Menu

Fenomén SOR. V barvách pražského Dopravního podniku jich jezdí 1.000

Na Valentýna 2019 zapózoval v obratišti Nedvězí ve stejnojmenné části Prahy vršovický SOR NB 12 CITY ev. č. 3701, který svou životní dráhu započal v garážích Řepy. Linka 227 spojující pražské Háje, Petrovice a Uhříněves s Kolovraty a právě Nedvězím je od letošního ledna v režii soukromého dopravce ČSAD Polkost. (foto: Matěj Stach)
Na Valentýna 2019 zapózoval v obratišti Nedvězí ve stejnojmenné části Prahy vršovický SOR NB 12 CITY ev. č. 3701, který svou životní dráhu započal v garážích Řepy. Linka 227 spojující pražské Háje, Petrovice a Uhříněves s Kolovraty a právě Nedvězím je od letošního ledna v režii soukromého dopravce ČSAD Polkost. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 04. 2020 18:38
Redakce
4 minuty čtení

I za současné situace proudí z výrobního závodu v Dolních Libchavách na Orlickoústecku autobusy pro Dopravní podnik hlavního města Prahy. Celkem dodal výrobce SOR pražskému městskému dopravci již více než 1.000 vozů několika délek i provedení; další desítky městských a stovky příměstských autobusů značky jsou v provozu u soukromých dopravců napříč pražskou aglomerací. Tisícovkou do provozu uvedených vozů ale kometa pražských výběrových řízení posledních 12 let nekončí. Jen z aktuálně běžících kontraktů zbývá dodat přes 60 autobusů.

Na Valentýna 2019 zapózoval v obratišti Nedvězí ve stejnojmenné části Prahy vršovický SOR NB 12 CITY ev. č. 3701, který svou životní dráhu započal v garážích Řepy. Linka 227 spojující pražské Háje, Petrovice a Uhříněves s Kolovraty a právě Nedvězím je od letošního ledna v režii soukromého dopravce ČSAD Polkost. (foto: Matěj Stach)

Ve stínu dodávek jednotek kusů autobusů v letech předchozích (s výjimkou roku 2006) bylo v únoru 2008 vypsáno bedlivě očekávané výběrové řízení na rekordních 620 nových autobusů. Dnes již velmi dobře známý vítěz tendru byl po vypořádání vznesených námitek a následnému zajištění financí vyhlášen 18. února 2009 na Mariánském náměstí v Praze. Právě otázka financování nákupu nových autobusů celý tendr, který SOR Libchavy vyhrál především díky nabídnuté ceně, paradoxně málem pohřbila. Smlouva na dodání 620 autobusů byla definitivně odklepnuta až 11. května 2009 s tím, že v průběhu následujících let má být dodáno 365 autobusů SOR NB 12 CITY a 255 kloubových NB 18 CITY (včetně 20 hybridních vozů neúspěšné řady NBH). Konečná bilance po dodání posledních autobusů na jaře roku 2016 činí celkem 584 vozů, z toho 236 v 12m provedení (ev. č. 3521–3758 bez tzv. „modrých střech“ 3687 a 3688) a 348 v 18m variantě (ev. č. 6601–6948). Důvodů změny cílového množství bylo hned několik, především se do počtů promítla vyšší provozní potřeba kloubových autobusů namísto těch standardních a zatracení hybridních vozů NBH 18 CITY. Ale to je na podstatně delší rozbor.

Vraťme se nyní zpět na začátek. V březnu roku 2008, když bylo výběrové řízení teprve na svém počátku, zařadil pražský Dopravní podnik do provozu své vůbec první autobusy od výrobce z Dolních Libchav. V rámci překlenovacího pronájmu bylo do hlavního města dodáno celkem 10 částečně nízkopodlažních SORů BN 12, které obdržely ev. č. 3101–3110. Ty se z provozu poroučely postupně ve třech etapách, v červnu a prosinci 2009 šlo o 5, resp. 4 vozy, poslední „hrbáč“ ev. č. 3110 byl navrácen výrobci v lednu 2010.

Pouhý jeden den po svém prvním vypravení (19. prosince 2018) na linky pražské MHD zapózoval jeden z vůbec prvních dodaných standardních SORů NB 12 CITY z druhého velkého kontraktu v obratišti Zentiva situovaném u stejnojmenné fabriky na výrobu a vývoj léků. (foto: Matěj Stach)

Další tendr, tentokráte na malokapacitní midibusy, vypsal Dopravní podnik hlavního města Prahy v září 2010. Vítězem byl vyhlášen opět námi sledovaný SOR Libchavy, který postupně dodal celkem 20 autobusů typu BN 8,5 (ev. č. 2011–2030). Mimo autobusy z popsaných výběrových řízení dopravní podnik v daném období zakoupil nebo si dlouhodobě pronajímá několik dalších vozů značky SOR.

V roce 2015 započal pražský dopravní podnik postupně řešit další obnovu vozového parku. V prvním vypsaném výběrovém řízení na 150 autobusů nakonec zůstal opět pouze SOR Libchavy, navzdory legální možnosti jej vyhlásit vítězem ale zadavatel výběrové řízení zrušil. V červenci 2016 byl tendr na nové autobusy vypsán znovu. Ve třech částech se nově počítalo s dodáním celkem 500 vozů, z toho 300 standardních nízkopodlažních, 50 standardních částečně nízkopodlažních a 150 kloubových nízkopodlažních. I v tomto případě ovládl všechny části výběrového řízení postupně suverén z Dolních Libchav. V první fázi byl odklepnut nákup stovky kloubových vozů (6950–6999, 5001– 5050) a celé padesátky „hrbatých“ BN 12 (4511–4560). V dubnu 2018 byla konečně uzavřena i rámcová smlouva na dodání 150 standardních autobusů, které následně obdržely ev. č. 3801–3950. V srpnu 2019 byly podepsány dodatky smlouvy, jež počítají s jejím naprostým vyčerpáním, tedy nákupem zbylých vysoutěžených 150 standardních 100 % nízkopodlažních vozů a 50 kloubových autobusů. Ty jsou do Prahy dodávány postupně od prosince loňského roku. Dodávky SORů NB 18 CITY skončí ještě v letošním roce, kdy přijde také 120 jejich krátkých derivátů. Posledních 30 standardních SORů NB 12 CITY bude dodáno do března roku 2021.

Celodenní výluka kvůli údržbě krejcárské estakády si vyžádala vypravení linky NAD X10 v úseku Palmovka - Biskupcova, které bylo kompletně, jak už to tak v posledních letech bývá, v režii vozů SOR NB 18 CITY. Jedním z nich byl také vůz 6793 z prvního “velkotendru”, který byl zachycen dne 17. března 2019 u Ohrady při překonávání mostu přes vyloučenou tramvajovou trať. (foto: Honza Tran)

V únoru 2020 byla na základě výsledků dalšího tendru uzavřena s výrobcem SOR Libchavy rámcová smlouva na pořízení až 20 midibusů BN 9,5, prozatím však pražský městský dopravce žádné autobusy z tohoto kontraktu neobjednal. Z aktuálně probíhajících dodávek zbývá do provozu zařadit zhruba sedm desítek autobusů, meta tisíce najednou provozních vozů SOR pod hlavičkou pražského DP tak patrně není tou poslední udolanou.

Matěj Stach

Podobné články