Menu

Košická VariaLF2+ mohou opět na rychlodráhu

Tramvaj VarioLF2+ v Košicích. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaj VarioLF2+ v Košicích. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
12. 05. 2019 15:37
Redakce
1 minuta čtení

Tři a půl měsíce uplynulo od doby, kdy byl vydán zákaz provozu části flotily tramvají VarioLF2+ ve slovenských Košicích. Ze 46 vozů bylo odstaveno celkem 14 tramvají. Konkrétně šlo o posledních 13 dodaných vozů z druhé série ev. č. 834–846. Současně byl odstaven také vůz ev. č. 832, který sice patřil do první výrobní série, byl ale dodatečně opravován výrobcem a došlo u něj k projevení závady, která stála za odstavením části vozidel.

Tramvaj VarioLF2+ v Košicích. (zdroj: Wikipedia.org)

Připomeňme, že důvodem vynucené odstávky byla vážná technická závada, která se objevila na dvou vozech VarioLF2+ v rozmezí pouhých 6 dnů. Konkrétně v neděli 20. 1. 2019 (vůz ev. č. 841) a v pátek 25. 1. 2019 (zmiňovaný vůz ev. č. 832). U obou vozů došlo k rozpadu brzdového kotouče zajišťovací brzdy (slouží k dobrzdění vozidla), což sice může nastat, hlavním problémem ale bylo, že roztrhnutý kotouč proletěl skrze podlahu do interiéru (a v jednom případě se zarazil až o strop). Závada si naštěstí nevyžádala žádné zranění cestujících. Po prvním případě uvedl výrobce, že se jedná o mimořádnou událost, poté, co byla proražena podlaha i u vozu ev. č. 832 o pár dnů později, už ale musel přijít razantnější postup. Část tramvají byla odstavena, všem vozům VarioLF2+ byl zakázán vjezd na košickou rychlodráhu k železárnám US Steel a omezena max. rychlost.

Dodavatel vozidel, společnost Pragoimex, která tramvaje do Košic dodala na základě vítězství v transparentním výběrovém řízení, v němž získala rovných 100 bodů ze 100 možných (s cenou 1,449 mil. €/vůz; tehdy asi 39,8 mil. Kč bez DPH), začala pracovat na zjištění důvodů závad a na jejím odstranění. Konkrétně byl představen návrh nerezových štítů, které byly doplněny na vůz do oblasti nad brzdovými kotouči. Tyto štíty mají zabránit tomu, aby v případě dalšího roztržení kotouče mohlo dojít k průletu součástí až do salónu cestujících. Funkčnost štítu byla ověřena i zkušební jízdou, při níž byla zajišťovací brzda zabrzděna, což nakonec vedlo k destrukci kotouče. Nerezový štít ale odolal. Po dalších zkouškách (provedených po úpravě softwaru) tak mohly tramvaje opět vyrazit do provozu (prozatím s výjimkou vozů ev. č. 832 a 841).

Od 10. 5. 2019 tak mohly tramvaje opět vyjet do provozu na košickou rychlodráhu. Zbylé vozy VarioLF2+ by měly rovněž projít úpravami jako vozy druhé série, načež budou i tyto tramvaje smět zajíždět na rychlodráhu. Kromě samotné montáže štítu došlo také k lepšímu utěsnění elektrických svorkovnic a k úpravě softwaru.

Náhradou za tramvaje VarioLF2+ se staly během vynucené odstávky starší tramvaje T6A5 a KT8D5. Zvýšená vypravenost vozů KT8D5 bude ještě několik dnů pokračovat, protože Košice jsou jedním z měst, které hostí hokejový šampionát a obousměrné vozy jsou používány na posilové lince číslo 5 od nádraží k OC Optima.  

Libor Hinčica

Podobné články