Menu

První dieselový SOR NS 12 ukořistila ARANEA

Součástí linky 209 je vedle velkého množství křivolakých silniček jak vystřižených z okrajových regionů republiky rovněž 150stupňové odbočení v Kolodějích. Právě jej překonává na záběru ze druhého provozního dne řidič vozu ev. č. 1493. (foto: Matěj Stach)
Součástí linky 209 je vedle velkého množství křivolakých silniček jak vystřižených z okrajových regionů republiky rovněž 150stupňové odbočení v Kolodějích. Právě jej překonává na záběru ze druhého provozního dne řidič vozu ev. č. 1493. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
27. 02. 2023 19:31
Matěj Stach
4 minuty čtení

Potřetí a tentokrát už napořád se do Prahy koncem ledna 2023 vrátil prototyp dieselové verze modelu SOR NS 12 vyrobený v roce 2017. Autobus si za účelem jeho nasazení na subdodávky v systému Pražské integrované dopravy pořídila společnost ARANEA. První výkon na nejvýchodnější pražské tangentě č. 209 odjel vůz pod ev. č. 1493 ve čtvrtek 24. února.

Na linkách provozovaných na východě hlavního města se poprvé představily jak elektrobus, tak dieselový autobus vycházející z modelové rodiny SOR NS navržené designérem a architektem Patrikem Kotasem. Zatímco v případě elektrického vozu se premiéra odehrála pod taktovou Dopravního podniku hl. m. Prahy na podzim roku 2017, prototypem konvenční verze se spalovacím motorem se cestující poprvé svezli 9. 4. 2019 u společnosti STENBUS. Ta vůz oděný do elegantní modré metalízy vypravovala pod ev. č. 1776 namísto Urbanwaye odstaveného pro poruchu, což bude stěžejní pro pokračování dnešního příběhu. Až do 21. května 2019 zajišťoval prototyp túrové pořadí (tj. celodenní pro dva řidiče) 221/12, které ve své době zajišťovalo pouze spoje kmenové linky vedené z Černého Mostu přes Běchovice a Újezd nad Lesy do Klánovic. Autobus na majitele společnosti STENBUS mimochodem tehdy udělal velký dojem, což na konci roku vyústilo nákupem prvních šesti vozů SOR NS 12 (někdy též s přídomkem diesel, jenž se ovšem postupem času vytratil). Dnes jich dopravce vlastní celkem 9, a to včetně prototypu v. č. 2 s převodovkou Voith.

Během testování u společnosti STENBUS vůz neopustil linku 221. Fotograf jej zachytil dne 27. dubna 2019 na výjezdu ze zastávky Újezd nad Lesy v městské části Praha 21. Stejnými místy dnes autobus běžně projíždí také na lince 209. (foto: Matěj Stach)

Další zastávkou se prvnímu dieselovému „enesku“ stal brněnský Dopravní podnik, kde vůz od června do srpna 2019 jezdil pod ev. č. 2722, načež se na září přesunul do Hradce Králové (pod ev. č. 777). Během roku 2020 se vůz vrátil na jižní Moravu, kde navštívil linky znojemské MHD a na léto se poté přesunul opět na východ Čech k CDS Náchod. Další předváděcí rok zahájil prototyp NS 12 opět v regionu jižní Moravy, a sice u společnost BDS-BUS. Následně se ve formě náhradního vozidla přesunul do Liberce, kde ve stínu Ještědu jezdil od září 2021 až do května 2022 pod ev. č. 303. Poslední krátkou zastávku před návratem do české metropole si autobus udělal v září v Havířově.

Do Prahy se po 3,5leté pauze vrátil prototyp dieselového provedení NS 12 dne 7. října 2022. Jeho první vypravení v pondělí 10. 10. ve formě náhradní autobusové dopravy souviselo s poříčanskou nehodou vlaku převážejícího benzen. Na pražské městské linky vůz poprvé vyrazil ve čtvrtek 13. října, kdy se zhostil pořadí 209/41. Pro tyto potřeby mu netradičně nebylo přiděleno evidenční číslo z řady 9990, nýbrž ev. č. 1493 navazující na další autobusy dopravce ARANEA, jež předznamenalo budoucí působiště vozu. Běžnou registraci postaršího vozidla do provozu umožnil organizátor za předem vytyčených podmínek právě s ohledem na skutečnost, že u společnosti STENBUS vůz dříve pod běžným ev. č., byť náležícím Urbanwayi, jezdil. Předváděcí část u společnosti ARANEA ukončil vůz ev. č. 1493 v neděli 4. prosince 2022 na lince 171, načež se odebral k výrobci na údržbu.

