Menu

Co nabídne sobotní Autobusový den PID 2025?

Autobusový den PID v roce 2024. (zdroj: ROPID)
Autobusový den PID v roce 2024. (zdroj: ROPID)
Stáhnout PDF
Autobusy Ostatní Trolejbusy
15. 05. 2025 18:45
Matěj Stach
4 minuty čtení

Osmý ročník autobusového svátku Pražské integrované dopravě vypukne již v tuto sobotu 17. května 2025 na Letenské pláni, kam se tradiční akce vloni přestěhovala z terminálu Letňany. Mezi 10. a 17. hodinou se budou moci návštěvníci těšit nejen na přehlídku autobusů provozovaných v rámci systému, ale rovněž na jízdy s historickými autobusy, jejichž trasy budou premiérově zaneseny také do aplikace PID Lítačka. Jako vždy je připraven pestrý doprovodný program v epicentru celé akce.

Ten zahrne infostánky PID, Dopravního podniku hl. m. Prahy a Českých drah, které doplní prodejci občerstvení a zboží s dopravní tématikou. Připravena bude kampaň Besipu zaměřená na bezpečnost v silničním provozu, expozice Bezba dopravy i PID Haló nebo vyhlídková plošina od Technologií hlavního města Prahy. Vedle svisle pruhovaných autobusů na Letnou dorazí rovněž speciální hasičská vozidla.

Přehlídka vozidel na Letenské pláni

Výrazného rozšíření se letos dočká statická výstava autobusů u tramvajových zastávek Sparta, která nabídne tři desítky vozů a jeden trolejbus, z nichž si mnohé příměstské stroje zakoupené kvůli loňskému zahájení provozu podle nových desetiletých smluv na akci odbydou svou premiéru. Pestrosti vedle zvětšeného okruhu prezentovaných vozidel přidá i skutečnost, že se mezi nimi objeví třeba autobusy jezdící do sousedních krajů, jež nemají šedo-červený lak Pražské integrované dopravy anebo jej nosí v modifikované podobě. Jako každý rok si dovolujeme upozornit, že zveřejněný přehled ještě může doznat dílčích změn.

Abecední výčet otevírá dopravce ABOUT ME, který představí loňskou novinku v podobě minibusu Erduman Seyyah ev. č. 1907 jezdícího na lince č. 194 (viz článek 2/2024) společně s jedním z vozů BMC Procity 10,6. Doplní jej nováček v systému Pražské integrované dopravy AKV bus s autobusem SOR ICN 12. ARANEA přiveze jiný vůz vyrobený v Dolních Libchavách, a sice její SOR NS 12 ev. č. 1493 (viz článek 2/2023), jenž představuje první dieselový prototyp modelu. Ten oblékl po opravě na začátku letošního roku černé obliny namísto původních šedých, takže bude ladit s jedním ze článkových vozů NS 18 (ev. č. 9378–9380) od dopravce ARRIVA CITY, který se na Letnou rovněž dostaví. ARRIVA autobusy poté přiveze jedno z čáslavských ROŠER – P First FCLLI XL (ev. č. 7546–7549), zatímco její středočeská sestra představí ex-kladenskou Scanii Citywide Suburban LE 15M CNG a Mercedes-Benz Conecto LF druhé generace z Příbrami. Autodoprava Lamer se pochlubí svým Isuzu NOVO Citi Life.

Skupina ARRIVA přiveze také jedno z prodloužených minibusů ROŠERO – P, které jezdí od prosince 2024 okolo Čáslavi. (foto: Matěj Stach)

Autobusy působící na mezikrajských linkách ukáže na v pořadí osmém Autobusovém dni PID třeba holding BusLine – z jižních Čech dorazí SOR CN 12, z Královéhradeckého kraje „hrbáč“ o délce 10,5 metru a z Liberce poté tříosý Mercedes-Benz Intouro III. Přidá se COMETT PLUS s jedním z elektrických Crosswayů LE LINE 12M ELEC jezdících na linkách č. 453 a 455 (viz článek 1/2025) i ČSAD Česká Lípa a jeden její Irizar i4 14M známý z linky č. 400 jezdící ze Střížkova do České Lípy, Nového Boru nebo Varnsdorfu. Uvedenou skupinu doplní ještě zbrusu nový Crossway PRO 13M ev. č. 1422 společnosti KAD bus reprezentující provedení po faceliftu, který má na bocích podobně jako Irizar pouze jeden červený pruh – druhý nahrazuje v obou případech grafika integrovaného systému IDOL.

Akce se dále zúčastní také ČSAD MHD Kladno s vozem SOR NB 18 CITY, ČSAD Střední Čechy & Ekoservis Transpeed s Urbanwayem ve verzi po faceliftu (viz článek 12/2024) a plynovým Crosswayem LE LINE 12M a Dopravní podnik s elektrobusem Škoda 36 BB E’CITY, trolejbusem SOR TNS 18 z linky č. 58 a mild-hybridním článkovým Urbanwayem. Subdodavatel kmko logis přiveze jeden ze svých Crosswayů LE 12M loni přestavěných podle standardů PID, Transdev Střední Čechy Iveco Crossway LINE 12M ev. č. 8391 v provedení po faceliftu.

