Menu

Berlín převzal první jednotku metra nové generace

Představení první jednotky metra JK ve stanici Olympia-Stadion dne 11. 1. 2024. (foto: BVG)
Představení první jednotky metra JK ve stanici Olympia-Stadion dne 11. 1. 2024. (foto: BVG)
Stáhnout PDF
Metro
12. 01. 2024 17:47
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Berlínský DP (Berliner Verkehrsbetrieb; BVG) převzal dne 11. 1. 2024 ve stanici Olympia-Stadion do zkušebního provozu první z jednotek metra řady nové generace z produkce společnosti Stadler. Výrobu až 1 500 vozů zajišťuje závod v Pankowě přímo v Berlíně, kde dokonce přímo pro výrobu těchto vlaků vznikla nová hala.

Stadler uspěl v obřím kontraktu v hodnotě zhruba 81 mld. Kč už v červnu 2019, avšak podpisu smlouvy se dočkal až na jaře roku 2020, kdy mohla být finálně podepsána smlouva poté, co byly odmítnuty a vyčerpány všechny možnosti protestu francouzského Alstomu. Zakázka počítá s dodáním tvarově a technicky maximálně unifikovanými vozidly dvou různých šířek a profilů. Jako řada JK jsou označovány vozy určené pro tzv. maloprofilové metro (trasy linek vystavěné v letech 1896–1913, na nichž mohou být provozována vozidla o šířce max. 2,3 m). Vozidla se šířkou vozové skříně 2,65 m nesou výchozí označení J. Z obřího kontraktu bylo prozatím objednáno 376 vozů, z toho 236 v provedení J a 140 v provedení JK. Dne 11. 1. 2024 slavnostně představená jednotka, jež byla nyní předána do zkušebního provozu, odpovídá verzi JK, tedy maloprofilovému metru.

Pohled do interiéru nové soupravy metra JK. (foto: BVG)

Dodávka proběhla se zhruba ročním zpožděním oproti původnímu harmonogramu. Na vině bylo zhroucení dodavatelských řetězců po vypuknutí Covidu-19, protažené následně v důsledku války na Ukrajině. Namísto v prosinci 2022 se tak metro dostalo na koleje až v lednu 2024, přičemž několik dříve avizovaných termínů předání bylo předtím odřeknuto.

S novými vlaky se nejprve podrobně seznámí pracovníci údržby, současně již začala školení strojvůdců metra. První soupravy (celkem bude ve zkušebním provozu 24 vozů) budou alokovány v depu Grunewald, odkud budou vyjíždět na trasy linek U1 až U4 nejprve zkušebně bez pasažérů, načež se od konce léta 2024 očekává dvanáctitýdenní zkušební provoz s cestujícími. Poté by měly být již do provozu předávány sériové vozy, jejichž výroba běží na plné obrátky.

Podobné články