Menu

Izrael touží po tramvaji z Haify do Nazaretu

Tramvaje jezdí v Izraeli prozatím pouze v Jeruzalémě. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaje jezdí v Izraeli prozatím pouze v Jeruzalémě. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
01. 05. 2020 18:53
Redakce
3 minuty čtení

Kdyby přišel Ježíš na svět o zhruba 2030 let později, mohl by své dětství a mládí v Nazaretu trávit mj. focením tramvají, tedy za předpokladu, že se podaří v nadcházejících letech realizovat plán izraelské vlády na vybudování meziměstské tramvajové trati, která by měla spojit přístavní město Haifa právě s Nazaretem.

Tramvaje jezdí v Izraeli prozatím pouze v Jeruzalémě. (zdroj: Wikipedia.org)

Vládní společnost Trans Israel Ltd zahájila proces předběžné kvalifikace pro plánovanou stavbu tramvajové tratě, která by měla obě města spojit. I s ohledem na délku trati – 41 km – se hovoří někdy také o vlakotramvaji (tram-train). Vybudování by mělo proběhnout v rámci projektu PPP (Public Private Partnership), přičemž náklady na koncesi jsou vyčísleny na 838 mil. amerických dolarů. Zvolený subjekt by měl navrhnout řešení meziměstské spojnice, projekt realizovat a následně i trať provozovat.

Trasa by měla začínat u stanice Merkazit HaMifratz v Haifě, která je jedním z nejdůležitějších dopravních uzlů v zemi. Kromě železnice je zde situováno také autobusové nádraží městských i dálkových linek a půjde o počáteční stanici kabinové lanovky napojující areál univerzity (se stavbou lanovky se začalo v loňském roce). Tramvaj, o jejímž vzniku se hovoří již od roku 2007 a jejíž plán byl schválen v roce 2017, by měla cestou napojit dalších 6 měst, než dosáhne svého cíle v Nazaretu, který je významným turistickým centrem oblasti a současně městem s největší komunitou Arabů v rámci Izraele. Na trase by se mělo nacházet celkem 20 stanic a očekává se, že by denně mohlo tramvajemi cestovat až 100.000 pasažérů.

Na meziměstských úsecích by měla být vozidla schopná jízdy až 100 km/h. Prozatím není rozhodnuto, jaký bude použit napájecí systém. Předběžná studie a projekční práce sice již byla zadána (v březnu 2019 španělské společnosti Ineco a izraelské firmě Yenon Research & Design), nicméně práce v hodnotě 90 mil. amerických dolarů prozatím stále probíhají. Uvádí se však, že pro obsluhu trasy by mělo být k dispozici alespoň 30–40 vozů. Celková výše nákladů je odhadována na 1,96 miliardy dolarů, přičemž projekt je rozdělen na dvě části. První zahrnuje budování návazné infrastruktury, získávání pozemků, budování přeložek, mostů, silnic atp., druhá má být pokryta zmíněnou koncesí PPP a zahrnuje financování, projektování, výstavbu, provoz a údržbu trati, včetně dodávek všech potřebných systémů a vozidel.

Zajímavé je, že předběžná kvalifikace projektu PPP byla zahájena o tři měsíce dříve, než byl původní plán. Zatímco řada států v důsledku koronavirové epidemie byla postavena do pozice, kdy řadu svých rozhodnutí a kroků odkládá, Izrael postupuje přesně naopak. Jelikož chce ekonomiku co nejdříve a co nejrychleji povzbudit, nechal práce na vybraných projektech – z nichž jedním je i meziměstská tramvaj Haifa – Nazaret – maximálně urychlit, aby bylo možné zahájit i práce rychleji.

Zájemci mohou své nabídky posílat do 17. 11. 2020, vyhlášení vítěze je předpokládáno již v prvním čtvrtletí roku 2021, provoz by pak měl být zahájen v roce 2027. Připomeňme, že v současné době je v provozu v Izraeli pouze jeden tramvajový systém, a to v Jeruzalémě (od r. 2011). Další by měl být otevřen příští rok v Tel-Avivu.

Libor Hinčica

Podobné články