Menu

Další mexické město studuje možnost zavedení trolejbusů

Trolejbus na nadzemním koridoru v hlavním městě Mexika. (ilustrační foto: Gobierno de la CDMX)
Trolejbus na nadzemním koridoru v hlavním městě Mexika. (ilustrační foto: Gobierno de la CDMX)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
14. 10. 2022 19:59
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Minulý týden dorazilo do Mexika prvních 18 ze 100 trolejbusů Yutong objednaných Ciudad de México za částku 750 mil. MXN (cca 945 mil. Kč) na jaře tohoto roku. Zbývající vozy budou dodány do konce tohoto měsíce. Kromě toho se však z tohoto severoamerického státu před několika dny vynořila ještě jedna zajímavá zpráva, a sice že ve více než milionovém městě Puebla de Zaragoza (zkráceně Puebla), které leží asi 140 km jihovýchodním směrem od hlavního města, vážně studují možnost zavedení trolejbusové dopravy, která by vyřešila stále rostoucí poptávku po kvalitní MHD. 

Puebla má nyní přes 1,5 milionu obyvatel a v nedávné minulosti v ní vznikl metrobusový systém zvaný RUTA. Provoz tohoto páteřního dopravního systému se však ukázal jako nevýhodný, protože byl uveden v chod na bázi udělovaných koncesí, jejichž podmínky ovšem nejsou pro vládu spolkového státu Puebla výhodné. Stávající vláda státu Puebla se proto rozhodla, že metrobusový systém nebude dále rozvíjet, a taktéž od konce loňského roku ukončila provoz cca 18 km dlouhého příměstského tram-trainu. Tento tram-train měl spíše turistický charakter a působil na části dříve zavřené železniční trati a kromě toho, že si na sebe nedokázal vydělat a obecně nelákal moc cestujících, ještě kvůli více než 60 úrovňových křížení registroval poměrně časté nehody se silničními vozidly.

Přesto ovšem spolková vláda uznává, že poptávka po kvalitní přepravě ve městě a nejbližším okolí neustává, a tak přišla s nápadem, že by mohl být do města Puebla zaveden trolejbus, který by fungoval coby páteř místní MHD paralelně s metrobusy. Trolejbusová doprava by každopádně měla poskytnout lokálním obyvatelům vyšší komfort než autobusy, na druhou stranu by nebyla tak finančně náročná na zavedení jako metro, které je pro město i spolkovou vládu neufinancovatelné, a to ani kdyby se na financování byla ochotná podílet federální vláda. I u trolejbusové dopravy by musela přispěchat významná finanční injekce ze strany federální vlády, objemově by se však jednalo o jinou částku než v případě hypotetického metra. 

Záměr na zavedení trolejbusové dopravy v Pueble je momentálně studován na spolkovém ministerstvu dopravy, a to při zapojení domácích a španělských odborníků. Výsledky zadaných studií by měly být známy do několika málo měsíců. Připomeňme, že trolejbusy jezdí v Mexiku momentálně jen v hlavním městě Ciudad de México, Guadalajaře a brzy se také podívají do Chalca, a to díky nové meziměstské trati vedené z hlavního města, která už je rozestavěná. 

Podobné články