Menu

V Čitě budou stavět nové trolejbusové tratě i vozovnu

Trolejbus na snímku z roku 2015. (foto: LxAndrew/Wikipedia.org)
Trolejbus na snímku z roku 2015. (foto: LxAndrew/Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 02. 2020 12:19
Redakce
1 minuta čtení

Trolejbus na snímku z roku 2015. (foto: LxAndrew/Wikipedia.org)

Ruská Čita ležící za Bajkalem se pyšní MHD založenou z velké části na trolejbusech (stávající síť zde, reportáž z roku 2017 zde). Nedávno město začalo aktivně podnikat kroky, které povedou k tomu, že svou trolejbusovou sít rozšíří o dalších téměř 20 km, a to severozápadním a severním směrem.

Již loni začalo projektování trolejbusové trati od stávající trolejbusové vozovny č. 1 směrem na sever do obce Kaštak. Tato trať bude měřit v jednom směru zhruba 2,5 km. Projektování bylo dokončeno 23. prosince 2019.

V první polovině prosince 2019 zároveň došlo k vyhlášení vítěze výběrového řízení na vyprojektování nové trati směřující z jihovýchodně umístěné zastávky ČGU přes centrum na konečnou KSK na sídlišti Tekstil’ščikov, které leží při severozápadní hranici Čity, a také vozovny o kapacitě 50 trolejbusů, která bude na tomto sídlišti umístěna. Stavba oficiálně zahrnuje předpoklad 31 km nových trolejbusových úseků, přičemž jednosměrně, včetně úseku do nové vozovny, se bude jednat o zhruba 15,5 km. Projektování této nové trati konkrétně určí, která ze tří navržených variant jejího trasování je nejlepší (viz níže), a tedy jaká bude konkrétní délka celé nové infrastruktury. Práce na projektování musí být dokončeny do posledního květnového dne roku 2021. O zakázku měli zájem tři uchazeči, z nichž jeden se nekvalifikoval. Vítězem se stal nakonec podnik Krymstrojprojekt, který v tendru v očekávané hodnotě 124,920 mil. rublů požadoval zhruba 98,3 milionů rublů (cca 34 mil. Kč), zatímco jeho konkurent svou cenu téměř vůbec nesnížil, a proto prohrál. Nová trať na konečnou KSK předpokládá špičkový interval vozů 3 minuty.

Jak lze vyčíst z plánku, trať začíná na jihovýchodě města, přičemž východně od jezera Kenon ještě není vyřešeno, která ze tří variant bude vybrána. (autor: Alexandr Višněvskij, ředitel MKU «Čitinskije dorogi» / «MK v Čitě»)

Celková hodnota nových tratí do Kaštaku a na sídliště Tekstil’ščikov, včetně dalších s tratěmi spjatých investic (opravy cest, nová vozovna, nové dispečerské pracoviště s jídelnou, odstavná plocha atd.) je odhadována na 3 mld. rublů, tj. 1,07 mld. Kč. Finance by na tyto akce měly připutovat z národního projektu “Ekologija”. Vozový park trolejbusů města Čity má momentálně 92 zástupců, přičemž všichni jsou v provozu. Město hodlá v dalších letech nakoupit 70 trolejbusů, část bude určena na posílení parku, část na vyřazení nejstarších vozů.

Pro úplnost dodejme, že nové tratě do předmětných lokalit byly plánovány již před několika lety, nicméně teprve před nedávnem se město dostalo od slovům k činům.

Vyznačená území, kterými budou nové tratě procházet. Dostavěny mají být tratě do roku 2024. (zdroj: Google Maps / zákres -vh-)

Text: Vít Hinčica

Podobné články