Menu

Tramvajový boom v Číně pokračuje. Otevřen byl nový provoz s českou stopou

Tramvaje ve městě Tchien-šuej by měly být údajně vzdálené příbuzné prototypu vozu Inekon Superior (na snímku; přesněji Inekon 210 – SUPERIOR PLUS). V Číně jsou ale použity tramvaje koncepce “Multigelenk” s neotočnými podvozky. (foto: Libor Hinčica)
Tramvaje ve městě Tchien-šuej by měly být údajně vzdálené příbuzné prototypu vozu Inekon Superior (na snímku; přesněji Inekon 210 – SUPERIOR PLUS). V Číně jsou ale použity tramvaje koncepce “Multigelenk” s neotočnými podvozky. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
04. 05. 2020 18:55
Redakce
2 minuty čtení

Čína pokračuje v intenzivním budování nových tramvajových tratí. Obrovské aglomerace rostly zpravidla tak rychle, že se nedařilo budovat ruku v ruce s nimi potřebnou infrastrukturu veřejné dopravy. Miliónová města tak byla (a stále jsou) odkázána nezřídka jen na služby autobusů. Teprve komplikovaná dopravní situace a vysoká míra exhalací vedly k tomu, že se dodatečně začaly implementovat do měst systémy metra a tramvají.

Tramvaje ve městě Tchien-šuej by měly být údajně vzdálené příbuzné prototypu vozu Inekon Superior (na snímku; přesněji Inekon 210 - SUPERIOR PLUS). V Číně jsou ale použity tramvaje koncepce “Multigelenk” s neotočnými podvozky. (foto: Libor Hinčica)

Před rokem 2000 bychom v celé obrovské Číně nalezli jen tři tramvajové provozy. Nejstarším byl Hongkong, kde tramvaje začaly sloužit veřejnosti již v roce 1904. Město ale bylo až do roku 1997 pod britskou správou a dodnes má v rámci Číny jistou míru autonomie. Vedle Hongkongu pak byly v Číně v provozu už jen linky v městech Čchang-čchun (od roku 1941) a Te-lien (od roku 1909). Po roce 2000 však začaly vznikat i nové tramvajové provozy, z nichž některé byly marketingově označovány jako systémy metra, ačkoli šlo charakterem tratí i vozidel o tramvajové provozy. Dnes bychom tak v Číně nalezli celkem 17 měst s tramvajemi. V řadě z nich je provozováno několik linek, které jsou ale nezřídka vzájemně odděleny (a netvoří tedy ucelený systém).

Zajímavé je, že rozmachu tramvají v posledních letech paradoxně napomohly horší ekonomické ukazatele Číny, která byla nucena začít škrtat v rozpočtech měst a provincií. Řada měst si původně navrhla pro své potřeby systémy metra a zažádala si o prostředky na jejich výstavbu u centrální vlády. Po prověření projektů se ale ukázalo, že města nezřídka své ukazatele poněkud nafukovala a že na výstavbu metra podle stanovených měřítek nemají nárok. A tak se hledala náhradní řešení. Někde z této situace těžily autobusy v BRT koridorech, jinde trolejbusy a na řadě míst tramvaje, které se tak staly náplastí za zamítnuté metro.

Zatím poslední destinací, kde se rozjely tramvaje, je město Tchien-šuej (Tianshui) ležící přibližně uprostřed Číny. Ve městě dnes žije okolo 3,3 mil. obyvatel. Do provozu byla dne 1. 5. 2020 uvedena první linka o délce 12,9 km, která je vedena na vyhrazeném tělese po severním břehu řek Wej-che a Jej-che. Na trati je celkem 11 zastávek, jedna by navíc měla být ještě zprovozněna dodatečně. Jak bývá v Číně v posledních letech obvyklé, je také provoz ve městě Tchien-šuej vyhotoven bez trolejového vedení. V Číně se provádějí nejrůznější experimenty v oblasti napájení (vodíkový pohon, bateriový pohon atp.) a nejnovější bod na mapě s tramvajemi není výjimkou. Tramvaje vyrobené společností CRSC jsou vybaveny bateriemi a nabíjejí se na každé zastávce z napájecí kolejnice umístěné nad vozidlem (připojení probíhá pomocí pantografu během staničení). Tramvaj tak vždy získá energii pro jízdu k další zastávce.

Obousměrné tramvaje s kapacitou až 370 cestujících (z toho 58 sedících) jsou řešeny jako pětičlánkové. Pojmenovány jsou jako Pionýr a na jejich vývoji se kromě CRSC měl podílet také český Inekon Group. Ten v minulosti usilovat o vstup na čínský trh a nechal zde vyrobit první tramvaj Inekon Superior, která následně skončila v Ostravě, kde však bohužel nedokončila zkušební jízdy a dnes vůz stojí v areálu společnosti Ekova Electric bez užitku. Čínská CRSC měla poté část Inekonu koupit. Informace, která byla potvrzená vedením Inekonu i v médiích, ale byla předčasná a z plánovaného nákupu 51% podílu nakonec sešlo. Koncepce tramvají užitých v Tchien-šuej ale napovídá, že půjde na rozdíl od Superioru o vůz s neotočnými podvozky. Celkem mělo být dodáno 17 pětičlánkových vozů, z nichž první dorazil do města již více než před rokem (24. 3. 2019).

Ve městě je plánována rozsáhlejší síť tramvají o délce 90 km s pěti linkami. Momentálně je prozatím ve výstavbě prodloužení stávající linky o délce 7,3 km západním směrem k autobusovému nádraží a odbočka ke stanici vysokorychlostních vlaků na jihu města.   

V letošním roce by měl být otevřen také provoz ve městě Delingha, kde budou rovněž tramvaje s českou stopou. Provozovány by zde měly být (nezvykle) pouze dvoučlánkové vozy, které koncepčně vycházejí z modelu Škoda 15T (ForCity Alfa). První vůz pro jednu ze dvou linek byl představen již v létě roku 2018, prozatím však tramvaje ve městě stále nevyjely.

Libor Hinčica

Podobné články