Menu

První ruská hliníková tramvaj na obzoru

Střední článek s hliníkovou konstrukcí po dokončení lakování. (foto: PK TS)
Střední článek s hliníkovou konstrukcí po dokončení lakování. (foto: PK TS)
Stáhnout PDF
Tramvaje
31. 05. 2020 09:48
Redakce
1 minuta čtení

Tverský závod PK “TS” (Transportnyje sistěmy) dokončil lakování středního článku první tramvaje Vitjaz‘-M (71-931M), která bude vyhotovena s hliníkovou vozovou skříní. Jde o první tramvaj v Rusku, u níž bude celohliníková konstrukce použita.

Střední článek s hliníkovou konstrukcí po dokončení lakování. (foto: PK TS)

První tříčlánkový vůz Vitjaz’ (71-931) s krajními otočnými podvozky byl do zkušebního provozu v Moskvě uveden v listopadu 2014 a později (v r. 2016) zakončil svou pouť v Krasnodaru, kde je jedinou tramvají svého typu. Prvních deset sériových vozů získal Petrohrad, nicméně největším úspěchem pro výrobce se stalo získání obří zakázky pro Moskvu, kam již zamířily vozy s označením Vitjaz‘-M (možno se setkat i s označením bez spojovníku), což byla inovovaná verze s výrazně modernějším designem. První vůz modernizované verze byl testován už od podzimu 2016 ve Volgogradu, následně zamířil do Moskvy, která začala nové tramvaje zařazovat v rychlém tempu od ledna 2017. Během tří let bylo do ruské metropole předáno již 352 těchto tramvají, dalších 22 Vitjaz’ů-M odebral Petrohrad.

Práce na lakování hliníkového skeletu. (foto: PK TS)

Zatímco všechny dosud vyrobené vozy 71-931 (Vitjaz‘ a Vitjaz‘-M) používaly klasickou ocelovou skříň, ve výrobním závodě v Tveru začal vznikat také první celohliníkový vůz. Vedení společnosti PK “Transportnyje sistěmy” věří, že právě v této technologii je budoucnost ruských tramvají. Hliník má totiž dobrou korozivost (odolnost vůči korozi) a vyniká dlouhou životností, zároveň je hliníkové vozidlo lehčí, což je příznivé pro infrastrukturu. Na druhé straně ale bývají hliníkové skříně dražší (hliník je v porovnání s ocelí dražší zhruba 5x). Navíc je určitý um technologii svařování hliníku správně zvládnout, stejně jako následné lakování.

Ještě jeden pohled na střední článek budoucího celohliníkového vozu Vitjaz’-M. (foto: PK “TS”)

Prozatím byl vyroben střední hliníkový článek budoucího tříčlánkového vozu označovaného též jako typ 71-931M1. Svařen byl v březnu 2020 a po otryskání skříně bylo v květnu dokončeno jeho lakování. První hliníkový vůz bude opatřen lakem v barvách výrobce, neboť jde o vůz koncipovaný jako neadresný prototyp. Nyní by mělo dojít k instalaci oken, podlahy, zvukové a tepelné izolace, natažení kabelů atp.

Tramvaj Vityaz M v Moskvě. Ruská metropole obnovila svůj vozový park více než 350 vozidly. (zdroj: Wikipedia.ru, foto: A. Savin)

V současné době pak probíhají práce na dokončení svařování předního a zadního článku vozu, přičemž se předpokládalo ukončení těchto prací na konci května. V polovině června by měly již všechny tři sekce zamířit do závodu společnosti v Petrohradě, kde by mělo dojít k finální montáži vozidla. Na kdy je plánováno dokončení celého vozidla, výrobce neuvádí, prezentace by ale měla proběhnout na veletrhu InnoTrans v Berlíně, který byl přesunut na duben 2021.

Libor Hinčica

Podobné články