Menu

A je to tu znovu. Největší objednávka na elektrobusy v Evropě

Elektrobus BYD K9 ve službách Keolisu. (zdroj: Wikipedia.org)
Elektrobus BYD K9 ve službách Keolisu. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
20. 12 2019 18:53
Redakce
2 minuty čtení

Rok 2019 je rokem poměřování úspěchů mezi výrobci elektrobusů na evropském trhu. Polský Solaris oznámil v první polovině roku největší objednávku na elektrobusy pro Varšavu a urychleně se prohlásil za nejúspěšnějšího výrobce elektrobusů v Evropě v letošním roce, neboť až do konce léta 2019 skutečně uzavřel nejvíce objednávek. Bylo ale zřejmé, že další kontrakty ještě přijdou a že s pozicí Solarisu ještě mohou zatřást jiní výrobci.

Elektrobus BYD K9 ve službách Keolisu. (zdroj: Wikipedia.org)

Titul největší jednorázové objednávky elektrobusů si mohl Solaris přisvojovat sotva pár měsíců, než mu to pokazilo Volvo držící objednávku na 157 elektrobusů pro Göteborg. Jenomže rekord pod vlajkou Volva měl ještě kratší život, než ten varšavský držený Solarisem. V prosinci 2019 totiž přichází čínské BYD a oznamuje, že dopravci Keolis Nederland dodá celkem 259 elektrobusů.

Nizozemsko je dnes v oblasti nasazování elektrobusů nejdál. Nasazování velkých flotil elektrobusů ovšem nemá nic společného s ekonomikou. Dopravci pořizují obrovské flotily vozů proto, že to po nich vyžaduje státní politika, která však nákup také silně dotuje, a tak se dopravci ani příliš nezlobí, že musí nakupovat dráž. Nedávno mohlo být díky této podpoře oznámeno, že po Nizozemsku jezdí již 500 elektrobusů a že v roce 2020 by mělo přibýt dalších 500. Už méně hlasitě ale bylo přiznáváno, že oněch 500 elektrobusů jezdí především na linkách a spojích, kde jejich nasazení nebylo příliš komplikované kvůli nízkému počtu najetých kilometrů (což dále kráčí proti ekonomické logice) a že oproti dieselovým vozům muselo dojít k určitému navýšení flotily pro pokrytí potřeb. „Drobnou“ vadou na kráse je pak nedostatek elektrické energie. Není tady úplně zřejmé, jak bude boom elektrobusů v Nizozemsku pokračovat v dalších letech.

Dopravce Keolis (resp. Keolis Nederland) nicméně patří se svou objednávkou na 259 elektrobusů ještě mezi ty dopravce, u nichž se s elektrifikací flotily počítá už v příštím roce, takže pesimistické scénáře se jej dotýkají jen okrajově. Od čínského BYD si objednal Keolis směs vozidel o délkách 8,7 m, 12 m a 13 m. Největší část dodávky, jejichž plnění má být zahájeno v létě 2020, představují 12m vozy BYD K9, kterých má být celkem 206. Elektrobusy se budou objevovat na linkách v provinciích Veluwe, Central Overijssel a Lelystad. BYD nabídlo dopravci v rámci kupní ceny kompletní balíček starosti o vozidla během celé jejich životnosti.

Úspěch čínského BYD je ranou pro nizozemského výrobce VDL, který je se svými elektrobusy velmi úspěšný především díky dodávkám na domácí půdu. Od ledna do září 2019 předalo VDL dopravcům v Evropě celkem 205 elektrobusů, stejný počet jako BYD. To bude ale v součtu za celý rok 2019 patrně úspěšnější.   

Libor Hinčica

Podobné články