Menu

Poslední autobusy Karosa C 734 v (ne)pravidelném provozu

Poslední klasická Karosa C 734 ve službách ČSAD autobusy Plzeň. Vůz je veden dlouhodobě jako provozní záloha, s ohledem na absenci pokladny pro odbavování cestujících ale jeho vypravení operativně na linku bylo nemožné. Vůz si však bylo možné pronajmout, například na fotojízdu. Za tuto možnost a skvělý přístup pracovníků klatovského závodu společnosti velice děkujeme! (foto: Honza Tran)
Poslední klasická Karosa C 734 ve službách ČSAD autobusy Plzeň. Vůz je veden dlouhodobě jako provozní záloha, s ohledem na absenci pokladny pro odbavování cestujících ale jeho vypravení operativně na linku bylo nemožné. Vůz si však bylo možné pronajmout, například na fotojízdu. Za tuto možnost a skvělý přístup pracovníků klatovského závodu společnosti velice děkujeme! (foto: Honza Tran)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 06. 2020 05:33
Redakce
2 minuty čtení

Už na počátku 70. let byl v Karose Vysoké Mýto zahájen vývoj nového typu autobusu s odvozenými variantami pro městskou, linkovou i dálkovou dopravu, který vstoupil do historie jako řada Karosa 700. První dva funkční vzorky v linkovém provedení (tehdy označené jako typ C 733) byly dokončeny v letech 1973 a 1974, načež následovala výroba dvojice prototypů (již s označením C 734) dokončená v roce 1975. Sériová výroba linkových Karos byla zahájena v roce 1981 a ukončena v roce 1997.

Poslední klasická Karosa C 734 ve službách ČSAD autobusy Plzeň. Vůz je veden dlouhodobě jako provozní záloha, s ohledem na absenci pokladny pro odbavování cestujících ale jeho vypravení operativně na linku bylo nemožné. Vůz si však bylo možné pronajmout, například na fotojízdu. Za tuto možnost a skvělý přístup pracovníků klatovského závodu společnosti velice děkujeme! (foto: Honza Tran)

Přestože od té doby již uplynulo 23 let, jsou dosud ve stavu provozních vozidel dva vozy Karosa C 734 u ČSAD autobusy Plzeň (z toho jeden po generální opravě, při níž obdržel čela z nástupnické řady 900). S blížícím se převzetím služeb linkové dopravy v Plzeňském kraji Arrivou (od 14. 6. 2020) však těmto vozům odzvoní.

Ve službách ČSAD Plzeň se historie linkových autobusů Karosa řady 700 fakticky začala psát. Druhý ze zmíněných funkčních vzorků C 733 byl poslán na srovnávací zkoušky na polygon do Sovětského svazu a po návratu byl používán pro ověření vlastností vozidla v reálném provozu, přičemž nejvíce kilometrů najel právě u ČSAD Plzeň, konkrétně v závodě Rokycany. Vyřazen byl v roce 1979 po najetí zhruba 350.000 km, nicméně vůz nebyl ještě zlikvidován a došlo k jeho předání jednomu z rokycanských podniků, takže Plzeňsku zůstal autobus nadále věrný.

Ačkoli by se mohlo zdát, že je nereálné, aby v květnu 2020 vznikl snímek s vozem Karosa C 734 vedeným ve stavu dopravce jako provozní vozidlo, opak je pravdou. Autobus na fotografii z 15. 5. 2020 představující zadní pohled na typickou hranatou Karosa C 734 je zcela reálný. (foto: Honza Tran)

Nyní se kapitola linkových autobusů C 734 u ČSAD Plzeň (resp. přesněji nástupnické společnosti ČSAD autobusy Plzeň) také uzavře. Dřívější symbol československé linkové dopravy byl do května 2020 reprezentován u tohoto dopravce trojicí provozních vozidel, která byla všechna dislokována v závodě v Klatovech. Konkrétně šlo o vozy C 734.1340 z roku 1995 (RZ: KTA 08-32), C 734.40 z roku 1990 (RZ: PMT 60-69) a další vůz C 734.1340 (RZ: KTA 08-16) z roku 1995. U prvních dvou došlo v minulosti v rámci větších stupňů oprav k modernizaci, kdy byla vozům dosazena obě čela dle typové řady C 934. Pro laika tak byly vozy již k nerozeznání od modernější řady vyráběné od roku 1996. První ze jmenovaných vozů z roku 1995 byl v květnu letošního roku odstaven z provozu a je zamýšlen jako historický ve sbírkách ČSAD autobusy Plzeň. Díky tomu by měl zůstat uchován pro budoucí generace zajímavý reprezentant „kočkopsa“. Vůz C 734.40 z roku 1990 je oproti tomu stále provozní, byť v roli provozní zálohy (v pátek 4. 6. 2020 byl například nasazen na trase Klatovy – Strážov). 

Plzeňský kraj patří mezi trojici krajů s nejmenší hustotou zalidnění v ČR na kilometr čtvereční. I díky tomu se může pyšnit nádhernými scenériemi a nezničenou přírodou. Pod jednou z alejí topolů pózuje poslední provozní autobus Karosa C 734 v původním provedení. (foto: Honza Tran)

Poslední prozatím nezmíněný vůz registrační značky KTA 08-16 z roku 1995 (C 734.1340) žádnou modernizací neprošel, a je tak zřejmě posledním reprezentantem typu Karosa C 734 v původním designovém provedení v České republice, který je dosud veden ve stavu jako provozní. Ve skutečnosti však vůz na linky již od druhé poloviny roku 2017 nevyjíždí, zůstal ale uchován jako provozní záloha. Došlo však u něj k demontáži odbavovacího systému, takže jeho operativní nasazení na linku bylo nereálné. Vůz byl odstaven na autobusovém nádraží v Klatovech, avšak byl stále udržován v provozním stavu. Nyní by mělo dojít k jeho vyřazení, přičemž se počítá, že by autobus – s ohledem na to, že je poslední svého druhu v ČR – měl rovněž zůstat jako muzejní ve sbírkách ČSAD autobusy Plzeň.

Libor Hinčica

Podobné články