Menu

Sedm nových 12m elektrobusů pro Vídeň

Elektrobusy Rampini jezdí ve Vídni již od roku 2013. Jedná se však pouze o midibusy. (foto: Johannes Zinner)
Elektrobusy Rampini jezdí ve Vídni již od roku 2013. Jedná se však pouze o midibusy. (foto: Johannes Zinner)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 12. 2017 13:02
Redakce
1 minuta čtení

Vídeňský dopravní podnik pokračuje v rozvoji elektromobility. Od konce roku 2018 začne do provozu nasazovat celkem 7 dvanáctimetrových elektrobusů. Zakázku získal italský výrobce Rampini.

Elektrobusy Rampini jezdí ve Vídni již od roku 2013. Jedná se však pouze o midibusy. (foto: Johannes Zinner)

Již od roku 2013 se na linkách 2A a 3A v centru Vídně můžeme setkat výhradně s elektrobusy. Sedmimetrová vozidla vyrobená ve spolupráci firem Rampini a Siemens nabíjená v konečné zastávce z výsuvného horního sběrače se v rakouské metropoli osvědčila a následovalo proto výběrové řízení na elektrobusy o délce dvanácti metrů. V první polovině prosince 2017 dopravní podnik Wiener Linien oznámil, že ve výběrovém řízení na sedm vozidel ve standardní délce uspěl opět výrobce Rampini.

12m elektrobus by měl odpovídat typu Rampini E120 Electric. (foto: Rampini)

Ten by měl do města dodat vozidla typu Rampini E120 Electric. Dodavatelem motoru a elektrické výzbroje pro tato vozidla byl doposud Siemens, takže lze předpokládat, že tomu tak bude i v případě zakázky pro Vídeň. Karoserie vozů pochází od společnosti Industria Italiana Autobus, což je firma, která vznikla v roce 2015, přičemž jejím základem je dnes již neexistující BredaMenarinibus. Pro elektrobus Rampini je jako základ použit vůz Citymood 12.

Nová vozidla budou v provozu v širším centru na lince 4A. V ulicích se začnou objevovat od konce roku 2018 a během následujícího roku mají nahradit stávající vozidla. Nabíjení z horního sběrače bude probíhat v konečné zastávce Wittelsbachstraße a Wiener Linien tvrdí, že na plné dobití baterií bude stačit šest minut. Podobně jako předcházející modely budou i nově dodané elektrobusy rekuperovat energii při brždění. „Počítáme s využitím až přibližně 25 procent brzdné energie,“ uvedl ředitel Wiener Linien Günter Steinbauer. Elektrická energie bude pohánět i topení a klimatizaci vozidla, do něhož se vejde jen 63 cestujících a jeden vozík či kočárek.

Dodavatelem karoserie je společnost Industria Italiana Autobus, za níž stojí převážně čínský kapitál (80 %). Základem je vůz Citymood 12. Ten si je možné zakoupit jako elektrobus od Rampiniho (pak je obchodní jméno Rampini E120 Electric), anebo přímo od firmy Industria Italiana Autobus (v takovém případě je typ pojmenován jako Citymood 12E). (foto: Rampini)

Vídeň dlouhodobě podporuje rozvoj městské elektromobility. V říjnu radnice například oznámila záměr vystavět do roku 2020 tisícovku dobíjecích stanic pro elektromobily. Místní MHD přepraví již dnes takřka 85 procent cestujících vozidly na elektrický pohon (metro, tramvaj, elektrobusy). „Vznik bezemisní flotily elektrobusů má pozitivní dopady na životní prostředí a kvalitu života ve města,“ doplňuje vídeňská radní Ulli Sima.

Základní údaje k vozům Rampini A120 Electric:

Výrobce: Rampini/Industria Italiana Autobus
Délka: 12,1 m
Šířka: 2,55 m
Výška: 3,5 m
Místa k sezení: 28
Místa ke stání: 35
Dojezd: cca 80 km

TZ Zahraniční kanceláře města Vídně s úpravami redakce

Podobné články