Menu

Kloubové autobusy s vodíkovým pohonem pro francouzské město Pau

Van Hool s produktem Exqui.City na trhu poměrně boduje. Úspěšná je i jeho tříčlánková varianta. Vozidla pro Pau ovšem budou pouze dvoučlánková. Ačkoli výrobce nabízí variantu vodíkového vozidla s tímto typem karoserie již dlouho, až nyní se zakázkou pro francouzské Pau uspěl. (zdroj: Wikipedia.org)
Van Hool s produktem Exqui.City na trhu poměrně boduje. Úspěšná je i jeho tříčlánková varianta. Vozidla pro Pau ovšem budou pouze dvoučlánková. Ačkoli výrobce nabízí variantu vodíkového vozidla s tímto typem karoserie již dlouho, až nyní se zakázkou pro francouzské Pau uspěl. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 09. 2017 15:48
Redakce
1 minuta čtení

Francouzské město Pau (cca 84 000 obyvatel) ležící pod vrcholky Pyrenejí bude mít od druhé poloviny roku 2019 ve vozovém parku své městské dopravy netradiční článkové autobusy s vodíkovým pohonem. Do města je má dodat belgická společnost Van Hool.

Van Hool s produktem Exqui.City na trhu poměrně boduje. Úspěšná je i jeho tříčlánková varianta. Vozidla pro Pau ovšem budou pouze dvoučlánková. Ačkoli výrobce nabízí variantu vodíkového vozidla s tímto typem karoserie již dlouho, až nyní se zakázkou pro francouzské Pau uspěl. (zdroj: Wikipedia.org)

Město si objednalo celkem 8 vozů, které jsou označovány obchodním jménem Exqui.City a pro které výrobce používá nezřídka pojmenování tram-bus (v odkazu na design vozidel inspirovaný moderními tramvajemi). Vodíkové autobusy mají být dlouhé 18,62 m a zvládnout přepravit až 125 pasažérů. Dojezd má být zhruba 300 km. Vodík ale nebude jediným zdrojem energie pro nová vozidla. Ta budou současně vybaveny i lithium-iontovými bateriemi, které mají být využívány jednak jako zásobník elektrické energie vznikající při rekuperaci brzdné energie a jednak jako pomocný pohon v případě potřeby navýšení výkonu motoru.

Plnění vozidla vodíkem by mělo zabrat zhruba 10 minut. Z výfuku vodíkových autobusů vystupuje do ovzduší jenom vodní pára a výrobce v této souvislosti připomíná, že autobusy jsou velmi ekologické. Zde je však nutné upozornit na to, že záleží na tom, jakým způsobem se vodík získává. Většina jeho světové produkce totiž vzniká parním reformováním zemního plynu, takže uhlíková stopa je díky ztrátám v tomto procesu vyšší, než kdyby došlo rovnou ke spálení zemního plynu (typicky např. v klasickém CNG autobuse). Peripetiím s vodíkem coby palivem budoucnosti jsme se ostatně věnovali poměrně podrobně v čísle 3/2017 tištěného časopisu, na který si dovolíme případné zájemce o tuto problematiku odkázat.  

Nákup vodíkových autobusů pro Pau se neobejde bez výrazné finanční podpory z Evropské unie v rámci projektu 3Emotion. Další prostředky poskytne navíc Francie v rámci vlastních dotačních titulů. Nákup vozidel s palivovými články jen z prostředků dopravců je v podstatě nemyslitelný, neboť cena vodíkového autobusu je zpravidla zhruba 4x až 5x vyšší než v případě dieselového vozu. Van Hool se považuje za jednoho z lídrů dodavatelů vodíkových autobusů – doposud jich však kvůli nízké poptávce dodal pouze 50, z toho 32 skončilo v Evropě a 21 v Severní Americe.

Libor Hinčica

Podobné články