Menu

Do ulic Prahy vyjede po 46 letech trolejbus Škoda 8 Tr

Historický trolejbus Škoda 8 Tr v areálu muzea MHD. (zdroj: Wikipedia.org, foto: ŠJů)
Historický trolejbus Škoda 8 Tr v areálu muzea MHD. (zdroj: Wikipedia.org, foto: ŠJů)
Stáhnout PDF
Nezařazené
02. 10. 2018 16:15
Redakce
1 minuta čtení

Pražský historický trolejbus Škoda 8 Tr se opět projede po Praze. Stejně jako v loňském roce, kdy se poprvé po 45 letech projela po Praze historická Tatra 400, stane se tak i v případě „osmičky“ na trolejbusové trati v ulici Prosecké, kterou v současné době využívá jediná pražská trolejbusová linka číslo 58.

Historický trolejbus Škoda 8 Tr v areálu muzea MHD. (zdroj: Wikipedia.org, foto: ŠJů)

Trolejbusy Škoda 8 Tr byly posledními novými trolejbusy, které Praha obdržela. Pro provoz v podmínkách hlavního města se přitom nejevily kvůli nižší kapacitě jako příliš vhodné. Dosavadní dvorní dodavatel pražských trolejbusů v podobě Tatrovky už ale neměl podle rozhodnutí centrálních plánovacích orgánů ve vývoji trolejbusů pokračovat (a ani na to neměl kapacitní možnosti), a tak volba padla na škodovácké „osmičky“, které zůstaly jediným v tuzemsku vyráběným typem trolejbusu. Do Prahy se dostaly až na samém sklonku jejich produkce, konkrétně v roce 1960. Celkem bylo dodáno 35 kusů, jež obdržely ev. č. 470–504. Vzhledem k tomu, že bylo následně rozhodnuto o postupném útlumu trolejbusové dopravy v Praze, další nové vozy s logem okřídleného šípu už do hlavního města nenásledovaly. „Osmičky“ se pak staly posledními trolejbusy, jež sloužily pražským cestujícím, než se provoz trolejbusové dopravy v Praze v říjnu 1972 uzavřel.

V muzeu pražské MHD je dochován historický trolejbus Škoda 8 Tr ev. č. 494, který se podařilo zachránit před likvidací. Plně pojízdný vůz byl opakovaně zapůjčen na nejrůznější akce v České republice, po Praze však s ohledem na absenci trolejového vedení nejezdil. To by se mělo změnit v neděli 14. 10. 2018, kdy se bude konat akce k připomenutí jednoho roku od obnovení tohoto druhu dopravy v Praze.

Jelikož je trolejové vedení určeno pro parciální trolejbusy, které většinu trasy projíždějí na baterie, nebude možné historický trolejbus otáčet na smyčkách a krátkou trasu po Prosecké ulici bude muset trolejbus na každém konci zvládat za využití silničního tahače. Cestující budou přepravováni pouze pod trolejovým vedením (necelý kilometr) mezi zastávkami Kundratka a Kelerka, přičemž zpáteční jízdenka bude stát 35 Kč. Prodáváno bude pro jednu jízdu max. 40 jízdenek. Protože obracení trolejbusu na kruhovém objezdu v Letňanech zabere cca 15 minut, budou muset cestující po tuto dobu muset čekat na protisměrné zastávce, než se zase budou moci svézt zpátky. Plánované časy odjezdů ze zastávky Kundratka jsou v 10:00, 11:00, 13:00, 14:00 a 15:00.

Libor Hinčica

Podobné články