Menu

V Torontu končí legendární tramvaje

Stáhnout PDF
Nezařazené
26. 11. 2019 19:46
Redakce
1 minuta čtení

CLRV, neboli Canadian Light Rail Vehicle, jsou tramvaje vyvinuté v sedmdesátých letech, jež umožnil zachránit tramvajový provoz v kanadském Torontu. Vznikly jako snaha o unifikované vozidlo kanadské provenience. Vznikly dvě verze, a sice sólo varianta a článkový vůz. Prvních šest sólo vozů bylo v roce 1977 vyrobeno podnikem SIG ve Švýcarsku, zbytek pak již v Kanadě.

Výroba sólo tramvají nakonec čítala 196 kusů, ačkoli původně byla objednávka na 200 tramvají. S ohledem na vývoj článkové varianty ale došlo k redukci o čtyři vozidla. Celá dodávka sólo vozů byla dokončena do konce roku 1981. Kloubové vozy následovaly v letech 1987–88, přičemž vzniklo celkem 52 tramvají, které využívaly podvozky a kloubová spojení tramvají MAN z Německa. Mimoto byl v roce 1982 vyroben ještě prototyp, který ale sloužil k testovacím účelům, avšak po nehodě v roce 1988 již nebyl opraven a v roce 1997 došlo k jeho likvidaci.

Ačkoli se tramvaje někdy řadí do rodiny vozů PCC, nejsou s nimi identické a nebyly vyráběny na základě licence. Konstrukčně jde o tramvaje modernější, a to především v elektrické části a v oblasti řešení podvozků, při návrhu „kanadských unifikovaných tramvají“ se však z vozů koncepce PCC vycházelo, což v sobě CLRV ostatně na první pohled nezapřou.

K postupnému vyřazování tramvají CLRV a ALRV (článková verze) začalo docházet po dodávkách tramvají Flexity Outlook od Bombardieru. 2. 9. 2019 dojezdily nejprve článkové tramvaje a na 29. 12. 2019 je naplánována rozlučka i se sólo vozy. Poté již bude vozový park tvořen výhradně nízkopodlažními vozidly.  

Libor Hinčica

Podobné články