Menu

Další tramvaje T6A5 pro Brno

Souprava 3x T6A5 ev.č. 1217+1218+1207 byla zachycena na Štefánikově ulici v Brně-Králově Poli mezi zastávkami  Šumavská a Hrnčířská na lince 1. Dvě „trojčata“ jsou provozována v pracovní dny (a dříve i v neděli odpoledne) na nejvytíženější lince č.1, jinak výhradně pokryté soupravami Vario LF2 + LF1. (foto: Filip Novotný)
Souprava 3x T6A5 ev.č. 1217+1218+1207 byla zachycena na Štefánikově ulici v Brně-Králově Poli mezi zastávkami Šumavská a Hrnčířská na lince 1. Dvě „trojčata“ jsou provozována v pracovní dny (a dříve i v neděli odpoledne) na nejvytíženější lince č.1, jinak výhradně pokryté soupravami Vario LF2 + LF1. (foto: Filip Novotný)
Stáhnout PDF
Tramvaje
02. 09. 2020 21:02
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Brněnský DP využil možnosti a zakoupil od pražského DP dalších dvacet vyřazených tramvají typu T6A5, které jsou pro provoz v hlavním městě již nadbytečné. Prvních deset tramvají téhož typu si Brno odkoupilo od Prahy již v loňském roce, přičemž do provozu s cestujícími bylo zařazeno pouze 8 tramvají. Jeden vůz posloužil jako zdroj náhradních dílů, další je využíván jako posunovací v areálu ústředních dílen v Medlánkách.

Připomeňme, že Brno pořídilo 20 vlastních vozů T6A5 v roce 1996. Všechny tramvaje, jež vytvořily deset souprav, byly zařazeny do provozu mezi únorem a březnem 1996 a obdržely ev. č. 1201 až 1220. Jako rok výroby je u těchto tramvají uváděn rok 1995. Ze stejného roku pocházela i většina (sedm z deseti; tři vozy byly o rok mladší) ex-pražských „té šestek“, které navázaly na číselnou řadu brněnských vozů. Jelikož jeden z vozů byl nakonec zařazen oproti původním předpokladům jako služební, je v číselné řadě mezera (chybí vůz 1224), takže ex-pražské vozy nesou čísla 1221–1223 a 1225–1229. Služební vůz nese ev. č. 4922 (stihl však být během roku již přečíslován, neboť do roku 2020 nesl původně číslo 4921). První z ojetých vozů byly do provozu v metropoli Moravy zařazeny koncem října 2019, poslední pak až v květnu 2020. Na rozdíl od původně brněnských vozů, které od počátku jezdí v pevných dvojicích číslovaných vzestupně, byly z ex-pražských vozů vytvořeny dvojice 1221+1227, 1225+1226, 1228+1223 a 1229+1222. Brněnský DP za desítku vozů zaplatil pouhých 3,5 mil. Kč. Další peníze však spolkla oprava vozidel a jejich přizpůsobení pro provoz v podmínkách DPMB. Celkově vzato se však Brnu nákup ex-pražských vozů vyplatil, a tak využil možnosti pořídit si další dvacítku vozů.

První do provozu zařazená souprava ex-pražských vozů T6 ev.č. 1228 + 1223 projíždí pod kulisou sídliště Starý Lískovec za zastávkou Osová. V současné době jsou odkoupené vozy vidět převážně na linkách 2, 3, 5 a 12. (foto: Jakub Šperka)

Na základě smlouvy, která byla ze strany DPMB podepsaná dne 31. 8. 2020 (a ze strany DPP již 10. 8. 2020), byly zakoupeny tramvaje původních pražských evidenčních čísel:

Rok výroby 1995: 8655, 8657, 8659, 8663, 8672, 8680,
Rok výroby 1996: 8685, 8687, 8696, 8699, 8709, 8710, 8713, 8714, 8723, 8724, 8725, 8727,
Rok výroby 1997: 8733, 8742.

Za každou z tramvají dal brněnský DP 390 000 Kč bez DPH, celkem tedy 7,8 mil. Kč. Tramvaje mají najeto od 1,086 mil. km do 1,284 mil. km. Vozidla by měl brněnský DP na základě smlouvy převzít postupně do 30. 9. 2020.

V Brně se prozatím počítá s tím, že budou všechny vozy po nezbytných úpravách zařazeny do provozu (nepočítá se tedy momentálně s vytěžováním náhradních dílů). Zatímco původní brněnské tramvaje T6A5 v Brně jsou zařazeny pod vozovnu Medlánky, lze předpokládat, že většina z nově odkoupených tramvají zamíří do pisárecké tramvajové vozovny, kam bylo zařazeno i prvních 8 ex-pražských vozů. Jejich hlavní role by totiž měla spočívat v náhradě tramvají typu T3G, které jsou doma právě v Pisárkách.

Poslední dvojicí tramvají T6, která neprošla v Brně generální opravou s modernizací, jsou ev.č. 1219 + 1220, které by se zahájení opravy měly dočkat ještě letos. Při generální opravě je z viditelných změn např. dosazena nová klimatizační jednotka řidiče, nebo upraven ovládací panel v kabině po vzoru vozů Vario. Na fotce souprava sjíždí po Husově ulici v centru města. (foto: Filip Novotný)

Vozů typu T3G mělo Brno celkem 38. Šlo o modernizace původních vozů T3 s využitím nové elektrické výzbroje TV8 postavené ještě na bázi GTO tyristorů. První tramvaj (ev. č. 1616 z roku 1985) byla modernizována již v roce 1992 a vystavena byla na veletrhu Autotec. Další modernizace následovaly v letech 1994–99. Mimoto byla elektrická výzbroj TV8 použita i při modernizaci jednoho vozu na typ T3R a při modernizacích 14 tramvají K2 (na typ K2R, resp. K2R-03). Přímo z výroby se poté výzbroj TV8 objevila na novostavbách vozů T3R, kterých si Brno objednalo 10.

Z 38 modernizovaných vozů T3G je v současné době v provozu ještě 28 vozů. 10 vozů bylo odstaveno postupně v letech 2017 až 2020. Právě většina ze zbylých dvaceti osmi tramvají by měla být dle ideálního scénáře nahrazena ex-pražskými vozy T6A5. Ze 150 vozů T6A5 dodaných do Prahy (resp. 151, budeme-li počítat i vůz ev. č. 8600, jenž byl pokusem o modernizaci tramvaje T3 za využití nové vozové skříně „té šestky“), zůstává v provozu v Praze posledních 7 vozů. Jejich provozní éra se má uzavřít v příštím roce.  

Podobné články