Menu

Výrobce tramvají Inekon v insolvenčním řízení

Inekon se proslavil v oblasti dodávek tramvají zejména vozidly s obchodním jménem Trio. Ta dodával do Ostravy a Olomouce a v obousměrném provedení také do USA. (foto: Libor Hinčica)
Inekon se proslavil v oblasti dodávek tramvají zejména vozidly s obchodním jménem Trio. Ta dodával do Ostravy a Olomouce a v obousměrném provedení také do USA. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
31. 08. 2018 16:04
Redakce
1 minuta čtení

Pražský městský soud zahájil 20. 8. 2018 insolvenční řízení se skupinou Inekon Group. Důvodem mají být dluhy v celkové výši více než 116 mil. Kč. Navrhovatelem je pražská společnost Gomanold, která dříve převzala pohledávku vůči Inekonu od UniCredit Bank v celkové výši 102 mil. Kč.

Inekon se proslavil v oblasti dodávek tramvají zejména vozidly s obchodním jménem Trio. Ta dodával do Ostravy a Olomouce a v obousměrném provedení také do USA. (foto: Libor Hinčica)

Úvěrovou linku získal Inekon od banky v červnu 2015, a to v celkové výši 130 mil. Kč. Celou ji pak vyčerpal. V loňském roce mělo dojít k jejímu přefinancování na základě nabídky od banky Creditas, k tomu však již nedošlo. Namísto toho získala pohledávku firma Gomanold, o níž je poměrně obtížné zjistit z veřejně přístupných zdrojů více informací. Podle Lidových novin ji ovládá podnikatel Marek Galvas, který má být napojen na skupinu J&T. Před pěti lety měl například s pomocí skupiny J&T financovat nákup zkrachovalé kopřivnické Tatry, kterou následně obratem získal podnikatel Jaroslav Strnad. Ten se přitom loni o koupi podílu v Inekonu přímo zabýval. Inekon mu měl nabídnout 34% podíl za cca 150 mil. Kč. Už dříve pak jednal Inekon o možnosti odprodeje podílu (rovněž ve výši 34 %) Krnovským opravnám a strojírnám.

Inekon má mít podle firmy Gomanold také další dluhy po splatnosti. 12 mil. Kč má například dlužit ostravské společnosti Ekova Electric. Mezi dalšími věřiteli mají být například firmy Alfa Union, anebo DAKO-CZ (patřící mimochodem rovněž do skupiny CZECHOSLOVAK GROUP vlastněné Jaroslavem Strnadem).

Inekon se s finančními problémy potýká již delší dobu. Opakovaně například včas nevyplatil mzdy svým zaměstnancům. Peníze v nedávné minulosti získala společnost kupříkladu prodejem dokumentace na výrobu tramvají do Číny. Velký problém pro ni představuje dlouhodobě zakázka na modernizaci tramvají pro Sofii. Zde firma sice uspěla v arbitráži v hodnotě 4,6 mil. € (cca 118 mil. Kč), nicméně bulharská strana se nemá k tomu, aby peníze zaplatila. Inekon je v současné době jedním z účastníků výběrového řízení na dodávku nových tramvají pro Dopravní podnik Ostrava.

Libor Hinčica

Podobné články