Menu

ČSAD Liberec zakoupilo Citybusy 18M z Hradce Králové

Ex-hradecký Citybus 18M zdokumentovaný pod Ještědem. (foto: ČSAD Liberec)
Ex-hradecký Citybus 18M zdokumentovaný pod Ještědem. (foto: ČSAD Liberec)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 05. 2021 18:43
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Dopravce ČSAD Liberec rozšířil v uplynulých týdnech svou flotilu článkových autobusů. Dosud jediný vůz Karosa B 961E z roku 2005 byl doplněn o dvojici vozů Solaris Urbino 18 z Ostravy a dvojici autobusů Irisbus Citybus 18M z Hradce Králové.

Článkové autobusy ve službách ČSAD Liberec mají dlouhou historii. Už od konce 70. let zařazoval tehdejší dopravní závod ČSAD autobusy z produkce maďarského Ikarusu v podobě legendárního typu 280, a to v městském (čtyřdveřovém) i linkovém (dvoudveřovém) provedení. Počátkem 90. let měl být ve službách ČSAD Liberec testován i nástupnický model typu Ikarus 435, ke koupi článkových vozů ale nedocházelo a v souvislosti s poklesem pasažérů ve veřejné dopravě bylo postupně na nasazení kloubových autobusů v linkové i městské dopravě rezignováno.

Dosud jediným kloubovým autobusem ve flotile ČSAD Liberec byl vůz Karosa B 961E pořízený v roce 2019 od DP Karlovy Vary. Na snímku ze srpna 2020 je zachycen při vyčkávání na odjezd v roli náhradní dopravy za vlak. (foto: Libor Hinčica)

Početnější flotila kloubových vozů se objevila znovu pod evidenčními čísly ČSAD Liberec až v létě roku 2006. Nešlo ale o autobusy, které by si dopravce zakoupil, ale o flotilu vypůjčených vozů Karosa B 741, která sloužila během letních prázdnin roku 2006 na náhradní dopravě za tramvajovou linku číslo 11 do Jablonce nad Nisou. Z celkem osmi autobusů bylo sedm vypůjčeno od DP města Hradce Králové, jeden vůz s pohonem na stlačený zemní plyn pocházel z Bratislavy. Šlo konkrétně o autobus, který byl modernizován (a upraven na pohon CNG) ve společnosti Zliner, a to za využití plynového motoru TEDOM. Takto upravený autobus se objevil ve službách ČSAD Liberec v rámci testovacího provozu už v listopadu 2005 a zkoušen (na spojích MHD Liberec zajišťovanými společností ČSAD Liberec) byl až do března 2006. Na letní výluku do Jablonce se pak do města ještě jednou vrátil, načež zamířil zpět do Bratislavy. Vráceny byly rovněž autobusy z Hradce Králové, takže počet kloubových autobusů v ČSAD Liberec klesl opět na nulu.

To se změnilo až v roce 2019, kdy byl pořízen jeden vůz Karosa B 961E jako ojetý od DP z Karlových Varů (zde ev. č. 386). Bíle lakovaný vůz z roku 2005 byl do provozu v novém působišti zařazen v květnu 2019, přičemž dopravce využíval autobus primárně pro zajišťování výlukové dopravy na železnici, v zimním období byl pak nasazován i na pravidelnou linku č. 145 z Liberce do Bedřichova. Výjimečně se pak objevoval i na některých dalších linkách jako operativní záložní vůz. V současné době je autobus nadále ve vozovém parku dopravce držen už jen s cílem vypravení na náhradní dopravu za vlaky a na pravidelné spoje v rámci obsluhy běžné linkové dopravy se s vozem už nepočítá, neboť vůz už nesplňuje parametry max. hranice stáří. Dopravce však zvažuje, že by si mohl autobus i do budoucna ponechat, a to mj. pro historické účely.

V roce 2006 si dopravce ČSAD Liberec zapůjčil článkové vozy pro zajišťování výluky na tramvajové lince č. 11. Na snímku je zachycen vůz Karosa B 741 ev. č. 238 zapůjčená z Hradce Králové ve společnosti vozu T2R ev. č. 22 na terminálu Fügnerova. (foto: Libor Hinčica)

Teprve v letošním roce se flotila článkových autobusů u ČSAD Liberec rozrostla. Během jarních měsíců si dopravce pořídil hned čtyři článkové vozy. Dva z nich si již širší mediální pozornost zasloužily. Šlo o autobusy Solaris Urbino 18 z roku 2009, které byly pořízeny za částku 272 000 Kč (bez DPH)/kus od Dopravního podniku Ostrava (zde ex-ev. č. 7801 a 7802). Podobně jako u vozu Karosa B 961E počítá nový vlastník i v tomto případě s tím, že by autobusy měly být nasazovány během výluk, vyloučena ale stále není ani varianta možného nasazení na linky krajské dopravy. Některé relace, zejména ty turisticky atraktivní (zejména zmíněná linka č. 145 do Bedřichova), by totiž kapacitnější vozidla jistě snesly.

V dubnu 2021 byly od DP města Hradce králové získány další dva kloubové autobusy. Přestože jde také v tomto případě o nízkopodlažní vozy, jsou starší než zmiňovaná Karosa B 961E. Konkrétně jde o autobusy Irisbus Citybus 18M z roku 2003, které v Hradci Králové nesly ev. č. 268 a 269.

Dopravní podnik města Hradce Králové si pořídil v minulosti celkem 5 vozů Citybus 18M. Celá flotila těchto vozů je zachycena na snímku v areálu garáží v létě 2020. foto: Lukáš Novotný)

Dopravní podnik města Hradce Králové zařadil do provozu v letech 2003 a 2004 celkem pět vozů Citybus 18M (ev. č. 268 až 272), což byl počet, který postačoval na to, aby se stal jejich třetím největším provozovatelem v republice. Na celém území bývalého Československa bychom napočítali celkem 73 autobusů Citybus 18M. Symbolem nízkopodlažního kloubového autobusu se staly vozy v Praze, kam bylo dodáno 53 vozů, z nichž ty poslední dojezdily v létě roku 2020. Dalšími provozovateli byla města Zlín (7 ks), zmiňovaný Hradec Králové (5 ks), Ústí nad Labem (4 ks), Tábor (1 ks), Prešov (3 ks) a Spišská Nová Ves (1 ks). Dnes jsou autobusy k vidění i v Mostě, kam zamířily ojeté autobusy z Prahy (9 ks) a v Liberci, kde místní městský DP provozuje trojici ex-zlínských vozů. Nyní se k Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou přidá i krajský podnik ČSAD Liberec se svou dvojicí ex-hradeckých Citybusů.

Stejně jako v případě autobusu Karosa B 961E platí, že tyto autobusy již nebude možné nasadit do krajské linkové dopravy. Jejich působištěm se má tak stát jen příležitostná doprava a výluková náhradní doprava. Předpokládá se, že autobusy by měly pro tento účel sloužit zhruba jeden až dva roky.

Podobné články