Lutan letos zařadil celkem 4 vozy MAN Lion’s Intercity LE 14 ev. č. 1861–1864, které v rámci subdodávky nasazuje na linky 315 a 345. (foto: Matěj Stach)

Dopravci Lutan, POHL Kladno a po dlouhé době i STENBUS společně představí čtveřici vozů značky MAN včetně kutnohorského elektrobusu Lion’s City 10E ev. č. 1822 (viz článek 4/2025). Sekundovat mu bude MAN Lion’s Intercity LE 14M také od Lutana (viz článek 2/2025), příměstský článkový vůz od POHL Kladno a městský vůz standardní délky dopravce STENBUS. Ten představí i jeden z vozů SOR ICN 10,5 s vypouklým zadním nárazníkem (viz článek 12/2024) a městskou NS 12 z loňské dodávky (viz článek 7/2024). Výčet uzavírají společnosti TO EUROPE a UMBRELLA CITY LINES se Setrou S 515 LE, resp. kratším provedením S 510 LE (viz článek 12/2024).

Speciální linky PID

Jak už bylo předesláno, mohou se návštěvníci také letos těšit na osm speciálních linek PID, které proti loňskému roku doznaly spíše kosmetických úprav – největší změnou je přečíslování. Podobně jako v roce 2024 vyrazí autobusy ke Staré čistírně odpadních vod v Bubenči a do Království železnic na Smíchově. Tři linky poté spojí dějiště Autobusového dne PID s Muzeem MHD, kam bude v polookružní trase Vozovna Střešovice – Sparta – Strossmayerovo náměstí – Náměstí Republiky – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Vozovna Střešovice jezdit také tramvajová linka č. 43. V plánu je nasadit 20 autobusů, z nichž část včetně dvoupodlažního berlínského autobusu MAN již patří mezi stálice Autobusového dne.

PID 1 vedená polookružně v trase Letenská pláň – Kuchyňka – Kobylisy – Podhajská pole – Sídliště Bohnice – Poliklinika Mazurská – Kobylisy – Kuchyňka – Letenská pláň.

Linku vyhrazenou článkovým autobusům obsadí jako už tradičně Ikarus 280.70E původem z Warszawy ze sbírky Retrobusů Chomutov společně s ex-pražskou Karosou B 941 ev. č. 6244. Doplní je Karosa B 961E pocházející z Trenčína (ev. č. 51) a na jedno kolo i Karosa B 951 ev. č. 4014 ex-DPP od Jakuba Krinerta.

PID 2 vedená v trase Letenská pláň – Vega Tour a zpět.

Do kunratického areálu společnosti Vega Tour bude možné z Letné dojet buď vozem MAN Lion’s Intercity LE 12M ev. č. 8432, anebo Karosou LC 735 ze soukromé sbírky.

Ani letos nebude chybět třeba tato tykrkysová Karosa ŠD 11.2040T ze soukromé sbírky, na snímku ze září 2023 jedoucí do areálu vršovického depa Českých drah. (foto: Matěj Stach)

PID 3 vedená polookružně v trase Letenská pláň – Florenc – Náměstí Republiky – Letenská plán.

Na lince trasované do centra města se budou střídat dvě ex-plzeňské Karosy B 732 (z toho jedna v laku 4RAIL) s autobusem Škoda 706 RTO MTZ Dopravního podniku ev. č. 4781 (viz článek 7/2024). Jedno kolo obslouží již zmíněná B 951 ev. č. 4014 ex-DPP.

PID 4 vedená v okružní trase Letenská pláň – Letenská pláň.

Vyhlídkových spojů po Letné se letos zhostí vedle patrového autobusu MAN Lion’s City DD od Retrobusů Chomutov také Škoda 706 RTO v provedení kabrioletu.

PID 5 vedená v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Na Knížecí (– Smíchovské nádraží) a zpět.

Směrem na Smíchov budou jezdit především příměstský Ikarus 280.10 ze sbírky Milana Jiroše doplněný o jednu ze dvou tyrkysových Karos ŠD 11.2040T. Vybrané spoje zajistí Karosa C 734 od Ladislava Holíka společně s Karosami B 732.

PID 6 vedená v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Stadion Strahov a zpět.

„Šestka“ se stane útočištěm soupravy Jelcz 041 s vlekem PO-1E od BusLinu, která se bude střídat především s v minulém odstavci již zmíněnou Karosou C 734 Ladislava Holíka.

Zúčastní se také ex-plzeňský SOR B 9,5 ev. č. 480 zachycený při loňské dubnové akci Od Atlantiku k Vltavě ve Vysočanech. (foto: Matěj Stach)

PID 7 vedená poloookružně v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vozovna Střešovice – Norbertov – Poliklinika Petřiny – Kajetánka – Vozovna Střešovice – Hradčanská – Letenská pláň.

Na lince číslo 7 budou soustředěny hlavně midibusy. Vedle obligátního Ikarusu 543.20 z Výtopny Zdice a vozu SOR B 9,5 Ondřeje Kovaříka půjde o Ikarus 553.04 LUX ze sbírky Jana Kukly, který se na historických jízdách představí vůbec poprvé. Trolístek malých autobusů doplní Jakub Krinert s Karosou B 951.

PID 8 vedená v trase Letenská pláň – Hradčanská – Vítězné náměstí – Nádraží Podbaba – Čistírna Bubeneč a zpět.

Do Staré čistírny odpadních vod má jezdit jedno RTO doplněné o druhou tyrkysovou Karosu ŠD 11.2040T.

Podobné články