Menu

Linec plánuje rozvoj trolejbusů

Vozový park trolejbusů je tvořen vozidly Van Holl Exqui.City 24T. Také na nově plánované lince by měly být nasazeny tříčlánkové trolejbusy, přičemž město může stále využít opci z dřívějšího kontraktu. (foto: Libor Hinčica)
Vozový park trolejbusů je tvořen vozidly Van Holl Exqui.City 24T. Také na nově plánované lince by měly být nasazeny tříčlánkové trolejbusy, přičemž město může stále využít opci z dřívějšího kontraktu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 12. 2019 12:39
Redakce
1 minuta čtení

Před několika lety se spekulovalo o jejich zrušení a náhradou se měly stát autobusy s pohonem na stlačený zemní plyn. Dnes je vše v rakouském Linci jinak. CNG je považováno za nešťastné intermezzo, na nějž by se již nemělo navazovat, trolejbusová flotila je oproti tomu obnovena tříčlánkovými trolejbusy a plánuje se, že role trolejbusů ve městě bude výrazně posílena.

Vozový park trolejbusů je tvořen vozidly Van Holl Exqui.City 24T. Také na nově plánované lince by měly být nasazeny tříčlánkové trolejbusy, přičemž město může stále využít opci z dřívějšího kontraktu. (foto: Libor Hinčica)

Dnes jezdí v Linci čtyři trolejbusové linky, fakticky se ale jedná o dvě základní trasy, které se liší svými relativně krátkými koncovými úseky, které jsou obsluhovány linkami různých čísel. V oblasti lineckého přístavu na Dunaji se plánuje prodloužení k nové administrativní budově, které bude mít řádově stovky metrů. Podstatně zajímavější je ale projekt tzv. druhé tramvajové větve. Ano, čtete správně, skutečně bude nyní řeč o tramvajích.

V Linci se již dlouhou dobu plánovala odlehčovací tramvajová trať vedená v severojižním směru (včetně překročení Dunaje), která měla odlehčit nejvíce zatíženému tramvajovému úseku ve městě a současně převzít zátěž autobusových linek. Její trasa měla být vedena mezi Bulgariplatz a Linke Brückenstraße. Nad vedením tratě se ale tak dlouho laborovalo, že bylo nakonec jako alternativní přijato řešení pomocí trolejbusů. Ty by v tříčlánkovém provedení měly převzít v dostatečné míře provozní zátěž, plnit ekologické požadavky, a zároveň by měly být výrazně levnější. Za ušetřené prostředky chce město ve spolupráci se spolkovou zemí postavit nový Stadtbahn (městskou, resp. regionální rychlodráhu), která má usnadnit cestování do města lidem z okolí.

Projekt na výstavbu nové trolejbusové trati i Stadtbahnu byl již zadán a hotov by měl být do března 2020. Předpokládá se, že trolejbusová trať bude pojata do značné míry v provedení BRT systému, tedy s preferencí a vyhrazenými pruhy. Úloha trolejbusové dopravy by každopádně zřízením této trasy výrazně stoupla. Zároveň by se zřízením trolejbusů nevyloučila do budoucna varianta výstavby tramvajové sítě. Trolejbusová trať má být totiž plánována tak, aby šla případně její infrastruktura použít i pro potřeby tramvají (zejména by šlo o využití měníren a sloupů trakčního vedení).

Libor Hinčica

Podobné články