Menu

Autobusy Hellö rakouských drah končí, přebírá je FlixBus

Autobusy pod značkou Hellö vznikly jako reakce na sílící konkurenci dálkových autobusů, zejména těch od německého FlixBusu. Po necelém roce se z hlavního nepřítele stal obchodní partner, který autobusy ÖBB přebírá. (foto: FlixBus)
Autobusy pod značkou Hellö vznikly jako reakce na sílící konkurenci dálkových autobusů, zejména těch od německého FlixBusu. Po necelém roce se z hlavního nepřítele stal obchodní partner, který autobusy ÖBB přebírá. (foto: FlixBus)
Stáhnout PDF
Nezařazené
24. 05. 2017 11:47
Redakce
2 minuty čtení

Německá společnost FlixBus dál roste a téměř každý týden hlásí někde v Evropě zavedení linek do nových destinací či přidání spojů. Kromě vlastní expanze jí v rozvoji pomáhá také přebírání vybraných konkurentů. Od 1. 6. 2017 pohltí FlixBus autobusové spoje vedené pod značkou Hellö. Ty provozovala dceřiná společnost rakouských spolkových drah ÖBB – ÖBB Fernbus GmbH.

Autobusy pod značkou Hellö vznikly jako reakce na sílící konkurenci dálkových autobusů, zejména těch od německého FlixBusu. Po necelém roce se z hlavního nepřítele stal obchodní partner, který autobusy ÖBB přebírá. (foto: FlixBus)

Prodej divize dálkových autobusových spojů, které projíždějí i přes Českou republiku, budí zejména v zemi našeho jižního souseda určité kontroverze. Značka Hellö jako platforma pro zajištění dálkových autobusových spojů vznikla na podzim 2015, nicméně provoz s pasažéry byl spuštěn až od 13. 7. 2016. Nyní, po necelém roce, projekt ÖBB končí a flotilu 28 autobusů Mercedes-Benz Tourismo 17 RHD, které spojovaly 25 měst v šesti evropských státech, přebírá konkurenční FlixBus.  

Autobusy Hellö měly zejména přispět k tomu, aby rakouské dráhy neztrácely své cestující a aby jim mohly nabídnout alternativní a zpravidla i levnější spojení v určitých relacích. Cílit měly autobusy hlavně na mladší cestující a seniory, pro které je v rámci cestování klíčová zejména cena a kteří ještě před spuštěním autobusů Hellö stejně využívali více služeb dálkových autobusů než vlaků. Jelikož železnicím rostla v autobusech konkurence (ta nejvýznamnější právě v podobě FlixBusu), rozhodlo se vedení ÖBB, že vstoupí do provozu dálkových autobusů s vlastní značkou a ukousne si svůj tržní podíl.

Vítejte na palubě. Z provozu autobusů Hellö se však stala černá díra. (foto: Hellö)

Plány přitom nebyly nijak skromné. Dálkovými autobusy coby konkurencí vůči vlakům cestovalo v roce 2015 ročně v Rakousku okolo 1,7 mil. pasažérů. Autobusy ÖBB pod značkou Hellö měly do roku 2020 vozit zhruba 1 mil. cestujících ročně. Do téhož roku se měl provoz autobusů dostat do černých čísel. Tyto plány se ovšem začaly velmi rychle bortit. Využití autobusů Hellö totiž ani zdaleka – přes velmi nízko nastavené ceny – nedosahovalo plánovaných hodnot. Za necelý první půlrok provozu svezly černé vozy Hellö jen okolo 100 000 cestujících – na deseti linkách a 50 spojích to představuje průměrné využití přibližně 12 pasažéry na spoj. Při obratu 1,5 mil. € skončila firma za rok 2016 ve ztrátě 5,7 mil. €. Ještě na počátku roku 2017 nechtěly rakouské dráhy nepříznivé výsledky svého podniku příliš komentovat. U projektu podobné velikosti a typu se podle některých vyjádření dalo očekávat, že budou první čísla působit poněkud odstrašujícím dojmem. Nicméně snaha o zlepšení finanční situace byla neúspěšná, a tak začaly potajmu námluvy o odprodeji, z nichž vzešel vítězně FlixBus.

6 evropských zemí, 25 měst, 50 spojů. Tak vypadá síť dopravce Hellö nyní. (zdroj: Hellö)

Prodej německé firmě oznámený oficiálně teprve 22. 5. 2017 a platný od 1. 6. 2017 se rovněž dočkal kritiky z řad politiků. Georg Willi ze strany Zelených (die Grüne) například poukazoval na to, že dokud si ÖBB mohly řídit autobusový provoz samy, mohly zároveň určitým způsobem regulovat odliv cestujících z železnice do autobusové dopravy, zatímco nyní získá spoje úhlavní konkurent, který na blaho rakouských drah zřejmě příliš ohledů brát nebude, ačkoli nadále platí, že rakouský trh je z hlediska vstupu autobusových dopravců do regionální i dálkové dopravy poněkud regulovaný. Otázky rovněž budí samotné zavedení autobusových spojů Hellö a kompetentnost lidí, kteří za rozjezdem projektu stáli. Rakouské železnice nejsou v oblasti provozování autobusové dopravy nováčkem, protože mají obrovskou flotilu regionálních autobusů ÖBB-Postbus, takže o zkušenostech s provozem autobusů nemůže být pochyb. Přesto se dráhy pustily do riskantního podniku, který skončil vysokou ztrátou. Nějaké prostředky sice nyní utrží ÖBB za prodej svých Hellö autobusů, nicméně tato částka jen sotva pokryje nakumulovanou ztrátu za necelý rok provozu. Konkrétní suma za převzetí autobusů Hellö FlixBusem ovšem nebyla zveřejněna.

V Česku FlixBus nabízí nové spojení do Chorvatska

Doplňme, že FlixBus si přichystal novinky také pro české cestující. Od 7. 6. 2017 přidává firma spoje vedené k Jaderskému moři, kdy mohou cestující využít noční jízdy vlakem z Prahy až do Splitu, Šibeniku nebo Trogiru. Jízdenky startují na ceně 1 299 Kč. Noční cestování autobusy je přitom podle vedení FlixBusu cestujícími vyhledávané a s nastupující letní sezónou dopravce tato spojení ještě rozšiřuje. Z Prahy se dá v noci cestovat například do Amsterdamu (od 979 Kč) nebo Budapešti (od 399 Kč).

Podobné články