Menu

Běloruský elektrobus pokračuje v testování v Rusku

Elektrobus BKM E433 Vitovt Max Electro na propagační fotografii v ulicích Minsku. (foto: Belkommunmaš)
Elektrobus BKM E433 Vitovt Max Electro na propagační fotografii v ulicích Minsku. (foto: Belkommunmaš)
Stáhnout PDF
Nezařazené
02. 04. 2018 05:00
Redakce
1 minuta čtení

Kloubový elektrobus typu BKM (v azbuce БКМ) E433 Vitovt Max Electro běloruského výrobce Belkommunmaš pokračuje ve své předváděcí tour po městech Ruské federace. V roce 2017 byl vůz odeslán do Moskvy, kde byl na lince nasazován 4 měsíce. Poté se přesunul v listopadu 2017 do Petrohradu, kde byl v provozu tři měsíce, načež se vydal do města Tambov.

Elektrobus BKM E433 Vitovt Max Electro na propagační fotografii v ulicích Minsku. (foto: Belkommunmaš)

Tambov leží zhruba 460 km jihovýchodně od Moskvy a žije v něm okolo 281.000 obyvatel. Elektrickou dopravu zde od listopadu 1955 reprezentují trolejbusy, jejich úloha ve veřejné dopravě ale postupně od roku 1989 slábne. Ještě v roce 1989 vykazoval dopravce 189 trolejbusů, v roce 2011 šlo už jen o 73 vozů a dnes můžeme hovořit pouze o 38 trolejbusech určených pro osobní dopravu (vyrobených v letech 2001–2015). Nyní si dopravce chce vyzkoušet také elektrobusy, přičemž využil možnosti zapůjčení kloubového vozu, který byl po proškolení personálu nasazen (pod značkou О 332 ВХ 68) poprvé do provozu s cestujícími dne 17. 3. 2018. Testování by mělo trvat tři měsíce.

Vůz BKM E433 Vitovt Max Electro během testování v Petrohradě. (foto: Belkommunmaš)

S článkovým elektrobusem od Belkommunmaše s dlouhým názvem BKM E433 Vitovt Max Electro se mohli seznámit i návštěvníci veletrhu InnoTrans v Berlíně v roce 2016. 100% nízkopodlažní elektrobusy o délce 18 m jsou odvozenou variantou kratšího modelu E420 o délce 12 m. Pojmout mají podle výrobce až 153 cestujících, z toho 38 sedících. Poháněna je poslední náprava a jako zdroj elektrické energie by měly sloužit baterie a superkondenzátory. Vozidla jsou koncipována pro dojezd na kratší vzdálenost s nutností nabíjení z nabíjecích stojanů na konečných. Konstrukčně jsou určena pro provoz v podmínkách s teplotou od -40°C do + 40°C. Vedle předváděcího vozu bylo vyrobeno v průběhu roku 2017 již 20 sériových vozů, které jsou nasazovány v Minsku pod ev. č. 2801–2820 na dvojici linek (43el a 59el). Pravidelný provoz byl v Minsku zahájen 12. 5. 2017.

Libor Hinčica

Podobné články