Odense v roce 2014, načež byl o rok později schválen i příslušný „Zákon o tramvaji v Odense“, který státní podporu zaručoval. Implementaci projektu dostala na starosti společnosti Odense Letbane (založená nově za účelem budování tramvajové tratě) a po nezbytných přípravných pracích bylo možné od srpna 2017 zahájit stavbu, jež byla svěřena konsorciu společností z Portugalska, Španělska a Dánska vystupujícím pod jménem COMSA. Současně byl v roce 2017 vybrán i dodavatel nových vozidel, jímž se stala společnost Stadler s modelem Variobahn.  Zatímco tramvaje dorazily včas, stavba se postupně natahovala a do zkušebního provozu byly postupně uváděny jen dílčí úseky – ten poslední až 16. 12. 2021. V té době měl podle původního plánu být provoz již otevřen (počítalo se se zářím 2021). Zhotovitel stavby nicméně avizoval, že kvůli problémům spojených s Covidem-19 bude stavba trvat dále a jako náhradní byl navržen termín v prosinci 2021. Ani ten však nebyl dodržen.

Vedení první tramvajové trati v Odense. (zdroj: Odense Letbane)

Jak se totiž ukázalo, zhotovitel stavby nezajistil potřebná povolení týkající se napájecího systému celé trati. Problém došel tak daleko, že se do celé věci musela aktivně vložit společnost Odense Letbane a část jednání s Banedanmark, státní společností odpovědnou za údržbu a řízení dopravy na kolejových systémech v Dánsku, převzít na svá bedra. Před Vánoci 2021 byl prezentován zhotovitelem stavby nový harmonogram, který předpokládat zahájení provozu ve druhé polovině května roku 2022. Klíčový okamžik nastal dne 26. 4. 2022, kdy byl vydán poslední dokument s nezbytným kulatým razítkem, který zahájení provozu tramvají bránil.

Na 28. 5. 2022 bylo oznámeno slavnostní zahájení provozu s odjezdem v 11:00 z konečné Hjallese (a ve 11:20 z opačné strany od konečné Tarup Center). Do 5. 6. 2022 (včetně) bude cestování tramvajemi zdarma, poté začne platit standardní jízdné místního integrovaného systému. Interval bude činit 7,5 minuty během dne a 15 minut v okrajových částech dne. Provoz zajistí společnost Keolis, která získala kontrakt na dobu 15 let.

Projekt spolkl téměř 12 mld. Kč, přesněji 3,599 mld. dánských korun, což bylo o 37 % více než původně smluvená cena. Na druhou stranu je nutno říci, že navýšení nákladů na stavbu bylo z velké části posvěceno městem ve snaze zkvalitnit celkový obraz tramvajového systému a službu cestujícím. Do navýšení se tak promítlo například zatravnění tramvajových tratí (zatravněno bylo zhruba 10 km z celkové délky 14,5 km), dva nové podjezdy pro cyklisty, náhrada povrchů chodníků v okolí tramvajové trati (upřednostnění dlažby před asfaltem a betonem), vybudování příprav pro odbočení/napojení druhé etapy tramvajové sítě a v neposlední řadě i přikoupení dvou tramvají, aby bylo možné snížit plánovaný interval z 10 na 7,5 minuty (celkem je tak ve městě 16 Variobahnů).

Odense se po Aarhusu stane druhým tramvajovým systémem v Dánsku, odhlédneme-li od muzejního provozu Skjoldenæsholm. Další dánské město, kde momentálně probíhá budování dlouhé tramvajové linky, je metropole Kodaň.

Podobné články