Menu

Opravené tramvaje T2R míří do Prahy

Vůz budoucího ev. č. 6003 se na chvíli zásluhou fandů ostravské MHD proměnil na pár minut opět na vůz ev. č. 613. (foto: Libor Hinčica)
Vůz budoucího ev. č. 6003 se na chvíli zásluhou fandů ostravské MHD proměnil na pár minut opět na vůz ev. č. 613. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
19. 12. 2019 13:27
Redakce
1 minuta čtení

Ostravská společnost Ekova Electric, která je dceřinou společností DP Ostrava, dokončila opravu tramvají typu T2R pro pražský DP. Dne 19. 12. 2019 opustila obě vozidla ve 12 hodin areál společnosti a vydala se do Prahy. Nocovat budou obě tramvaje v areálu společnosti Universal Transport, která zajišťuje přepravu vozů, v Mochově (cca 35 km východně od Prahy). V areálu pražských ústředních dílen by měla být obě vozidla složena dne 20. 12. 2019 ráno.

Vůz budoucího ev. č. 6003 se na chvíli zásluhou fandů ostravské MHD proměnil na pár minut opět na vůz ev. č. 613. (foto: Libor Hinčica) Fotografie pořízená krátce po té, co vůz ev. č. 613 (6003) opustil halu Ekovy Electric zachycuje kromě vozu T2R také další dvě zajímavá vozidla, a sice služební posunovací vůz T3G Ekovy Electric ev. č. EE01 (tzv. Máňa) a služební vůz Solaris Urbino 12 LE ostravského DP sloužící k údržbě jízdních řádů. (foto: Libor Hinčica)

Tramvaje typu T2R odkoupil v loňském roce pražský DP pro zpestření provozu na retro tramvajové lince č. 23, na níž momentálně dominují různá provedení vozů T3. Tramvaje sloužily v letech 1996–2018 v Liberci, kde dne 17. 11. 2018 došlo ve městě pod Ještědem k poslednímu pravidelnému vypravení do provozu s cestujícími. Obě vozidla (libereckých ev. č. 18 a 19) ovšem liberecký DP zakoupil z Ostravy. Zde sloužily pod ev. č. 613 (vůz z roku 1958) a 694 (vůz z roku 1962). Jelikož bylo rozhodnuto, že tramvaje se podrobí opravě ve firmě Ekova Electric, vrátily se obě tramvaje po 23 letech v únoru 2019 do svého někdejšího působiště. Zde byly oba vozy pečlivě rekonstruovány do požadovaného retro provedení.

Dobový vzhled dostalo i stanoviště řidiče, tedy vyjma sedačky, neboť o retro pohodlí zřejmě řidiči nestojí. (foto: Libor Hinčica)

Zvolená podoba tramvají přitom nemá nic společného s podobou vozů T2 ev. č. 6001 a 6002, které v Praze skutečně jako jediné „té dvojky“ v minulosti s cestujícími jezdily. Tramvaje mají být zpestřením pro fanoušky a představují formu alternativní historie. Předobrazem pro vzhled vozů se staly brněnské vozy T2, a to ve stavu po provedených generálních opravách. Vůz ex-ostravského čísla 613 byl vyhotoven do podoby odkazující na brněnské tramvaje po první generální opravě (zachovává si tak například typický „vous“ s reflektorem na čele), vůz ex-ostravského ev. č. 694 odpovídá verzi po druhé brněnské generální opravě (již se dvěma reflektory).

Pohled do interiéru repasovaného vozu T2R. Trhaný lak na bočnicích je ve skutečnosti potištěnou fólií s velmi věrným vzhledem. (foto: Libor Hinčica)

Tramvaje jsou vykazovány formálně jako modernizace vozů T3SUCS (záměna vozové skříně) ev. č. 7174 a 7275 a zůstala u nich zachována elektrická výzbroj v provedení značně sjednoceném s verzí používanou u vozů T3 (úpravou elektrické části prošly obě tramvaje při modernizaci v Ostravě už v roce 1985). Tramvaje tedy nejsou historické a cílem jejich opravy ani nebylo dosáhnout přesného historického vzhledu (což ostatně s ohledem na výše zmíněnou skutečnost týkající se provozu vozů T2 v Praze ani nebylo možné).

Druhý vůz T2R ev. č. 694, resp. 6004. Vzorem pro vzhled vozidla se staly tramvaje po druhé generální opravě v Brně. Ačkoli Praha provozovala jenom dva vozy T2, vůz ev. č. 6001 se během provozu dočkal instalace dvojice reflektorů. (foto: Libor Hinčica) Pohled skrze stanoviště řidiče motorového vozu ev. č. 50. Ačkoli koncepce starých dvounápravových vozů působí vedle tramvaje T2 archaicky, motorový vůz ev. č. 50 byl vyroben jen o 10 let dříve než vůz T2R na pozadí. (foto: Libor Hinčica)

Jelikož se vozidla vrátila v únoru „domů“, používalo se mezi pracovníky Ekovy Electric pro jejich pojmenování familiárně původních ostravských evidenčních čísel. V Praze nicméně vozy ponesou ev. č. 6003 a 6004 (a navážou tak na ony jediné dvě pražské „té dvojky“). Přesto se alespoň na chvíli před nakládkou objevila na voze původního ev. č. 613 i ostravská evidenční čísla a dobový znak ostravského DP, kterými byl vůz opatřen pro účely fotografování.

Vyčkávání na odjezd. (foto: Libor Hinčica)

Po dodání do Prahy se bude na vozidlech ještě několik týdnů pracovat v souladu s původním plánem. Vyjetí do provozu tak lze očekávat nejdříve na jaře 2020. Krásně udělaná oprava je pro pracovníky Ekovy Electric jistě perfektní vizitkou.

Libor Hinčica

A ještě snímek z opačné strany. (foto: Libor Hinčica) Tramvaj T2R ev. č. 613/6003 projíždí pod kulisou domů ve stylu socialistického realismu v Ostravě-Porubě. (foto: Libor Hinčica) A závěrečný vzkaz. (foto: Libor Hinčica)

Podobné články