Menu

Maketu nové drážďanské tramvaje si prohlédlo přes 16.000 lidí

NGT DX DD – číselné označení v typovém pojmenování nahradilo písmeno X (římská desítka pro deset náprav vozidla). Je to něco jako svého času jubilejní iPhone, jen na kolejích. (foto DVB AG)
NGT DX DD – číselné označení v typovém pojmenování nahradilo písmeno X (římská desítka pro deset náprav vozidla). Je to něco jako svého času jubilejní iPhone, jen na kolejích. (foto DVB AG)
Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 01. 2020 06:35
Redakce
2 minuty čtení

Od 8. do 19. ledna 2020 byl v dopravním muzeu v centru Drážďan vystaven model v měřítku 1:1 nové tramvaje NGT DX DD, kterou si v srpnu 2019 objednaly Drážďanské dopravní podniky (Dresdner Verkehrsbetriebe; DVB AG) u Bombardieru. Jak bývá u podobných maket (tzv. mockupů) obvyklé, nebyl postaven ve skutečných rozměrech celý vůz, ale pouze část předního článku (za druhé dveře).

NGT DX DD - číselné označení v typovém pojmenování nahradilo písmeno X (římská desítka pro deset náprav vozidla). Je to něco jako svého času jubilejní iPhone, jen na kolejích. (foto DVB AG)

Možnosti prohlédnout si novou tramvaj, které mají mj. definitivně ukončit éru československých vozů T4D, využilo v uvedeném 11denním období 16.020 návštěvníků (fakticky ale tramvaj vidělo lidí více, neboť slavnostní premiéra se konala už 6. 1. 2020). Účelem makety mělo být vyslechnout si názory budoucích uživatelů na navrhované řešení vozidla. Zpětnou vazbu k tramvaji poskytlo zhruba 2.000 návštěvníků. Postřehy mají být následně předmětem jednání s Bombardierem coby výrobcem vozidla.

Pro dopravce i výrobce je důležité, že navržený moderní design se potkal v drtivé většině případů s kladným hodnocením. Vzhledem k tomu, že nové tramvaje budou výrazně širší (o 35 cm, tedy 2 650 mm), bylo na první pohled patrné, že vozidlo bude nabízet cestujícím více prostoru. Při délce 43,5 m pojme budoucí tramvaj NGT DX DD 290 cestujících, kteří se budou moci poprvé těšit také z klimatizace salónu. Podíl nízké podlahy bude činit 65 %. Pod krajními články budou vždy dva hnací otočné podvozky, přičemž zde bude podlaha vyvýšena pomocí jednoho schůdku, jak je tomu i u poslední generace drážďanských tramvají. Dva články budou nesené, střední krátký článek poté bude usazen na otočném, avšak běžném podvozku. Podlaha zde bude rovněž vyvýšena, avšak pouze pomocí šikmých ramp.    

Jak je ze snímku patrné, tramvaj nebude 100% nízkopodlažní, ale nabídne pouze 65 % nízké podlahy. Jeden schůdek však není výraznou překážkou a umožňuje výrazně lepší uspořádání interiéru, než je tomu u vozidel, u nichž se výrobci snaží dosáhnout 100% nízkopodlažnosti za každou cenu. Někdy je zkrátka méně více. (foto DVB AG)

S kritikou se oproti tomu setkala nová sedadla cestujících. Ta přitom měla být podle dopravce optimálně ergonomicky tvarovaná a přinést vylepšení komfortu. Návštěvníci mockupu to však viděli jinak. Věcnou připomínkou byl nedostatek tlačítek na znamení v představeném modelu (v Drážďanech jsou všechny tramvajové zastávky na znamení). Navrhováno bylo také upravení zádržných tyčí, anebo zvýraznění přechodů podlahy v interiéru při vstupu do vyvýšených částí. Kritika některých směřovala i k navržené pozici USB portů pro nabíjení mobilních zařízení. Návštěvníci z řad vozíčkářů poukázali na nutnost úpravy intercomu pro komunikaci s řidičem a na vhodnost doplnění dalšího tlačítka pro zastávku na znamení. Zaměstnanci DVB AG z řad řidičů přidali své postřehy k loketní opěrce, sedadlu řidiče i umístění ovládacích prvků.

DVB AG slibují, že se budou připomínkami v kooperaci s techniky výrobce zabývat. Především kritika k sedadlům byla neočekávaná a dopravce se bude snažit najít odlišné řešení. Vlastní návrhy úprav (viditelnost informačních panelů, umístění LCD panelů v interiéru) mají i samotné Drážďanské dopravní podniky.

Jedním z propagovaných rysů nové tramvaje měla být nová sedadla cestujících. Právě s nimi ale výrobce u návštěvníků mockupu narazil a přislíbil hledat alternativní řešení. (foto: DVB AG)

Výroba prvního vozu by měla být zahájena v závodě Bombardieru v Görlitz v létě 2020. V polovině roku 2021 by měl být dodán první vůz, který bude absolvovat zhruba půlroční zkušební jízdy. Do provozu by měl být zařazen počátkem roku 2022. Série dalších 29 tramvají by měla následovat do března 2023. Prvních 12 vozů by mělo být nasazeno na linku číslo 2 (Kleinzschachwitz – Gorbitz), na které je denně přepraveno okolo 35.000 cestujících. Dalších 11 vozů by mělo být nasazeno po provedení nezbytných úprav na trati na linku číslo 3 (Wilder Mann – Coschütz), na níž je denně přepraveno 37.000 lidí, výhledově pak připadá v úvahu i linka číslo 1. V současné době jsou na obou linkách provozovány tramvaje o délkách 43 a 45 m. Ty se přesunou na jiné trasy, kde nabídnout větší přepravní kapacitu.

V současné době je na nové (širší) tramvaje připraveno již zhruba 80 % kolejové sítě DVB AG. Nasazení na nejvytíženější linku číslo 7 (s 50.000 pasažéry denně) ale prozatím možné nebude, neboť chybí rekonstruovat ještě tři úseky na její trase.

Maketa zůstává v majetku DVB AG a našla nové zázemí v drážďanském tramvajovém muzeu. Na fotce je při nakládce ještě na dvoře muzea dopravy. (foto: DVB AG)

Připomeňme ještě, že z 30 objednaných tramvají bude 9 řešeno jako obousměrné. Obousměrnosti svých starších tramvají využívají DVB AG běžně při výlukových činnostech a stejnou roli by mělo plnit i oněch 9 nových vozů.

A co se stalo s obřím modelem? Ten zůstal v majetku DVB AG z dopravního muzea v centru se přesunul do tramvajového muzea ve vozovně Trachenberger. Zde si jej budou moci prohlížet návštěvníci v rámci dnů, kdy je muzeum zpřístupněno veřejnosti.

Libor Hinčica

Podobné články