Menu

Čerepovec přivítá 11 Lvíčků a jednoho Bogatyra M

Lvíčci pro Čerepovec.
Lvíčci pro Čerepovec.
Stáhnout PDF
Tramvaje
20. 08. 2021 21:17
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Dne 13. 8. 2021 proběhla elektronická aukce v rámci tendru na 12 nových tramvají pro ruský Čerepovec, 11 sólo a 1 dvoučlánkové, a již 20. srpna 2021 společnost PK „Transportnyje Sistěmy“ oznámila, že je výroba jedenácti plně nízkopodlažních sólo tramvají zvaných Lvíček hotova a představila je ve svém petrohradském odštěpném závodě předním zástupcům čerepovské radnice i čerepovského DP zvaného MUP „Elektrotrans“. V rámci tendru byl poptáván i jeden článkový vůz, který dodá rovněž PK „Transportnyje Sistěmy“. Jedná se o zánovní tramvaj typu 71-923М „Bogatyr‘ М“, která už byla testována ve městě loni na podzim. Hodnota zakázky na tucet nových tramvají činí 574 mil. rublů (ca 169 mil. Kč), všechny tyto finance doputují z federálního programu „Čistý vzduch“.

Interiér vozu pro Čerepovec. (foto: PK TS)

Pro 316tisícové město ležící severně od Moskvy se jedná o významný příspěvek v obnově jeho cca 40členého tramvajového parku, který je z větší části tvořen tramvajemi z let 1984 až 1993 a momentálně je už z jedné čtvrtiny nefunkční. Poslední nová tramvaj do města dorazila v roce 1993, naposledy se pak park obnovil ojetinami z Moskvy, a to v letech 2004 až 2006. 

Zatímco Lvíčci byli vyrobeni letos v létě, dvoučlánková tramvaj typu 71-923М „Bogatyr‘ М“ už ulice Čerepovce viděla loni, neboť se sem coby zkušební podívala v první polovině října, a to pro účely měsíc trvajících zkoušek. Tatáž tramvaj byla předtím od září 2020 na zkouškách v Čeljabinsku, kam PK TS nakonec nové vozy nedodává, a ještě předtím, od června 2019 do počátku září 2020, v Moskvě, coby čerstvě nová. Celkem 12 nových tramvají umožní obnovit zhruba třetinu nynějšího aktivního vozového parku Čerepovce a budou tak pro místní dopravní systém velkou vzpruhou. 

Provoz s tramvajemi byl v Čerepovci zahájen už 19. října 1956, avšak od 80. let se místní tramvajová síť prakticky tvořená jen jednou dlouhou dvoukolejnou tratí (viz plánek zde) prakticky nezměnila. Místní média se příhodně dotazovala, zda je stará infrastruktura pro nové vozy adekvátní, nicméně radnice ujišťuje, že to nové vozy zvládnou. Letos nechala radnice obnovit havarijní tramvajové úseky o celkové délce 125 m a příští rok kompletně zmodernizuje jeden větší úsek sítě. 

Delegace z Čerepovce na snímku z 20. 8. 2021 s představiteli výrobce. (foto: PK TS)

Připomeňme, že Lvíčci jezdí nyní v Iževsku (16 ks), Moskvě (40 ks), Ulan-Ude (15 ks), Permu (23 ks) a Uljanovsku (29 ks). Celkem se tedy jedná o 123 tramvají, ke kterým nyní přibývá dalších 11. Tramvaje 71-923M “Bogatyr‘ M” jsou v Rusku zatím méně populární, 11 jich od letoška provozuje Petrohrad a tím výčet provozovatelů typu 71-923M prozatím končí. 

Podobné články