Menu

24metrová Trollina pro linku 59 na letiště

Vizualizace tříčlánkového Trollina v novém schématu PID. (zdroj: DPP)
Vizualizace tříčlánkového Trollina v novém schématu PID. (zdroj: DPP)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
18. 02. 2022 12:56
Matěj Stach s využitím TZ DPP
3 minuty čtení

Po měsíci od uzavření tendru na dodání kloubových trolejbusů pro první novodobou pražskou trolejbusovou trať Palmovka – Miškovice je známo i rozuzlení soutěže na tříčlánkové stroje určené pro spojení s Letištěm Václava Havla. Tu opanoval španělsko-polsko-český tandem zahrnující Solaris Bus & Coach, Solaris Czech a Škodu Electric, který nabídl 20 parciálních dlouhánů za 623 mil. Kč bez DPH. Na trať by vozy měly vyjet na jaře roku 2024.

Rok 2022 by mohl bez nadsázky do dějin vstoupit jakožto rok pražských trolejbusů. V pondělí 10. ledna byla zahájena výstavba první novodobé trolejbusové tratě Palmovka – Prosek – Čakovice – Miškovice, pátek 14. 1. 2022 se do kronik zase zapsal jako den uzavření tendru na 15 kloubových parciálních trolejbusů právě pro vznikající linku 58, který ovládl SOR Libchavy. 28. ledna poté Dopravní podnik hl. m. Prahy získal pravomocné společné povolení pro elektrifikaci nynější autobusové linky 119 spojující Nádraží Veleslavín a Divokou Šárku s pražským letištěm. Nyní na ni má zajištěná také vozidla.

Soutěž na 20 velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem byla vypsána již 29. 10. 2020. Tendr se ale výrazně protáhl, a to i na poměry panující v poslední době v tomto odvětví. Mimo jiné se tak stalo kvůli velkému množství dotazů od soutěžících. Posouvaný termín pro podání finálních nabídek nakonec uplynul až v polovině října loňského roku. Dopravní podnik hl. m. Prahy v soutěži obdržel celkem 2 nabídky. Mimo vítězného konsorcia ji podobně jako v bratislavském tendru podala společnost Carrosserie HESS. Ta proti vítězství španělsko-polsko-českého tandemu rovněž podala námitku, kterou ovšem DPP smetl ze stolu. Dalších opravných prostředků (podání námitky na ÚOHS) už firma nevyužila.

Celková hodnota veřejné zakázky za nákup 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Trollino 24 s výzbrojí Škoda Electric včetně čtyř nabíječek a sedmi sad pro diagnostiku závad je 623 216 860 korun bez DPH, což je o bezmála pět milionů nižší cena, než byl původní předpoklad zadavatele. Trollino 24 je plně nízkopodlažní tříčlánkový parciální trolejbus o délce 24 700 mm, šířce 2 550 mm a výšce (se staženými sběrači) 3 500 mm. Z celkem čtyřech náprav jsou přední a zadní řízená, zatímco druhá a třetí hnaná. Vozidlo disponuje pěticí dvoukřídlých dveří a přepravní kapacitou 179 cestujících. Celkem 52 osob se pak může při jízdě posadit.

Dveřní pohled na Trollino 24 v novém schématu PID. (zdroj: DPP)

Trolejbusy budou vybaveny zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru nebo kamerou snímající trolejbusové sběrače.  Domovskou garáží velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů budou Řepy. Součástí dodávky je rovněž systém energetického managementu, který DPP umožní vzdálené sledování, řízení a plánování nabíjení a vyhodnocování provozu z energetického hlediska (stav baterií, průběh nabíjecích cyklů včetně hodnoty nabíjecího proudu, kontrolu dodržení potřebného dojezdu apod.). Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy z této dodávky vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi. Dále budou vozy vybaveny systémem automatického stahování sběračů na konci trolejového vedení a indikací začátku jeho opětovného začátku.

Záruční doba každého z nových tříčlánkových trolejbusů je 8 let vyjma trakčních akumulátorů, na něž je záruka 15 let. Po dobu trvání této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor min. 11 km s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek. Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let. Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až cca 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 km tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 000 spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem.

„Mám velkou radost, že se nám podařilo tuto veřejnou zakázku dotáhnout do zdárného konce a podepsat smlouvu na nákup 20 tříčlánkových trolejbusů. Jsou určeny pro druhou připravovanou pražskou trolejbusovou linku, která bude zhruba od března 2024 místo autobusů spojovat Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla Praha. Není ale vyloučeno, že se v rámci zkušebního provozu první tříčlánkový trolejbus neobjeví dříve na trolejbusové lince 58. První vozidlo určené právě k testovacím jízdám bychom měli dostat v prosinci příštího roku, zbylých 19 pak do poloviny února 2024,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP a jistě potěšil mnoho příznivců trolejbusů.

„Už za dva roky nebudou návraty z dovolené tak těžké jako doposud. S těžkým kufrem nebo batohem na nás už nebude čekat přeplněný nepohodlný autobus. Na zastávku přijede tříčlánkový trolejbus. Budou pohodlné, tiché a nabídnou plynulou jízdu. Žádné kodrcání. Svými jízdními vlastnostmi a komfortem se přiblíží spíše k tramvaji než autobusu. Navíc budou parciální a díky moderním technologiím nebudeme muset natahovat nové dráty v celé délce linky a využijeme existující sloupy veřejného osvětlení,“ dodal Adam Scheinherr, náměstek primátora a předseda dozorčí rady DPP. A nám nezbývá než doufat, že se Praze podaří rozvinout další z plánovaných projektů a idejí na poli navracení trolejbusů do ulic hlavního města.

Podobné články