V květnu letošního roku vypsala maďarská státní společnost MÁV Személyszállítási Zrt., pod níž od ledna letošního roku přešel provoz autobusů Volánbuszu, obří výběrové řízení na dodání až 869 nových příměstských autobusů o délce cca 12 m, jejímž vítězem se stala firma Kravtex Kereskedelmi Kft. (ze skupiny Kravtex-Kühne), která dodává na maďarský trh autobusy pod značkou Credobus. Dopravci by měla dodat – v případě, že ten se rozhodne z rámcové smlouvy kompletně čerpat – autobusy typu Econell Next, s nimiž u téhož zadavatele uspěla nedávno v tendru na dodání 131 vozů. Jejich příběh připomínal aktuální události se slovenskými sanitkami, když byla vozidla prokazatelně vyrobena již několik měsíců před samotným vypsáním soutěže. Celkem tedy Kravtex (Credobus) podepsal jen během letošního roku s MÁV Személyszállítási Zrt. smlouvy na dodání rovného jednoho tisíce 12m Econellů Next.
Credobus je v českém prostředí znám především díky svým podnikatelským začátkům, které byly spojeny se SORem Libchavy, který poskytl pro výrobu prvních generací maďarských vozů svou licenci, takže výsledná vozidla vypadala jako klony české produkce. Dnešní výrobní program je od SORu zcela oproštěn, byť koncepce autobusů (s menšími koly) zůstává zachována i pro řadu Econell Next. Ta byla představena již před čtyřmi lety, konkrétně v říjnu 2021, kdy byl prezentován článkový vůz, jenž v létě 2022 doplnil i první autobus standardní délky. Objednávky na novou řadu vozidel se ovšem nehrnuly. Pomineme-li prototypy (potažmo předváděcí/testovací kusy) bylo 47 kloubových vozů vyrobeno (a během jediného měsíce předáno) na jaře 2023 pro (tehdejší) Volánbusz, načež až v letošním roce přišla v úvodu zmíněná objednávka na 131 standardních autobusů pro téhož (byť v mezičase přejmenovaného) dopravce.
Nyní přichází další a tentokrát již z hlediska objemu mnohem mohutnější zakázka, kterou se podařilo uzavřít v krátké době necelých třech měsíců. Výběrové řízení svými parametry připomínalo „soutěže“ na prostředky hromadné dopravy, které můžeme znát i z České republiky. Čistě formálně – z hlediska zákona – byla pravidla dodržena, reálné možnosti pro participaci jiných účastníků byly ale prakticky nulové. První dodávka zahrnující 269 autobusů musela být například dle zadání dokončena do konce roku 2025, přičemž dodavatelé nemohli ani předjímat, kdy k podpisu smlouvy dojde. Jeden z potenciálních účastníků se měl pokusit proti podmínkám tendru brojit, avšak nakonec dokráčela soutěž až ke svému uzavření s cenovou (bez DPH) 73 988 152 800 forintů (cca 4 587 265 473 Kč). Jeden vůz tak vychází v přepočtu na cca 5,28 mil. Kč, přičemž cena musí být fixně udržena po celou dobu trvání kontraktu.
Po letošním dodání 269 autobusů by mělo – pokud dojde k vyčerpání opce v celém plánovaném rozsahu – následovat 300 kusů v roce 2026 (z toho 120 do 31. 3. 2026, 80 do 30. 6. 2026 a 100 do 31. 12. 2026) a zbylých 300 v roce 2027. Maximální odchylka v objednávkách pro léta 2026 a 2027 může být +/- 15 %. Kromě autobusů zahrnuje kontrakt i dodání až 87 diagnostických zařízení.