Menu

Další vodíkové dobrodružství. 38 vozů od Solarisu pořídí Barcelona

Z 38 vozů budou jako článkové řešeny jen dva. Každý vychází na bezmála 21 mil. Kč. (foto: Solaris Bus & Coach)
Z 38 vozů budou jako článkové řešeny jen dva. Každý vychází na bezmála 21 mil. Kč. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 01. 2024 18:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Metropole Katalánska se stane dalším provozovatelem vodíkových autobusů z produkce společnosti Solaris Bus & Coach, která od doby, co se jejím vlastníkem stal španělský CAF, sklízí na de facto domácím trhu řadu velkých úspěchů. Jen do Barcelony dodal výrobce provozovateli TMB (Transports Metropolitans de Barcelona) již 130 svých autobusů a elektrobusů (celkově pak do Španělska putovalo již okolo 900 Solarisů).

Vodíkové autobusy jsou od dubna 2022 zastoupeny ve flotile TMB celkem osmi vozy z produkce portugalské společnosti CaetanoBus, jež jsou nasazovány na linku s označením X1. Přestože sám dopravce v dřívějších prezentacích poukázal na to, že provoz vodíkových autobusů je ekonomicky značně nevýhodný a diskutabilní je i jejich ekologický přínos (přičemž zvýšenou pořizovací cenu vozidla hájil alespoň sdělením o injekci z evropské pokladnice), rozhodl se nakoupit dalších 38 vodíkových vozů v rámci dvojice separátních výběrových řízení. Dodávka umožní plnit strategický plán zelené mobility, který předpokládá, že v roce 2024 bude již 27 % autobusů v Barceloně s elektrickým (23 %) či vodíkovým (4 %) pohonem.

Větší zakázku na dodání 36 vodíkových vozů o délce 12 m vyhrál Solaris už v září 2023. Za autobusy má TMB vynaložit takřka 23,4 mil. €, takže jeden vůz vychází na zhruba 16 mil. Kč. V případě kloubových vozů byl vítěz oznámen až v lednu 2024, přičemž cena se vyšplhala na 1,7 mil. €, tedy na cca 20,82 mil. Kč za vůz. Oba projekty samozřejmě i v tomto případě štědře dotuje španělské ministerstvo dopravy, které přerozděluje peníze posílané z Bruselu. Do roku 2030 by Barcelona ráda podíl vodíkových autobusů navýšila až na 14 %.

Podobné články