Menu

810 nových trolejbusů pro Minsk do roku 2022

Ilustrační snímek trolejbusu Belkommunmaš 43300. (foto: Michail Isajev / bkm.by)
Ilustrační snímek trolejbusu Belkommunmaš 43300. (foto: Michail Isajev / bkm.by)
Stáhnout PDF
Nezařazené
03. 11. 2019 11:43
Redakce
1 minuta čtení

Hlavní město Běloruska míní masivně investovat do trolejbusové dopravy. Ačkoli se ještě v Minsku před nedávnem skloňovala možnost rušení trolejbusů ve prospěch elektrobusů, radnice nakonec usoudila, že by se nejednalo o rozumný krok a bude oba druhy dopravy rozvíjet současně. Tamní dopravní podnik Minsktrans v říjnu 2019 oznámil, že do roku 2022 míní nakoupit 890 autobusů a elektrobusů, 810 trolejbusů a 50 tramvají.

Ilustrační snímek trolejbusu Belkommunmaš 43300. (foto: Michail Isajev / bkm.by)

Počet elektrobusů v onom počtu 890 vozidel upřesněn nebyl, nicméně je jisté, že elektrobusům, kterých je ve městě 81, již nebude dána taková priorita, jak se na počátku startu jejich provozu v Minsku zdálo, a převahu nad nimi si tak zachovají nejen trolejbusy, ale i autobusy, kterých je momentálně v Minsku 1 557. Jak jsme uváděli, pořizuje již v tuto dobu Minsk 70 parciálních trolejbusů a 70 autobusů.

Stadler Metelica v Minsku. (foto: Viktor Voskolej / tut.by)

Pokud by se nákup 810 trolejbusů uskutečnil, znamenalo by to přinejmenším kompletní obnovu trolejbusového parku, který má momentálně 771 vozidel, a navíc jeho nepatrné rozšíření. Přinejmenším proto, že velká část z těchto 771 vozidel má ještě mladý věk, a tak se nedá reálně předpokládat, že by se všechny stávající minské trolejbusy poslaly do důchodu. Proto by zřejmě došlo k tomu, že se počet vozů v trolejbusovém parku rozšíří ještě více, a tím by podstatněji vzrostla i úloha trolejbusové dopravy ve městě.

Pokud jde o tramvaje, kterých je ve městě nyní 136, je na spadnutí výběrové řízení na 10 nových vozidel. Jako favorit tohoto řízení se jeví tramvaj Stadler Metelica. Zástupci Minsktransu měli možnost seznámit se s petrohradským projektem “Čižik” a pro běloruská média přiznali, že je to “výkonná tramvaj, která má osm motorů, což znamená, že dobře zrychluje. Je také nízkopodlažní, je v ní kamerový systém, zásuvky a konektory pro USB, Wi-Fi a mnoho dalších funkcí potřebných pro cestujícího a řidiče. Takové tramvaje nejsou levné. Jejich životnost je však nejméně 25 let.” Konkurentem bude této tramvaji zřejmě článkový model 843 od Belkommunmaše, který je sice levnější, avšak kvalitativně i životností zaostává. Tendr na nové tramvaje by měl proběhnout do konce tohoto roku.

Text: Vít Hinčica

Podobné články