Menu

Plzeň hostila zasedání trolejbusového výboru UITP

Historické trolejbusy Škoda 9 Tr a 14 Tr sklidily jen slova uznání a obdivu. (foto: Libor Hinčica)
Historické trolejbusy Škoda 9 Tr a 14 Tr sklidily jen slova uznání a obdivu. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
28. 05. 2018 07:40
Redakce
1 minuta čtení

Plzeňské městské dopravní podniky byly letos hostitelem zasedání trolejbusového výboru mezinárodní asociace veřejné dopravy UITP (UITP Trolleybus Committee). Zasedání předních odborníků z oblasti trolejbusové dopravy, kteří se sjeli do Plzně doslova z celé Evropy, se konalo v ČR po dlouhých 11 letech. Naposledy bylo v roce 2007 hostitelem Brno.

Historické trolejbusy Škoda 9 Tr a 14 Tr sklidily jen slova uznání a obdivu. (foto: Libor Hinčica)

Setkání této odborné skupiny organizace UITP, jejíž hlavní sídlo se nachází v Bruselu, se konalo ve dnech 23. 5. až 26. 5. 2018. První den byl fakticky uvítací a patřil zejména neformální večeři, čtvrtek 24. 5. 2018 byl pak věnován odborným přednáškám. Ty byly vedeny takřka výhradně v angličtině, v menší míře pak v ruštině. Plzeňské městské dopravní podniky zařídily pro všechny účastníky simultánní překlad (a to kromě kombinace dvou výše uvedených jazyků také do češtiny).

Pouze staticky byl bohužel k vidění vůz Škoda 35 Tr. (foto: Libor Hinčica)

Přítomní hosté, kterých se do Plzně sjelo takřka 60, měli možnost seznámit se například s výsledky provozu parciálních trolejbusů v Petrohradě, s plány na rozvoj trolejbusové dopravy v Plzni, anebo se systémem parciálních trolejbusů v Praze. Zajímavé – a v kontextu poblouznění trolejbusy s trakčními bateriemi netradiční – bylo vystoupení pana Guntera Mackingera z Rakouska, který připomněl úskalí bateriového provozu a fakt, že mnohdy vyjde levněji stavba infrastruktury, než opakované investice do baterií. Zároveň seznámil přítomné s průzkumem, který boural jeden ze zažitých předsudků, že lidem vadí trolejové vedení ve městech (90 % lidí například vůbec nevnímá, že nad ulicemi něco visí). S přednáškou týkající se důvodů krachu vybraných trolejbusových projektů z posledních let vystoupil jako host také zástupce našeho časopisu. 

Trolejbusy Škoda 27 Tr pro Rigu v areálu vozovny Karlov. (foto: Libor Hinčica)

Pátek 25. 5. 2018 byl věnován seznámení se s provozem trolejbusů v Plzni, zejména s vozovnou Karlov, s dotační akumulátorovou stanicí na Borech, s dispečinkem, ale i s historickými a parciálními trolejbusy. V sobotu (26. 5.) se účastníci setkání přesunuli do Prahy, kde se mohli seznámit s nejmladším a současně nejmenším trolejbusovým provozem na světě, který je testován od října 2017. Tato prezentace s vozy SOR TNB 12 a Škoda 30 Tr se setkala s velmi pozitivní odezvou. 

Libor Hinčica

Trolejbusy mají v Plzni zelenou nejen barvu, ale i pomyslně v oblasti dalšího rozvoje. (foto: Libor Hinčica) Parciální trolejbusy SOR TNB 12 a Škoda 30 Tr na konečné v Letňanech. (foto: Libor Hinčica) Parciální trolejbus SOR TNB 12 ev. č. 9505 zahajoval v Praze symbolicky obnovený provoz. O víkendu jezdil naposledy, neboť se vrací zpět k majiteli (výrobci). (foto: Libor Hinčica)

Podobné články