Menu

Saint-Étienne začne nasazovat nové trolejbusy, plánuje přikoupit další

Snímek pořízený před několika dny. (foto: Saint-Étienne Métropole)
Snímek pořízený před několika dny. (foto: Saint-Étienne Métropole)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 01. 2020 14:51
Redakce
1 minuta čtení

Francouzské město Saint-Étienne začne od poloviny února 2020 nasazovat v ostrém provozu první z 22 nových objednaných trolejbusů. Na zakázce podepsané zhruba před rokem s výrobcem Solaris Bus & Coach se významnou měrou podílí plzeňská Škoda Electric.

Snímek pořízený před několika dny. (foto: Saint-Étienne Métropole)

Jak jsme již uvedli, prvních deset vozů má zamířit na linku M7, která spojí jižní konečnou Bellevue se západní konečnou Michon, dalších 12 na jedinou dosud přeživší trolejbusovou linku M3. Ačkoli město může využít opci na další dva vozy, v nedávno vydaném metropolním klimatickém plánu se uvádí, že v dlouhodobém horizontu je cílem zavést (či znovu zavést) trolejbusy na celkem 4 linkách, a to s 32 vozidly. Zřejmě by tak došlo k obnově provozu na téměř celé síti, která kdy byla ve městě Saint-Étienne v minulosti vybudována; ostatně většina této sítě byla dosud zachována, byť je už nereálné navrácení provozu na meziměstskou linku z konečné Bellevue do cca 10 km vzdáleného města Firminy, které však patří do téhož nadřazeného územního celku, kam Saint-Étienne, tj. Saint-Étienne Métropole, zřízeného s účinností od 1. ledna 2018. Ostatně objednatelem nových trolejbusů je právě metropole a ne město Saint-Étienne.

Levá část plánku z roku 1995 ukazuje tehdejší stav saint-étiennského trolejbusového provozu. Troleje byly zachovány na většině sítě, a i proto je dnes možné jednotlivé linky křísit. (zdroj: Maximilian Dörrbecker/Wikipedia.org)

Cena jednoho sólo parciálního trolejbusu s autonomním dojezdem zhruba 20 km vychází v přepočtu na více než 19 mil. Kč. Každý vůz je schopen pojmout 94 cestujících, z toho 22 sedících.

Na plánku výše vidíme zaznačeny investice do stávající trolejbusové infrastruktury, které byly před zavedením linky M7 v trolejbusovém režimu zavedeny. Jedná se mj. o výměnu některých křížení, výhybek či výměnu starých trolejí za nové, případně o instalaci zcela nových částí infrastruktury.

Ve spodní části plánku vidíme u konečné Bellevue doleva orientovaný “ocásek”, který je ve skutečnosti představován jednosměrnou trasou, po které mají ve směru hodinových ručiček trolejbusy dojíždět na konečnou Bellevue, kam kdysi jezdila linka 7 (viz plánek vlevo), a vracet se pak o dvě ulice výše zpět k trati, která vede směrem do centra. Z tohoto “ocásku” bylo v minulosti demontováno něco málo přes 1 km stopy a daších několik set metrů stopy zůstalo jen odpojeno od ostatní sítě. Je tedy zvláštní, že tuto stopu už nikdo nemínil zpět nainstalovat, na celou linku by pak bylo možné nasazovat klasické trolejbusy. Na lince M3 Cotonne – Terrenoire, kam má zamířit posledních 12 z 22 objednaných trolejbusů, pak nejsou parciální trolejbusy potřeba vůbec, trasa je totiž celá pod trolejovým vedením.

Naproti tomu plánované zavedení provozu na lince M6 Square Violette –Faculté Des Sciences by už parciální trolejbusy vyžadovalo, protože trolejbusy by musely před konečnou Métare, kam dosud dráty z centra města vedou (viz plánek vlevo; na konečné Métare končila linka kdysi trolejbusová linka č. 6), odbočit a směřovat ke konečné linky M6 Faculté des Sciences bez trolejí. Podobně by byly trolejbusy s bateriemi potřeba i v případě obnovy provozu bývalé trolejbusové linky ve směru od centra ke konečné Soleil (jezdívala tam linka 10), protože před pár lety tam byly některé zatrolejované sekce zcela sneseny. Ještě jeden snímek. (foto: Saint-Étienne Métropole)

Momentálně probíhá na prvních dodaných trolejbusech zaškolování řidičů. Doplňme, že příchod nových vozů byl doprovázen poměrně významnými investicemi do dříve opuštěné trasy dnes existující linky M7 (viz popisky u plánků).

Text: Vít Hinčica

Podobné články