Menu

Další nový tramvajový provoz v USA – Oklahoma

Tramvaje Liberty výrobce Brookville Equipment Corporation. (zdroj: Wikipedia.org)
Tramvaje Liberty výrobce Brookville Equipment Corporation. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 12. 2018 10:01
Redakce
1 minuta čtení

Dne 14. 12. 2018 byl do provozu uveden další nový tramvajový provoz v USA, tentokrát v Oklahomě. Stejně jako v řadě dalších měst Spojených států, kde se tramvaje objevily v nedávné minulosti, představuje i systém v Oklahomě tramvajový comeback.

Tramvaje Liberty výrobce Brookville Equipment Corporation. (zdroj: Wikipedia.org)

Tramvaje v Oklahomě jezdily od roku 1903. Rozvětvenou síť městských tramvají doplňovala trojice meziměstských tramvajových tratí, které ale využívaly i infrastrukturu městských tramvají (z dnešního pohledu šlo tedy o jakési předchůdce vlakotramvají). Poslední z tramvajových tratí – konkrétně víc než 30 km dlouhá meziměstská trať do města Noman – byla uzavřena v roce 1947.

Po roce 2000 se o tramvajích v Oklahomě začalo opět hovořit. Hlavním propagátorem myšlenky byl místní politika a aktivista Jeff Bezdek, který, jak je z příjmení zřejmé, je potomkem českých přistěhovalců. K samotné realizaci ale vedla dlouhá cesta. Nakonec se podařilo projekt schválit v roce 2009 a získat pro něj i financování. V roce 2015 byl vybrán i dodavatelem vozidel, kterým měl být český Inekon. Ten ale o zakázku na pět vozidel nakonec přišel, neboť nebyl schopen ve stanoveném termínu doložit požadované finanční záruky. Zakázka tak spadla do klína americké společnosti  Brookville Equipment Corporation, která nabídla svůj model tramvaje Liberty (na úvodní webové stránce společnosti je přitom jako podklad použit výkres tramvaje Trio od Inekonu).  I kontrakt s Brookvillem původně počítal s dodáním jen 5 vozidel, nakonec jich ale díky využití opce přišlo do města 7.  

Tramvaj Liberty pro Oklahomu. Nechybělo mnoho a v ulicích města mohly jezdit české tramvaje. (zdroj: Wikipedia.org)

Stavba systému o celkové délce cca 8 km byla zahájena v únoru 2017. Výsledkem jsou dvě linky, nazvané jako Downtown Loop (o délce 7,5 km) a Bricktown Loop (o délce 3,2 km). První z nich má tvar, jenž připomíná číslici 8, druhá využívá spodní část oné „osmičky“, přičemž zde existuje krátké propojení podél botanické zahrady. Linka Bricktown Loop tedy posiluje druhou jmenovanou na nejzatíženějším úseku v centru, avšak v provozu je pouze v pátek a v sobotu v 15minutovém intervalu, zatímco hlavní linka jezdí denně každých 12 až 14 minut.  

Provoz byl zahájen dne 14. 12. 2018 a až do 5. 1. 2019 se mohu cestující tramvajemi projet zdarma. Poté bude zavedeno jízdné. Vozidla, jež jsou vybavena také bateriemi pro možnost jízdy mimo trolejové vedení, jsou deponována ve vozovně na křižovatce ulic SW 7th Street a Hudson Avenue. Dopravcem je na základě smlouvy s městským operátorem Embrak společnost Herzog Transit Services.

„Naše tramvaj budou důležitým ekonomickým nástrojem pro rozvoj celého města“ uvedl starosta města David Holt při příležitosti zahájení provozu. Město se přitom netají tím, že v tramvaji vidí vedle dopravního prostředku především nástroj pro podpoření ekonomiky města. Podobně přistoupila v minulosti k tramvajím také další města, ne vždy se ale tato taktika ukázala jako správná.    

Libor Hinčica

Podobné články