Menu

Až 75 elektrobusů eCitaro G s vodíkovým prodlužovačem pro RNV

Heidelberg se dočká do konce roku 2024 minimálně 40 článkových eCitar G s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. (foto: Daimler Buses)
Heidelberg se dočká do konce roku 2024 minimálně 40 článkových eCitar G s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. (foto: Daimler Buses)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 10. 2022 21:02
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Významnou zakázku na svou novinku v portfoliu získala skupina Daimler Buses. Německému dopravci RNV (Rhein-Neckar-Verkehr), který zajišťuje provoz ve městech Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg, dodá až 75 kloubových vozů eCitaro G vybavených tzv. vodíkovým prodlužovačem dojezdu.

Z rámcové smlouvy si RNV již 40 vozů objednal, přičemž dodávky by měly proběhnout v letech 2023 a 2024. Všechny vozy by měly směřovat do Heidelbergu. Zbylých 35 elektrobusů si může RNV přiobjednat do roku 2027.

Užití tzv. vodíkového prodlužovače dojezdu (range extender; odtud též zkratka REX používaná Daimlerem) pro eCitaro oznámil výrobce již v roce 2018, premiéra takto vybaveného elektrobusu se ale konala až na jaře letošního roku. eCitaro s vodíkovým prodlužovačem je na první pohled odlišné upravenou střešní partií u čela vozu, kde musel být použit odlišně tvarovaný krycí „kšilt“. Pro kloubovou verzi nabízí Mercedes-Benz užití tří až čtyř bateriových boxů s kapacitou elektrické energie 294 až 392 kWh (na bázi článků NMC), kdy na střeše mohou být umístěny max. tři boxy a jeden v zadní schráně autobusu (tuto variantu si měl objednat i RNV).

Další část střešní partie pak zabírá vodíková technologie s lahvemi, jež pojmou 30 kg nejlehčího plynu. Na rozdíl od klasického vodíkového autobusu není v tomto případě vodík využíván primárně pro zajištění elektrické energie pro pohon vozidel (palivové články pro tento účel neposkytují patřičný výkon, na výstupu jde max. o 60 kW), ale pouze pro nabíjení trakčních baterií. Kombinace elektrické energie uložené v bateriích po nabití ze sítě a energie, kterou dodá bateriím v průběhu dne vodíkový prodlužovač dojezdu, by měla stačit na dojezd více než 300 km.    

Zázemí pro autobusy s vodíkovou technologií se začíná v Heidelbergu v současné době již budovat. V první etapě se počítá se 27 nabíjecímu místy a vodíkovou plničkou, kterou bude moci využívat i veřejnost. Nabíjení bude probíhat pouze pomocí standardizované přípojky CCS, přičemž nabíjecí místa budou situována na levé a pravé straně nad přední nápravou, plnicí hrdlo na vodík bude umístěno na pravé straně nad druhou nápravou. Pro pohon slouží dvojice elektromotorů, každý o výkonu 141 kW. Jeden je umístěn na druhé a další na třetí nápravě.

Podobné články