Menu

Vídeň pořádá další Tramwaytag, cestování MHD dál trhá rekordy

Tramwaytag ve Vídni. (foto: Wiener Linien)
Tramwaytag ve Vídni. (foto: Wiener Linien)
Stáhnout PDF
Nezařazené
27. 04. 2017 07:38
Redakce
2 minuty čtení

V sobotu dne 6. května 2017 se od 10 do 17 hodin bude v rakouské metropoli konat již 33. den otevřených dveří MHD, jenž je známý pod jménem Tramwaytag.

Hlavním dějištěm letošního dne otevřených dveří vídeňského dopravního podniku Wiener Linien bude vozovna Bahnhof Gürtel ve čtvrti Währing (stanice metra U6 Nußdorfer Straße) a depo Michelbeuern (stanice metra U6 Michelbeuern-AKH).

Tramwaytag ve Vídni. (foto: Wiener Linien)

Hlavním magnetem 33. Tramwaytagu se stane stanice virtuální reality ve vozovně Bahnhof Gürtel. Zde návštěvníci mohou v prostřednictvím 3D-brýlí prozkoumat novou tramvaj Flexity, která se ve vídeňských ulicích začne objevovat koncem roku 2018. Oblíbený jízdní simulátor zase nabídne pohledy z perspektivy řidičů a strojvůdců MHD. V depu Michelbeuern o stanici metra dále budou vystavena pomocná vozidla vídeňské podzemky.

Zvláštní jízdenka Sonderfahrschein, kterou lze stáhnout z www.wienerlinien.at/tramwaytag navíc v sobotu od 9 do 20 hodin umožní všem zájemcům cestovat po centrální části Vídně zdarma (Kernzone Wien: linky Wiener Linien, S-Bahn, linky Badner Bahn a autobusy VOR). Pro příjezd v úseku Schottentor-Marsanogasse-Antonigasse lze využít i dvě nostalgické linky, které budou v provozu od 9:45 do 17:30 ve dvacetiminutovém intervalu. Vstup do areálu, jenž je řešen jako bezbariérový, je zdarma. Chybět nebude ani doplňkový program pro děti.

Informace v kostce:

33. Tramwaytag Wiener Linien / den otevřených dveří
Sobota 6. 5. 2017, 10–17 hodin
Stanice metra U6 Nußdorfer Straße a Michelbeuern-AKH
Vstup zdarma
www.wienerlinien.at/tramwaytag

Veřejná doprava trhá rekordy

Cestování veřejnou dopravou ve Vídni je stále populárnější. Třetí rok po sobě se podařilo atakovat rekord v počtu přepravených cestujících. Dopravce Wiener Linien přepravil za rok 2016 celkem 954,2 mil. pasažérů, čímž vůbec poprvé překonal metu 950 mil. cestujících (v roce 2015 činil – tehdy rovněž rekordní – počet cestujících „jen“ 939,1 mil.). Pro rok 2017 bylo již na jeho počátku prodáno okolo 733 tisíc ročních jízdenek. Ročních jízdenek je tak v oběhu více, než je ve Vídni registrováno osobních aut (ještě v roce 2007 přitom byl počet osobních aut vztažený k ročním jízdenkám dvojnásobný, nicméně nelze opomíjet, že k nákupu celoročního jízdného byli cestující v mezičase motivováni velmi výhodným tarifem).

Úspěšnou novinkou mezi upomínkovými předměty Wiener Linien je bavlněný batůžek se schématem linkového vedení metra a S-Bahnu. (foto: Wiener Linien)

Nejvíce cest ve Vídni a okolí se realizuje právě za využití veřejné dopravy, a sice okolo 39 %. Automobilová doprava následuje za MHD s 27 %. V roce 1993 byly vykazovány obdobné hodnoty, avšak role automobilů a MHD byla opačná. Vídeň soudí, že investice do veřejné dopravy se jí jednoznačně vyplácejí. Cílem je, aby do roku 2020 stoupl podíl z 39 % až na 40 %, což při tempu růstu počtu pasažérů nemusí být nereálné. Na druhé straně se provoz potýká už dnes také s určitými problémy, které jsou způsobeny velkou nevyvážeností přepravní poptávky. Na konferenci Chytrá a zdravá veřejná doprava v Plzni o tomto problému promluvil okrajově Martin Kalab z marketingového oddělení Wiener Linien, kdy poukázal na skutečnost, že vídeňská MHD je dnes v období dopravní špičky díky rostoucímu počtu pasažérů prakticky přetížená a snahou dopravce je v současné době zejména přimět cestující pokud možno změnit své přepravní návyky tak, aby se zvýšilo využití vozidel v sedlových časech, což jistě nebude snadný úkol.

V letošním roce se předpokládá, že dojde k prodloužení metra U1 na konečnou Oberlaa (o 4,6 km). Na novém úseku, jenž by měl být zprovozněn 2. 9. 2017, bude vybudováno pět stanic. Pokračuje také modernizace linky U4, příprava na propojení linek U2 a U5 a investuje se také do nákupu nových vozidel. Celkové investice do veřejné dopravy ve Vídni by měli v roce 2017 činit 413 mil. €, z čehož 55 mil. € bude vyhrazeno na nákup vozidel a zbylé prostředky na infrastrukturu. Nejvíce – 159 mil. € – spolkne pokračující výstavba metra.

Podobné články