Menu

V Benderách začaly jezdit nové trolejbusy

Trolejbusy se shromáždily o několik desítek minut dříve, než slavnost začala, díky čemuž s nimi mohly televizní štáby natáčet reportáže. (foto: Первый Приднестровский)
Trolejbusy se shromáždily o několik desítek minut dříve, než slavnost začala, díky čemuž s nimi mohly televizní štáby natáčet reportáže. (foto: Первый Приднестровский)
Stáhnout PDF
Nezařazené
20. 01. 2020 08:15
Redakce
1 minuta čtení

Trolejbusy se shromáždily o několik desítek minut dříve, než slavnost začala, díky čemuž s nimi mohly televizní štáby natáčet reportáže. (foto: Первый Приднестровский)

Menší slavnost zažily dne 16. ledna 2020 moldavské Bendery, které přivítaly dva ze tří nových trolejbusů VМZ-5298.01 «Avangard», jež v tomto roce dodala do města ruská firma Trans-Al’fa z Vologdy. O provozu v Benderách, které spadají pod Podněsterskou moldavskou republiku, což je drtivou většinou světa neuznaný státní útvar ležící podél většiny moldavské hranice s Ukrajinou, jsme psali v této reportáži.

Na ulici Lazo, při které spočívá hlavní přestupní terminál v Benderách, se v onen den odpoledne přichystaly za velkého zájmu místních médií a také slušného počtu občanů dva nové trolejbusy, které do města došly 3. a 9. ledna 2020. Třetí trolejbus přibyl do města sice také před slavností, a to 15. ledna 2020, ale pro slavnostní událost jej ještě nestihli připravit, a tak nakonec na ulici Lazo nedorazil. Oficiální ceremonie byla naplánována na 17:10, nicméně přípravy začaly o několik desítek minut dříve. Cestujícím byla první cesta po Benderách nabídnuta zdarma.

Nové trolejbusy měly Bendery vyjít na pouhých 129 tisíc dolarů, což je zhruba 2,93 mil. Kč. S ohledem na to, že je vzdálenost mezi Vologdou a Benderami značná (po silnici činí vzdálenost přes 1 800 km) a výzbroj vozů pochází až z dalekého Novosibirsku, pochopitelně tato cena vzbuzuje úsměv, a to i když uvážíme, že minimální stanovená životnost trolejbusu je “jen” 10 let. Nicméně vše má své vysvětlení. Skutečná cena, kterou Trans-Al’fa chtěla zprvu účtovat, je 238 tisíc USD, tj. cca 5,3 mil. Kč, nicméně díky vynětí z platby DPH, a také Benderami uváděné subvence výrobce (ten pochopitelně neplatil nic a náklady hradila Ruské federace, která Podněsterské moldavské republice vypomáhá různými subvencemi), se podařilo cenu srazit na tuto úroveň. Za nejlevnější trolejbusy tak nadále platí ty z ukrajinského trhu, na kterém jsou celosvětově ceny za trolejbusy dlouhodobě, nejen kvůli relativně nízkým mzdovým nákladům, ale i kvůli tuhé konkurenci, nejnižší. Například nejlevnější vozidlo vysoutěžené loni na Ukrajině typu Dnipro T203 mělo cenovku odpovídající v přepočtu 4,5 mil. Kč, což už bylo i na místní poměry považováno za nízkou hodnotu (jednalo se o dva vozy pro Rovno).

Jeden ze dvou slavnostně prezentovaných vozů se v neděli 19. 1. 2020 vydal na obhlídku benderských tratí. (foto: Viktor)

Avangardy od Trans-Al’fy starší verze již jezdí v počtu dvou kusů jak v Benderách, tak v sousedním Tiraspolu. Tyto celkem čtyři vozy dodané roku 2014 jsou k vidění především na meziměstské lince, která obě města spojuje. Jelikož s tímto typem trolejbusů panuje spokojenost, rozhodly se Bendery pro nákup tří vozů. Původně zvažovaly nákup jen jednoho vozu, nicméně tento rok příslušný subvenční fond podporovaný Ruskou federací prostředky na podobné investice poskytovat nebude, a tak byly objednány rovnou tři vozy.

Dodejme, že dne 19. června 2019 otevřeli v Benderách téměř 2,5 km dlouhou trať na severu města s cca 140 sloupy, díky čemuž byl kolem čtvrti Solněčnyj vytvořen okruh (video ze dne otevření, kde je trať vidět, je zde). Zavedena byla na nové trati linka 1A (viz starší plánek, na kterém je nová trolejbusová trať na severu města ještě vyznačena čárkovaně). Bendery chtějí trolejbusovou dopravu rozvíjet dál, kvůli nedostatku financí zkoušejí pro stavbu dalšího úseku směrem do severně ležících obcí získat finance od EU.

Text: Vít Hinčica

Poděkování: Viktor (transphoto.ru)

Podobné články