Menu

24m Trollino svezlo poprvé cestující v Bratislavě. Zamíří i do Žiliny.

Trolejbus Škoda-Solaris 24m během testování v Bratislavě. (foto: Ing. Mário Kováč)
Trolejbus Škoda-Solaris 24m během testování v Bratislavě. (foto: Ing. Mário Kováč)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 11. 2023 18:38
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Tříčlánkový trolejbus Škoda-Solaris Trollino 24 si dne 16. 11. 2023 odbyl svou premiéru v provozu s cestujícími v ulicích slovenské metropole. Trolejbus ev. č. 6908 z šestnáctikusové série objednané bratislavským DP zahájil další etapu zkušebního provozu po brífinku pro pozvané hosty a novináře s odjezdem v 8:45 ze zastávky Cintorín Vrakuňa směr Hlavná stanica na lince č. 71.  V průběhu dne jezdil již v plné trase linky č. 71 (Hlavná stanica – Čiližská). Obratište Čiližská a jeho okolí je v současnosti omezeno stavebními pracemi na výstavbě přestupního terminálu mezi vlaky, trolejbusy a autobusy MHD, proto byla pro start akce zvolena právě smyčka Cintorín Vrakuňa, jež se nachází na trase linky č. 71 a která je pravidelně využívána linkou č. 42.

První etapa zkoušek s bratislavskými „tříčlánky“ byla zahájena ještě v Plzni, kde dochází k finální montáži vozidel v areálu vozovny Karlov ze strany společnosti Škoda Electric. Po převozu do Bratislavy a představení novinářům dne 4. 9. 2023 bylo osmého dne téhož měsíce vydáno povolení pro zkušební provoz bez cestujících, jenž musel být ukončen do konce měsíce listopadu. Pro homologační proces byla určena dvě vozidla – ev. č. 6908 a 6903. První z nich musel najezdit min. 2 500 km bez cestujících, z toho 1 250 km bez zátěže a stejný počet se zátěží odpovídající maximálnímu zatížení. Slovenské ministerstvo dopravy přitom stanovuje i rozsah provozu v režimu na troleji a na trakční baterie, je-li jimi vozidlo vybaveno. V tomto případě bylo nutné najet min. 85 % pod trolejí a min. 8 % na trakční baterie. První výjezd do ulic Bratislavy se po vyřešení dílčích technických problémů uskutečnil až dne 4. 10. 2023 v pozdních hodinách. Druhý vůz, ev. č. 6903, byl určen pro provádění typových zkoušek a jízdu pod trolejí měl vykonat jen v rozsahu min. 100 km.

Ještě jeden pohled na tříčlánkové Trollino o délce 24 m, tentokrát ze strany od dveří. (foto: Ing. Mário Kováč)

V průběhu zkušebního provozu bylo kromě jiného potvrzeno, že tříčlánkový trolejbus zvládne projet všemi oblouky, jimiž projede trolejbus dvoučlánkový. Po úspěšném najetí stanovené porce kilometrů bylo dne 10. 11. 2023 vydáno následné povolení pro zkušební provoz s pasažéry, a to opět na obě výše jmenovaná vozidla. V případě vozu ev. č. 6908 má být najeto min. 5 000 km (opět při poměru min. 85 % pod trakčním vedením a min. 8 % při jízdě na baterie), přičemž zkušební provoz je povolen na linkách čísel 42 (Červený most – Cintorín Vrakuňa), 71 (Čiližská – Hlavná stanica) a 72 (Čiližká – Rajská). V pravidelném provozu se pak s vozy počítá pouze na nejvytíženější lince č. 71.

Druhý vůz ev. č. 6903 by se měl objevit na testování v Žilině, a to v rámci otestování vozidla pod trakční soustavou 750 V. Najezdit zde bude stačit pouze 200 km. Povolení je vydáno pro provoz na nejvytíženějších, vzájemně protisměrných linkách č. 4 (Vlčince – Železničná stanica – Solinky – Žilinská univerzita – Vlčince) a 14 (Vlčince – Žilinská univerzita – Solinky – Železničná stanica – Vlčince). Zkušební provoz obou vozidel a schvalovací proces typu drážního vozidla musí být dokončen kvůli dotacím z fondů Evropské unie v průběhu prosince 2023.

Podobné články