Menu

Nový trolejbus SOR na obzoru?

První vyrobený trolejbus Škoda 32 Tr v Opavě ještě s logem SOR na čele. Později došlo k náhradě tohoto loga za symbol okřídleného šípu Škodovky. (foto: Vojtěch Masaryk)
První vyrobený trolejbus Škoda 32 Tr v Opavě ještě s logem SOR na čele. Později došlo k náhradě tohoto loga za symbol okřídleného šípu Škodovky. (foto: Vojtěch Masaryk)
Stáhnout PDF
Nezařazené
09. 12. 2019 06:05
Redakce
1 minuta čtení

Výrobce autobusů SOR Libchavy patrně chystá vstup na trh s novým modelem trolejbusu. Lze předpokládat, že odlišnost oproti modelu 32 Tr vyráběném v kooperaci se Škodovkou bude spočívat v elektrické části, kde se nabízí využití elektrické výrobce společnosti RAIL ELECTRONICS CZ z Ostrova, v níž má SOR Libchavy 50% podíl.

První vyrobený trolejbus Škoda 32 Tr v Opavě ještě s logem SOR na čele. Později došlo k náhradě tohoto loga za symbol okřídleného šípu Škodovky. (foto: Vojtěch Masaryk)

Firma RAIL ELECTRONICS CZ vyrábí pro SOR elektrické výzbroje pro elektrobusy. Zkušenosti má ale také s produkcí trolejbusů. Společně vyrobily zmíněné společnosti tři vozy SOR TNB 12 s bateriovým pohonem, jež všechny skončily nakonec v Banské Bystrici. V roce 2017 se očekávalo, že SOR tak bude na trhu působit již samostatně. Vše se ale změnilo po výběrovém řízení v Pardubicích.

Do něj se přihlásil jak SOR (v kombinaci s výzbrojí RAIL ELECTRONICS CZ), tak Škoda Electric (v kombinaci s karoserií polského Solarisu), avšak tendr byl nakonec zrušen. Na povrch ale vyplavaly ceny obou účastníků, kdy SOR požadoval za jeden vůz jen 7,3 mil. Kč a Škoda Electric 8,5 mil. Kč. V následně vypsaném tendru se už ale oba výrobci dohodli a do Pardubic se přihlásila Škoda Electric v kombinaci se SORem, přičemž cena už vystoupala na 10,3 mil. Kč za vozidlo. Od té doby Škoda úspěšně pokračovala v kooperaci s libchavským výrobcem.

Nyní se zdá, že se SOR hodlá do trolejbusového dobrodružství pustit opět samostatně. Dne 4. 12. 2019 byla zveřejněna smlouva mezi společností SOR Libchavy a Dopravním podnikem Ostrava, která předpokládá provedení zkoušek drážního vozidla. S ohledem na výrobní program SORu i zveřejněný ceník zkoušek je zřejmé, že se bude jednat o zkoušky trolejbusu. Rozsah zkoušek (měření izolačního odporu, zkouška napětím, zkouška spínacích přístrojů a ovládání, zkouška chodu a rozběhu pomocných soustrojí atd.) poté odkazuje k typovým zkouškám nového vozidla.

Lze tedy očekávat, že by SOR mohl v nejbližší době dopravit do Ostravy trolejbus na platformě nové řady SOR NS 12 s vlastní elektrickou výzbrojí (RAIL ELECTRONICS CZ) a zahájit s vozem zkoušky. V takovém provedení by se pak v nadcházejících tendrech mohla firma postavit proti svému dosavadnímu partnerovi z Plzně. 

Libor Hinčica

Podobné články