Menu

Charkov rychle rozšiřuje působiště parciálních trolejbusů

Trolejbus na snímku ze srpna 2021. (foto: Vladimir Šatocha)
Trolejbus na snímku ze srpna 2021. (foto: Vladimir Šatocha)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
10. 09. 2021 21:28
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Na konci minulého měsíce byla dokončena dodávka 50 trolejbusů PTS-12 pro Charkov, které od loňska montoval ukrajinský Politechnoservis ve městě Brovary ze stavebnicových dílů dovezených z Běloruska, přičemž je opatřoval vlastní výzbrojí. Tyto trolejbusy kupované na leasing mají karoserii odpovídající autobusu MAZ-203 a jsou opatřeny výrazným střešním kapotováním ve své přední části. 

Město během necelého roku díky příchodu nových bateriových trolejbusů spustilo provoz 7 nových trolejbusových linek, na kterých jsou baterie využívány. Jedná se o linky č. 48 (od října 2020), 49 (od prosince 2020), 50 (od dubna 2021), 51, 52 (července 2021), 53 a 54 (od srpna 2021), přičemž ty nejsou koncentrovány společně do nějakého sektoru města, a tak je možné na parciální trolejbusy narazit bezmála po celém Charkově. Město tím rychle vyřešilo dotažení ekologičtějšího způsobu dopravy do lokalit, kam by se nové tratě kvůli obecně nižší nebo nárazové poptávce nevyplatilo stavět. Na některých trasách zároveň vzrostl díky nasazení prostorných 12m vozidel oproti původnímu stavu cestovní komfort.

Před Charkovem jsou v Evropě ještě dvě města, která mají vyšší počet trolejbusových linek s parciálními trolejbusy, a těmi jsou Petrohrad a Kišiněv (shodně 9 linek), Charkov je nicméně rychle dohání, ačkoli před rokem ještě neprovozoval žádnou. Petrohrad ovšem před několika hodinami oznámil, že bude linky parciálních trolejbusů nadále rozšiřovat, a tak se možná brzy Charkovu vzdálí. 

Nové trolejbusy PTS-12 se zpočátku potýkaly s různými technickými problémy, které ale dodavatel s objednatelem řešil, a momentálně mají být provozní výpadky už spíše sporadické. Město uvedlo, že parciální trolejbusy nevyžadují stavbu žádných dobíječek a vidí v jejich rozvoji potenciál. 

Dodejme, že Charkov ještě přejímá trolejbusy od Bogdanu financované z úvěru EIB, kterých bylo loni objednáno 49, z toho 12 článkových. Zatím bylo dodáno necelých 30 vozů. 

Poděkování: Vladimir Šatocha 

Podobné články