Menu

Antverpy se rozloučí s obousměrnými tramvajemi PCC

Ex-gentský vůz PCC2 ve zmodernizovaném provedení na lince č. 12 v Antverpách. (foto: Petr Bystroň)
Ex-gentský vůz PCC2 ve zmodernizovaném provedení na lince č. 12 v Antverpách. (foto: Petr Bystroň)
Stáhnout PDF
Ostatní
07. 11. 2025 20:52
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Dne 29. 11. 2025 se v belgických Antverpách rozloučí s tramvajemi koncepce PCC v obousměrném provedení. Místní muzejní spolek META (Museum voor het Elektrisch Transport Antwerpen) uspořádá ve spolupráci s dopravcem De Lijn zvláštní jízdy v čase od 11:00 do 16:00, během nichž budou vypraveny tři poslední provozní kusy na vybranou trasu skrze město (Groenplaats – Meirbrug – Huidevettersstraat – Mechelseplein – Leopoldplaats – Nationale Bank – Frankrijklei – Rooseveltplaats – Astridplein). Nastoupit a vystoupit bude možné do tramvají na všech zastávkách po trase, přičemž platit bude zvláštní symbolický celodenní tarif ve výši 5 €.

Ačkoli tramvají PCC belgické provenience slouží v Antverpách stále ještě třiačtyřicet, uzavírá akce plánovaná na poslední listopadovou sobotu éru obousměrných sólo vozů této rodiny, které přitom v Antverpách sloužily pouhých sedm let. Originálně šlo o tramvaje dodané do Gentu, který v poválečném období významně redukoval svou tramvajovou síť, nicméně rozhodl se ponechat alespoň páteřní trasy, které měly být postupně přestavěny na podpovrchovou tramvaj (záměr se však kvůli nákladovosti nerealizoval v celém původně plánovaném rozsahu). Pro zbytkovou síť bylo rozhodnuto zakoupit novou flotilu tramvají, a to u domácího výrobce BN (La Brugeoise et Nivelles; dnes součást skupiny Alstom), který po druhé světové válce získal licenci na výrobu tramvají PCC. Dodávky do Gentu byly zahájeny v roce 1971 a ukončeny v roce 1974, přičemž šlo o první nově pořízené tramvaje od roku 1913. Celkem bylo zakoupeno 54 vozů, které byly s ohledem na jejich obousměrné provedení koncipovány jako dvoudveřové (pochopitelně s dveřmi na obou stranách).

Původní vzhled obousměrných vozů PCC v Gentu na snímku z roku 1982. (zdroj: Wikipedia.nl; autor: Smiley.toerist)

V roce 1999 byl zahájen rozsáhlý modernizační program, po kterém byly vozy v Gentu označovány pro odlišení zpravidla jako typ PCC2. Celkem bylo do roku 2003 rekonstruováno 21 tramvají ev. č. 6202 až 6223, zatímco zbylé již byly určeny k postupnému vyřazení. Modernizované vozy, jež se dočkaly nové elektrické výzbroje, dvoukřídlých dveří, upravené kabiny řidiče (včetně klimatizace), kompletní repase interiéru i nového informačního systému, se udržely v provozu do roku 2021. Déle však sloužila flotila sedmi tramvají, které se v roce 2018 dostaly do Antverp.  

V Antverpách se v roce 2018 dostaly do další etapy výstavba dálničního okruhu R1 (tzv. Oosterweelwerken), která si vynutila přerušení provozu na koncovém úseku ke smyčce Sportpaleis v části obsluhované linkou číslo 12. Namísto zajištění náhradní autobusové dopravy využilo město příležitosti převést z Gentu sedm již nepotřebných obousměrných vozů PCC2 (ev. č. 6202, 6205, 6207, 6211, 6214, 6217 a 6220), z nichž první z nich se dostal do Antverp již v únoru 2018 (ev. č. 6202) a zbylé byly postupně převezeny mezi květnem a srpnem téhož roku. Díky těmto tramvajím bylo možné končit úvraťově na dočasné konečné Schijnpoort.

Závislost na ojetých obousměrných vozech PCC2 pominula v Antverpách v průběhu roku 2024, kdy začaly být zařazovány první nové obousměrné vozy CAF Urbos 100, kterých bylo objednáno (a do léta letošního roku i dodáno) celkem 20. První vůz PCC2 byl odstaven již v dubnu 2024 (ev. č. 6202), zbylých šest vozů ale vydrželo v provozu až do srpna letošního roku. Kvůli zvyšující se poruchovosti ovšem několik vozů ve druhé polovině srpna odpadlo a ty zbylé vyjely do ulic 31. 8. 2025, přičemž rozhodnutí o stažení tramvají z provozu bylo spontánní, a tudíž předem neavizované. Aby však fanoušci dopravy nepřišli úplně zkrátka, podařilo se místním nadšencům domluvit ještě jedno – poslední – vypravení na v úvodu článku anoncovaný 29. listopad 2025. Tím se současně uzavře kapitola obousměrných belgických tramvají BN PCC v śolo verzi v království Vlámů a Valonů.   

Podobné články