Menu

Neznámé karosy – 1. díl – trolejbus z roku 1950

Návrh trolejbusu od Karosy z roku 1950. (zdroj: archiv Iveco Czech Republic)
Návrh trolejbusu od Karosy z roku 1950. (zdroj: archiv Iveco Czech Republic)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 02. 2018 16:01
Redakce
1 minuta čtení

Ve spolupráci s archivem společnosti Iveco Czech Republic přinášíme našim čtenářům nový nepravidelný miniseriál určený pro webové stránky našeho časopisu, který bude pojednávat o projektech vzniklých v rámci národního podniku Karosa, jež se nedostaly do výroby ani ve formě funkčního vzorku či prototypu. Dodnes se však podařilo zachovat některé materiály, které ukazují, čím vším se výrobce v minulosti zabýval.

Je však nutné mít na paměti, že výkresy nerealizovaných vozů neznamenají, že se jednalo o vozidla, která do výroby někdy zamířit měla. Často šlo jen o ideové skici, možné modifikace existujících typů atp., přičemž k většině z nich se nedochovala žádná další dokumentace. Proto je nutné brát uveřejněné materiály spíše jako zajímavost a doplnění mozaiky historie našeho nejvýznamnějšího výrobce autobusů a nepřisuzovat jim příliš velkou váhu v rámci rozhodovacích procesů vedení podniku, protože takovou váhu patrně nikdy neměly.

Návrh trolejbusu od Karosy z roku 1950. (zdroj: archiv Iveco Czech Republic)

Karosa se nezabývala po znárodnění výhradně produkcí autobusů, ale zejména v období 50. let, kdy u nás zažívala velký rozvoj trolejbusová doprava, vzniklo i několik návrhů na vlastní trolejbusy. Doložen je například výkres trolejbusu z 16. 1. 1950, na němž je vyobrazen dvounápravový vůz o délce 9.500 mm s rozvorem náprav 4.250 mm, jenž měl vážit cca 6.850 kg a pojmout až 60 cestujících (+ řidiče). Navržena byla jak varianta s kombinovaným uspořádáním interiéru (příčná a podélná sedadla), tak pouze s podélnými sedadly. V prvním případě by trolejbus pojmul 16 sedících a 44 stojících pasažérů, ve druhém 24 sedících a 36 stojících.

Dvoudveřový trolejbus by představoval v případě realizace krátkou variantu trolejbusu (dnes bychom řekli v kategorii midibusu) – trolejbusy Škoda 6 Tr vyráběné v letech 1949–50 byly v porovnání s navrhovaným trolejbusem od Karosy o metr delší. Trolejbusy Tatra 400 pak byly delší dokonce o metry dva.

Designový návrh trolejbusu od Karosy, pro nějž výkres neuvádí žádné typové označení, vycházel zjevně z tzv. horského autobusu Tatra 500 HB. Ty byly karosovány ve Vysokém Mýtě na podvozcích z kopřivnické Tatrovky v letech 1950–57 (byly však třínápravové). Bližší informace k tomuto projektu trolejbusu se zjistit nepodařilo.

Libor Hinčica

Podobné články