Menu

Další čínský výrobce chce dobývat Evropu. S elektrobusem přichází MG

Nový model čínského elektrobusu MG iEV12 není až takovou novinkou, jak by se mohlo na první pohled zdát. (foto: Libor Hinčica)
Nový model čínského elektrobusu MG iEV12 není až takovou novinkou, jak by se mohlo na první pohled zdát. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Autobusy
06. 10. 2025 22:42
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Dne 4. 10. 2025 byl na veletrhu Busworld v Bruselu představen elektrobus z produkce automobilky MG. Tradiční britská značka (Morris Garages) je již dvacet let v čínských rukou a díky dodávkám automobilů s konvenčním i elektrickým pohonem je možné na její produkty narazit i u nás. Nyní se firma MG rozhodla se svou produkcí rozkročit – založila samostatnou sekci užitkových vozidel a vrhla se do výroby elektrobusů, které by ráda dostala i na evropský trh.

Značka MG oslavila v loňském roce 100 let. Tohoto výročí se však dožila jen díky tomu, že ji před dvaceti lety odkoupili Číňané. Původní britská firma se potýkala dlouhodobě s ekonomickými problémy a neměla dostatek finančních prostředků na vývoj nových produktů. Zájem o ni projevila čínská státní společnost SAIC, k níž se upřely veškeré naděje na záchranu MG. Již koncem roku 2004 bylo jasné, že bez dohody se SAIC dojdou firmě na jaře 2005 finanční prostředky a přesně k tomu nakonec došlo. Jednání zkrachovala a dne 8. 4. 2005 se MG ocitla v insolvenci. V ní se vybraná aktiva – včetně značky samotné – koupila o pouhé tři měsíce později (22. 7. 2005) za 53 mil. liber jiná čínská firma, Nanjing Automobile (NAC). Ta ale držela firmu pouhé dva roky, než ji prodala původnímu zájemci. Dne 26. 12. 2007 se tak firma SAIC přece jen ke značce MG dostala.

Autobusový podvozek B12E je možné si zakoupit i ze strany nástavbářů. (foto: Libor Hinčica)

Prodej do čínských rukou znamenal záchranu společnosti, která si nadále udržovala i evropské výrobní prostory, byť značně redukované. Zapojení britských pracovníků v průběhu let dále sláblo, až nakonec došlo v září 2016 k uzavření i posledního evropského výrobního závodu v Longbridge. Od té doby jsou tak všechny automobily nesoucí značku MG vyráběny výhradně v Číně, přičemž prodeje se daří kontinuálně navyšovat, a především ve Velké Británii má značka poměrně silnou pozici.

Vstup do autobusového segmentu značky MG se může jevit v kontextu historické i aktuální produkce automobilky jako překvapivý krok, zvlášť pokud člověk jednoduše přijme informace vystavovatele a spokojí se s tvrzením, že nově představený autobus MG iEV12 je naprostou novinkou. Ve skutečnosti, jak už to u čínských producentů bývá, je příběh poněkud složitější. Značka MG má sice novou sekci pro užitková vozidla, ale to neznamená, že by firma vybudovala nový výrobní závod a už vůbec ne, že by od základu vyvíjela opravdu nový produkt. Zdá se, že hlavním účelem vstupu značky MG do segmentu užitkových vozidel, resp. přesněji řečeno elektrobusů, je snaha svézt se na v Evropě známém jméně s dlouhou historií, což by mohlo dopomoci otupit případnou nedůvěru místních zákazníků.

Pohledy do interiéru vozu. (foto: Libor Hinčica)

Výroba elektrobusů pod značkou MG bude probíhat v sesterské společnosti Shanghai Sunwin Bus Corporation (dále jen Sunwin), která je rovněž součástí skupiny SAIC. Tato firma byla založena v roce 2000 jako původně společný podnik SAIC a švédského Volva. Kooperace běžela 16 let, než se SAIC jednostranně rozhodla k navýšení kapitálu, čímž se podíl Volva snížil z 50 % na pouhých 19,5 %. Volvo identickým finančním vkladem neodpovědělo, a naopak se rozhodlo Sunwin (a další přidruženou společnost věnující se vývoji „zelených“ pohonů) opustit. Tím se stal Sunwin (s osvojeným švédským know-how ryze čínským.

Sunwin je v Šanghaji dvorním dodavatelem autobusů i trolejbusů a stejně jako všichni další čínští producenti vstoupil i on do segmentu výroby elektrobusů, a to v roce 2018 s modelem Sunwin iEV12 (resp. v tradičním čínském značení produktů SWB6129BEV38), jehož sériová výroba měla být zahájena v roce 2019. Jak si mohl pozorný čtenář povšimnout, je typové označení (iEV12) zachováno i pro „novinku“ od MG. Výrobce uvádí, že nově došlo k blíže neupřesněné inovaci, přičemž na webových stránkách se jako výsledný produkt objevuje již fotografie červeně zbarveného vozu s logem a polepy MG, tj. onoho kusu prezentovaného na veletrhu Busworld.

Autobus přebírá designové křivky modelu, jenž je v Číně sériově vyráběn už 6 let. (foto: Libor Hinčica)

Kromě elektrobusů přitom společnost pod označením B12E nabízí i kompletní podvozek pro nástavbáře, což by mohlo být zajímavé pro řadu evropských producentů. Stejně jako podvozky elektrobusů BYD či Yutong využívá i ten od MG/Sunwinu bateriové packy instalované přímo do podlahy vozu. Zde je však tradičně umístěna jen část bateriových článků, další boxy se nacházejí v zadní části vozu a na střeše. Samotný design vozidla se oproti Sunwinu iEV12 vyráběnému od roku 2018 (resp. sériově 2019) nikterak nezměnil.

Stanoviště řidiče (foto: Libor Hinčica)

Zajímavostí je, že výrobce k „novému“ vozidlu neuvádí vůbec žádné technické parametry, a to ani na webových stránkách, ani na veletrhu. Absentuje tak informace i o rozměrech vozidla či množství baterií, jimiž je osazeno. Firma se ani nikterak blíže nevyjadřuje ke své strategii (na dotazy stran budoucího doplnění produkce například o článkové vozy odpovídají pracovníci přítomní na veletrhu univerzální frází, že to „nelze vyloučit“). Další čínský hráč se zdá být každopádně zde.

Podobné články