Menu

Až 112 trolejbusů pro Prahu do roku 2024

Trolejbusová doprava v Praze by měla být postavena na bázi tzv. parciálních trolejbusů, které využívají bateriový pohon. Prozatím se trolejbusy testovaly na lince č. 58. Na snímku vidíme vůz typu Škoda 30 Tr, který byl později prodán do Hradce Králové. (foto: Libor Hinčica)
Trolejbusová doprava v Praze by měla být postavena na bázi tzv. parciálních trolejbusů, které využívají bateriový pohon. Prozatím se trolejbusy testovaly na lince č. 58. Na snímku vidíme vůz typu Škoda 30 Tr, který byl později prodán do Hradce Králové. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
06. 04. 2020 15:58
Redakce
1 minuta čtení

Pražský magistrát schválil koncepci alternativních paliv, kterou vypracoval pražský DP a podle které by se mělo v následujících letech postupovat při obnově vozového parku. Jde o jeden z klíčových dokumentů, který má nastartovat – v souladu se závazky České republiky i Evropské unie – přechod k bezemisní a nízkoemisní dopravě.

Trolejbusová doprava v Praze by měla být postavena na bázi tzv. parciálních trolejbusů, které využívají bateriový pohon. Prozatím se trolejbusy testovaly na lince č. 58. Na snímku vidíme vůz typu Škoda 30 Tr, který byl později prodán do Hradce Králové. (foto: Libor Hinčica)

Rozvojové projekty elektrifikace pro léta 2020–2022 počítají se třemi základními projekty. Dva z nich se týkají trolejbusů, jeden pak elektrobusů. V případě elektrobusů by mělo jít o nákup celkem 14 vozů o délce 12 m pro provoz na lince číslo 154 (Strašnická – Koleje Jižní Město) včetně vybudování potřebné nabíjecí infrastruktury. Trolejbusové projekty se poté soustředí na elektrifikaci linky číslo 140 (Palmovka – Miškovice) a 119 (Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla), kde se počítá s nákupem až 35 trolejbusů (z toho 20 tříčlánkových). Doplňujícím projektem je poté odzkoušení technologie čtyřpólového nabíjení, a to na lince číslo 142 (Nové Butovice – Velká Ohrada), přičemž v rámci rozšiřující varianty testování se uvádí jako možnost rovněž zajistit elektrifikaci linky číslo 134 (Podolská vodárna – Dvorce) pomocí čtyřpólového rychlonabíjení.

Vystavěná infrastruktura, zejména ta trolejbusová, nabízí perfektní výchozí pozici pro elektrifikaci dalších tras autobusových linek, které by mohly být elektrifikovány do konce roku 2024. Čím více trolejových stop se podaří vybudovat, tím více bude moci být technologie trolejbusů rozvíjena. Pokud by se například podařilo zajistit elektrifikaci linek 351 a 377 (což ovšem vyžaduje zapojení Středočeského kraje, neboť jde o linky příměstské dopravy), mohly by elektrifikované úseky využívat i spoje linky 136 (i 140, čímž by se zvětšil poměr zatrolejování u této linky). Podobně by bylo možno rozvíjet trolejbusovou dopravu v oblasti Strahova, ale také k pražské zoologické zahradě. V případě, že by se plán podařilo realizovat bezezbytku, bylo by v roce 2024 v Praze až 9 linek, na kterých by mohly jezdit trolejbusy (112, 119, 131, 137, 140, 176, 191, případně také 302 a 185). Celkem by pro jejich obsluhu bylo určeno až 112 vozů. Celkový počet vozidel na elektřinu by pak byl na konci téhož roku 140, přičemž oněch 28 vozů by představovaly elektrobusy.

Mimo elektrobusů a trolejbusů by se měly pořizovat také hybridní autobusy, které Praha už rovněž testovala. Vyloučeno není ani nasazení vodíkových vozů v rámci testovacího provozu. Emise by se díky těmto krokům měly snížit do konce roku 2024 o celých 20 %. Ani po roce 2024 by se pak elektrifikace autobusových linek neměla zastavit, přičemž se počítá v dlouhodobém horizontu s postupným rozvíjením především elektrobusů a trolejbusů.

Libor Hinčica  

Podobné články