Menu

Článkové i standardní elektrobusy dodá do Kladna SOR Libchavy

Již nyní je možné se s elektrobusem NS 12 electric na Kladně potkat. Druhý vyrobený stroj se do města vrátil před několika dny z Mostu a Litvínova, předtím u ČSAD MHD Kladno jezdil v roce 2019. Na snímku vůz stojí v zastávce Na Větrníku-hřiště v Chrudimi. (foto: Matěj Stach)
Již nyní je možné se s elektrobusem NS 12 electric na Kladně potkat. Druhý vyrobený stroj se do města vrátil před několika dny z Mostu a Litvínova, předtím u ČSAD MHD Kladno jezdil v roce 2019. Na snímku vůz stojí v zastávce Na Větrníku-hřiště v Chrudimi. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
12. 11. 2022 19:26
Matěj Stach
2 minuty čtení

Dopravce ČSAD MHD Kladno dne 9. 11. 2022 oznámil výherce výběrového řízení na dodávku 16 elektrobusů pro potřeby městské dopravy v největším sídle Středočeského kraje. Tendr vypsaný v květnu letošního roku ovládla společnost SOR Libchavy, jež převálcovala hned trojlístek účastníků sestávající se z EvoBusu Česká republika, Solarisu Bus & Coach a firmy ŠKODA ELECTRIC. Se zahájením elektrického provozu na linkách 603 a 606 výchozích ze společné zastávky OAZA se počítá začátkem roku 2024.

Po zařazení prvních dvou elektrobusů datovaném k srpnu 2021 vypsala společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva Transport ke dni 18. 5. 2022 dlouhodobě avizované výběrové řízení na dodávku další šestnáctky elektrobusů. Připomínáme, že zakázka v předpokládané hodnotě 259 200 000 Kč bez DPH byla rozdělena na dvě části, a sice na část týkající se pořízení osmi elektrobusů standardní délky a poté druhou, zahrnující dodávku stejného množství elektrobusů v článkovém provedení. Podrobnosti podmínek tendru jsme rozebrali v květnovém textu. Ke změnám došlo v oblasti lhůty pro podání nabídek, jež se postupně dvakrát posunula až na finální termín 26. 8. 2022. Proměnily se rovněž požadavky na kvalifikaci výrobců, což naznačuje i finální výběr dodavatele kladenských elektrobusů, který původní podmínky v oblasti kvalifikace pro podání nabídky v části II. neplnil.

Vítězem obou částí výběrového řízení se stala společnost SOR Libchavy, která nabídla vozidla SOR NS 12 electric, resp. NS 18 electric, z nichž druhé jmenované prozatím existuje pouze ve formě nezhomologovaného prototypu. „Za osm elektrobusů standardní délky zaplatíme 91 milionů korun, za osm kloubových elektrobusů téměř 141 milionů bez DPH. Obvyklý elektrobus má troje dveře a nabízí 34 míst k sezení a 72 míst k stání. Kloubový elektrobus je čtyřdveřový, využít ho může až 48 sedících lidí a dalších 102 stojících cestujících. Vozidla budou vybavena podle standardů pro městskou dopravu v Kladně,“ říká Daniel Adamka, generální ředitel české Arrivy, které dopravce ČSAD MHD Kladno patří. Libchavský producent v tomto tendru porazil hned tři další výrobce. První část spočívající v dodání osmi dvounápravových elektrobusů o délce mezi 11 a 12,5 metry ovládl SOR Libchavy s bodovým ziskem 96,29 bodu, následován byl přitom výrobcem ŠKODA ELECTRIC (87,54 b.), tandemem Solaris Bus & Coach a SOLARIS CZECH (86,70 b.) a konečně EvoBusem Česká republika (85,59 b.). Na tomto místě připomeňme, že hodnoticími kritérii byly nabídková cena za autobusy s váhou 55 %, nabídnuté záruky s podílem 30 % a zároveň provozní náklady ohodnocené 15 %. Druhá část tendru, jejíž předmětem bylo dodání osmičky elektrobusů článkových, byla střetem pouze trojice výrobců. Zde rovněž uspěl SOR Libchavy (91,69 b.), jenž těsně porazil EvoBus Česká republika (90,76 b.). Třetí skončil tandem Solarisu ze španělské skupiny CAF se ziskem 90,38 b.

Pro úplnost dodejme, že podpis smlouvy v tomto případě výrobci nezaručuje dodání jediného vozidla. Zahájení plnění jednorázové smlouvy je podmíněné ziskem dotace z IROP ITI, s jejímž přiklepnutím dopravce ČSAD MHD Kladno počítá do konce letošního roku. Zbytek pořizovací ceny bude hrazený z vlastních zdrojů společnosti a rovněž za přispění mateřské skupiny Arriva Transport.

Jak jsme upozornili už květnu, všechny elektrobusy budou vybaveny jak standardní CCS 2 zásuvkou pro pomalé dobíjení (Overnight Charging), tak čtyřpólovým pantografem umožňujícím dobíjení výkonem až 300 kW. Tisková zpráva poodhrnuje oponu Kladna elektrobusového a představuje, jak konkrétně by měl být provoz organizovaný. Dostatečná kapacita vozidlových baterií má posloužit k překlenutí ranní špičky bez nutnosti průběžného dobíjení elektrobusů. Po zbytek dne se pak počítá s využíváním dvou rychlonabíjecích míst ve smyčce OAZA. Linky 603 (OAZA – Náměstí Svobody – Hřbitovy) a 606 (OAZA – Náměstí Svobody – Energie) jsou každá jednosměrně dlouhá přibližně 9 km, přičemž na ujetí jednoho kola má elektrobusům stačit 10minutové stání pod dráty. ČSAD MHD Kladno ve svém areálu už vybudovala čtveřici nabíječek pro pomalé noční dobíjení, další místa budou zřízena na pozemku sousedícím s městskou elektrárnou, jenž dopravce odkoupil od města.

Podobné články