SOR NS 12 ev. č. 1493 vjíždí v pátek 24. 2. 2023 do zastávky Kvasinská, jež je ve směru do Újezdu nad Lesy (Letňan) umístěna v křižovatce. (foto: Matěj Stach)

Potřetí a tentokrát napořád, když si vypůjčíme první slova dnešního textu, se do hlavního města prototyp SOR NS 12 přesunul na konci ledna. Následně proběhlo jeho přelakování do schématu Pražské integrované dopravy spočívajícímu v kombinaci šedé barvy a svislých červených pruhů, jež ke křivkám vozidla ale nejsou zrovna přívětivé. Vyměněny byly rovněž potahy sedadel, přičemž původní černý plyš s modrými prvky v tomto případě vystřídala předepsaná červená a modrá koženka. Když už jsme u interiéru, tak zmiňme, že ve voze je zachováno řešení s prosvětlenými skleněnými zástěnami u dveří, které bylo u sériových strojů opuštěno. Sobota 18. února 2023 už se nesla v duchu polepení vozu, načež proběhla i jeho certifikace.

První vypravení autobusu ev. č. 1493 v novém hávu se odehrálo ve čtvrtek 23. 2. 2023, kdy vůz odjel pořadí 209/42 zajišťující provoz pražské nejvýchodnější tangenciální linky Nádraží Uhříněves – Újezd nad Lesy – Horní Počernice – Kbely – Letňany. Tento kurz se zároveň stal jeho domovským.

Od začátku února 2023 bydlí na túrovém pořadí 209/41 nový přírůstek firmy ARANEA v podobě autobusu Irisbus Crossway LE 12M ev. č. 1480. Vůz vyrobený v roce 2009 společnost získala od Arrivy City, u níž autobus v posledních letech nosil ev. č. 9333 a předtím 1088. Snímek pochází ze stavební zóny v Horních Počernicích, kam dělá linka 209 závlek. (foto: Matěj Stach)

Společnost ARANEA, aktuálně subdodavatelsky zajišťující v pracovních dnech pětici z celkových sedmi pořadí linky 209 pro Arrivu City (a mimoto pět kurzů na linkách ČSAD Střední Čechy), začala koncem loňského roku řešit zastarávání jejího vozového parku spjatého právě s nejvýchodnější pražskou tangentou. Původní flotilu vozů založenou na dvou- i třídveřových ex-děčínských autobusech Mercedes-Benz Citaro omladil rovněž příchod dvojice vozů Irisbus Crossway LE 12M z Arrivy City. V první řadě se jednalo o autobus bývalého ev. č. 9333, který do Uhříněvsi přesídlil v průběhu ledna 2023. V novém dresu a pod ev. č. 1480 rudý stroj poprvé vyjel v pondělí 30. 1. na pořadí 209/43, pravidelně pak zajišťuje kurz 41. Na Valentýna jej doplnil další Crossway LE 12M, a sice vůz bývalého ev. č. 9319, shodou okolností jeden ze dvou posledních městských autobusů zakoupený tehdejší Veolií Transport Praha s manuální převodovkou. Pod novým ev. č. 1478 zajišťuje v pracovní dny pořadí 209/47. Další kurzy na lince náleží dlouhodobě pronajatému vozu SOR BN 12 a „domácímu“ NB 12 CITY.

Jako druhý Irisbus Crossway LE 12M odkoupila ARANEA od Arrivy City vůz ev. č. 9319 (ještě dříve 1089). V noci z 25. na 26. února 2023 vůz zajistil noční pořadí 397/51. Při této příležitosti byl vyfotografován ve výchozí zastávce Modletice, Kaufland, jež byla v rámci rekonstrukce v loňském roce přesunuta z areálu společnosti na silnici II/101 (tzv. aglomerační okruh okolo Prahy). (foto: Matěj Stach)

Závěr textu ještě věnujme krátkému shrnutí situace na poli sněhobílých Citar. Z trojice dvoudveřových vozů zakoupených na konci roku 2019 (ev. č. 1483–1485) už byl definitivně odstaven autobus ev. č. 1485, který skončil v provozu již 1. 12. 2022 po poruše na 209/44. Z provozu zmizel také třídveřový vůz ev. č. 1499 (naposledy na lince 26. 2. 2023). Roli záložních vozidel zatím plní dvoudveřová Citara ev. č. 1483 a 1484, která jsou ale rovněž určena k odprodeji. V provozu naopak ještě nějakou dobu zbude „medvěd“ zařazený pod ev. č. 33321, který byl stejně jako předchozí vozy uveden do provozu na konci roku 2007 (jedná se původem o první děčínská Citara po faceliftu; ev. č. 801–805). A s ním také dvoudveřový stroj ev. č. 1481, jenž představuje bývalé Citaro ev. č. 817 vyrobené v roce 2009.

Podobné články