Menu

Do Prahy poprvé zamíří autobusy Solaris Urbino 10,5

Ještě do konce letošního roku by měla Praha obdržet 20 vozů Urbino 10,5. (foto: Solaris Bus & Coach)
Ještě do konce letošního roku by měla Praha obdržet 20 vozů Urbino 10,5. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
18. 02. 2020 11:36
Redakce
1 minuta čtení

Pražský DP uzavřel dvojici výběrových řízení na nákup nových autobusů v kategoriích midibus a midibus plus. V první kategorii byl požadován nákup autobusů délky cca 9,5 m, přičemž byla připuštěna varianta částečně nízkopodlažního provedení vozidel. Vítězem soutěže se stal libchavský SOR, který by mohl dodat až 20 vozů SOR BN 9,5 (s cenou 5,148 mil. Kč včetně pětileté záruky). Dalších až 40 autobusů může dodat polsko-španělský Solaris Bus & Coach. Vozidla byla součástí tendru, který předpokládal dodání 100% nízkopodlažních vozů. Solaris tak uspěl s modelem Urbino 10,5.

Ještě do konce letošního roku by měla Praha obdržet 20 vozů Urbino 10,5. (foto: Solaris Bus & Coach)

Obě zakázky jsou pojaty jako rámcové, takže lze dodat 0 až plný počet vozidel na základě dílčích smluv. Zatímco ve vztahu k SORu prozatím dopravce zájem o nákup vozů neprojevil, v případě Solarisu by mělo být v dohledné době objednáno 20 vozidel, která ještě do konce roku mají obohatit flotilu DPP. Vozidla se pak mají objevit na linkách čísel 101 a 138. Cena jednoho vozu je 5,499 mil. Kč (opět s pětiletou zárukou) bez DPH. Servis si bude dopravce realizovat sám. Vozidla mají být dodáno do 9 měsíců od podpisu smlouvy.   

Solaris Urbino 10,5 vznikl jako náhrada původní verze Urbino 10 vyráběné od roku 2002. Model byl představen v roce 2016 na platformě Nového Urbina, přičemž prodloužení o půl metru oproti staršímu modelu umožnilo vyhotovit vůz v klasickém třídveřovém provedení (se všemi dveřmi řešenými jako  dvoukřídlými). Zároveň si výrobce tímto způsobem (podobně jako jeho konkurenti) výrazně usnadnil proces výroby vozidel. Oproti 12m verzi se autobus v délkovém provedení 10,5 m liší pouze minimálně. Zkrácení je realizováno v oblasti rozvoru vozidla (5.900 mm na 4.450 mm) mezi prvními a druhými dveřmi.

První vozy o délce 10,5 m se podařilo Solarisu prodat v roce 2017, kdy uspěl u dopravců v Rakousku a Polsku. V bývalém Československu nasadil autobusy tohoto provedení do provozu prozatím pouze dopravce SAD Prievidza.

V Praze je možné na autobusy polsko-španělského Solarisu ze skupiny CAF narazit u řady dopravců Pražské integrované dopravy. Samotný pražský DP má k dispozici celkem 41 vozů Solaris Urbino 8,9 LE z let 2012–2015.

Libor Hinčica  

Podobné články