Minsk a Petrohrad na nákupu trolejbusů

Dne 15. 8. 2019 byly oznámeny výsledky tendrů na 70 nových autobusů a 70 nových parciálních trolejbusů pro hlavní město Běloruska. V obou tendrech vyhrál domácí podnik OAO «MAZ». Ten již trolejbusy začal vyrábět.

Parciálních trolejbusů má dopravce CPB GUP “Gorelektrotrans” již 125. (foto: CPB GUP “Gorelektrotrans”)

Parciálních trolejbusů má dopravce CPB GUP “Gorelektrotrans” již 125. (foto: CPB GUP “Gorelektrotrans”)

Zatímco autobusy budou z části kloubové (15 ks) a z části sólo (55 ks), trolejbusy by měly být všechny krátké a budou umožňovat autonomní dojezd do vzdálenosti až 15 km. Pokud jde o model trolejbusu, zřejmě bude dodán typ MAZ-ETON T203. Připomeňme, že ještě nedávno se zdálo, že začne v Minsku trolejbusům zvonit umíráček.

MAZ představil nedávno autobus třetí generace označený jako MAZ-303. Zřejmě právě tento autobus s motorem Euro 6 do Minsku zamíří. (foto: Wikipedia.org)

Nové trolejbusy mají být nasazeny po celém městě a vedení dopravního podniku od nich očekává nejen obsluhu nezatrolejovaných čtvrtí, ale také silně opotřebovaných zatrolejovaných úseků, jejichž obnova se finančně nevyplatí. Dále si pak od trolejbusů slibuje flexibilitu při dopravních zácpách, kdy se trolejbusy budou moci díky bateriím v případě potřeby odpojit od trolejí a rychle se řadit do volnějších pruhů. Město se k nákupu parciálních trolejbusů rozhodlo i s přihlédnutím k vynikajícím výsledkům parciálních trolejbusů v Grodnu.

Vítězství MAZu je poměrně překvapivé, dominanci má totiž ve všech běloruských trolejbusových provozech Belkommunmaš. Nicméně ani ten smutnit nemusí, v srpnu 2019 si odvezl z Petrohradu zakázku na 15 klasických trolejbusů BKM-321, stejný počet vozů stejného typu si objednalo v předchozím měsíci i město Novokujbjaševsk ze Samarské oblasti а v srpnu 2019 přistála Belkommunmaši na stůl zakázka na 12 parciálních trolejbusů BKM-32100D pro ukrajinské Dnipro. Belkommunmaš přitom už letos do Petrohradu dodal deset parciálních trolejbusů BKM-32100D. V době, kdy se Trolza kvůli skomírání přestala do tendrů zcela hlásit, má Belkommunmaš zkrátka napilno (včera byl například představen v Ivano-Frankivsku první z 29 trolejbusů typu BKM-321 pro toto město).

První z 29 trolejbusů BKM-321 pro Ivano-Frankivsk. O obnově trolejbusového vozového parku na Ukrajině připravujeme pro tištěný časopis podrobný text. (foto: pravda.if.ua)

V Petrohradu budou nové vozy o celkové hodnotě zhruba 81 mil. Kč (5,4 mil. Kč/vůz) představovat přirozenou náhradu starých nenízkopodlažních vozidel. Dorazit by měly do města do konce listopadu 2019. Jak jsme upozorňovali již minimálně jednou, ačkoli v Petrohradě poslední léta investovali nemalé částky do nových trolejbusů, čas od času se i tam vynoří nápad rušit trolejbusy. Poslední návrh z tohoto roku na zrušení hned tří linek odvrátili občané svou žádostí úřadům.

Dne 15. srpna 2019 vyjela do provozu v pořadí již sedmá linka, která využívá parciálních trolejbusů. Prvních šest linek získalo parciální trolejbusy v letech 2017 a 2018, jednalo se o linky 2, 17, 18, 23, 41 a 43, zatímco nyní se jedná o č. 32, která směřuje z trolejbusové vozovny č. 1 do západně ležící čtvrti Krasnosel’skij rajon a byla navíc posilněna na špičkový interval 5 minut. Linka č. 32 obsluhuje nově nejzápadnější část Leninského prospektu, u které začíná svou cestu se sklopenými sběrači po úseku o délce 1,2 km, a setkává se s další linkou obsluhovanou parciálními trolejbusy, a sice 41.

Náměstek petrohradského Výboru pro dopravu Valerij Moloděc při této příležitosti na adresu parciálních trolejbusů pravil: “Upřímně blahopřeji všem obyvatelům čtvrti, jedná se o nejmodernější a nejinovativnější způsob dopravy, je to ta nejlepší doprava, která je nyní Výboru pro dopravu a Gorelektrotransu k dispozici. Trolejbus se zvýšeným autonomním chodem v klidu stahuje své sběrače a vjede do jakékoli čtvrti města, zejména do nově stavěných, čímž řeší celý dopravní problém. Nejdůležitější je proto rozvíjet a zdokonalovat síť našich tras, a tím se těšit z dopravní dostupnosti.”




Dne 15. 8. 2019 byla v Petrohradě prodloužena linka č. 32. (foto: CPB GUP “Gorelektrotrans”)

Text: Vít Hinčica

Titulní foto: CPB GUP “Gorelektrotrans”